Cum starea bună a sănătăţii este o valoare, Administraţia Spitalelor şi Serviciilor Medicale Bucureşti recomandă câteva obiceiuri sănătoase pentru un 2020 excelent.

Ce sunt obiceiurile sănătoase?

Orice activitate sau comportament care vă poate aduce beneficii fizice, dar şi emoţionale. La început, aceste mici schimbări ar putea să nu pară atât de eficiente, însă prin practicarea zilnică, puteţi dezvolta un cadru stabil pentru o viaţă sănătoasă.

1. Adoptaţi o dietă sănătoasă!

O dietă sănătoasă înseamnă un consum mai mare de legume şi fructe, reducerea cantităţilor de zahăr şi dulciuri din alimentaţia zilnică, introducerea cerealelor integrale în dietă, un consum de sare mai mic, mai puţin fast-food şi mai multă apă. Astfel, veţi diminua riscul apariţiei unor boli ulterioare cum sunt obezitatea, bolile cardiovasculare, diabetul şi chiar cancerul.

2. Faceţi-vă timp pentru exerciţii fizice!

Mişcarea ne ajută să ne menţinem un tonus sănătos. Dacă alocaţi sportului 30 de minute, de trei ori pe săptămână, rezultatele nu vor întârzia să apară. Nu este nevoie să vă faceţi abonament la sala de sport sau să vă luaţi antrenor personal.  Puteţi merge pe jos, puteţi alerga în parc sau puteţi merge pe bicicletă. Orice sport are beneficii pentru cel care îl practică: controlul greutăţii, reducerea riscului de boli cardiovasculare, gestionarea glicemiei şi a nivelului insulinei de către organism, îmbunătăţirea sănătăţii psihice şi stării de spirit, tonifierea muşchilor şi întărirea oaselor, reducea riscul de cancer, menţinerea echilibrului fizic etc.

3. Dormiţi 8 ore pe noapte!

Odihna este esenţială pentru refacerea organismlui, iar 8 ore de somn pe noapte sunt necesare pentru recăpătarea echilibrului şi pentru o funcţionare mai bună a întregului corp.

4. Spuneţi STOP tutunului!

Cel mai bun lucru pe care îl puteţi face pentru sănătatea dumneavoastră este să renunţaţi la fumat. Şi la orice substitut, inclusiv ţigara electronică. Plămânii şi inima dumneavoastră vă vor mulţumi!

5. Reduceţi consumul de alcool!

Alcoolul nu face parte dintr-o dietă sănătoasă, iar consumul excesiv este toxic pentru organism. Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) avertizează constant în legătură cu faptul că abuzul de alcool ucide. E bine de ştiut că mai mult de 1 unitate de alcool* pe zi sau 5 unităţi la o ocazie înseamnă prea mult. Iar atunci când alcoolul este combinat cu tutun riscul este şi mai mare.
* 1 unitate de alcool echivalează cu o bere (330 ml), un pahar de vin (125 ml) sau un shot de tărie (40 ml)

6. Protejaţi-vă sănătatea mintală!

Sănătatea mintală este la fel de importantă ca sănătatea fizică. Depresia este cea mai frecventă tulburare. Dacă nu reuşiţi singuri să găsiţi resursele interne care să vă dea un tonus psihic bun, discutaţi cu un prieten apropiat sau chiar cu un specialist.

7. Aveţi grijă de igiena personală!

Menţinerea unei ingiene personale bune este una dintre cheile unui stil de viaţă sănătos. Simplul act de spălare al mâinilor cu săpun poate reduce riscul de boli diareice la copii cu până la 47%, potrivit OMS. Acest comportament poate asigura sănătatea pe termen lung. De asemenea, există o legătură strânsă între sănătatea orală şi cea generală, iar pentru un organism sănătos este extrem de importantă prevenţia şi tratarea precoce a afecţiunilor stomatologice. Sfatul specialiştilor este să vă spălaţi pe dinţi de două ori pe zi câte două minute.

8. Mergeţi regulat la medic!

Examenul anual vă ajută să preveniţi diverse boli şi vă garantează liniştea că sunteţi sănătos.

9. Sprijiniţi alăptarea!

Alăptarea exclusivă până la şase luni protejează copiii atât de subnutriţie, cât şi de supraponderalitate şi obezitate, astm, boli cardiovasculare, diabet. De asemenea, este benefică şi pentru sănătatea mamei. Dacă nu sunteţi o proaspătă mamă în 2020, transmiteţi acest mesaj tuturor celor care ar putea beneficia de el.