Nu abuza de bunătăţile culinare de Paşte!

1 2 jpg jpeg

Toate preparatele tradiţionale de Paşte sunt bogate în grăsimi care nu sunt pe plac ficatului şi bilei. Dacă vom mânca mult şi dacă adăugăm la masă şi câteva păhărele de alcool, riscăm să facem o indigestie ori o dureroasă criză biliară sau de pancreatită. Foarte multe persoane ajung în această perioadă la spital cu asemenea probleme, iar dacă nu vrei să fii printre ei, ar fi bine să dai dovadă de cumpătare şi să urmezi sfaturile nutriţioniştilor:

- Fierbe ouăle moi! Cele fierte tare îngraşă mai puţin decât ouăle fierte moi, dar sunt şi mai indigeste. - Nu mânca mai mult de două ouă pe zi şi sub nicio formă nu le mânca seara! Dacă ai probleme hepatice, biliare sau ai colesterolul peste limita normală, ar fi bine să mânânci un singur ou. - Prepară drobul cu mai multă verdeaţă şi mai puţină carne tocată, pentru că mielul conţine multe grăsimi şi mult colesterol şi se digeră greu. Ar fi de preferat să nu-l prepari cu orez, pentru că amestecul dintre amidonoase (orez) şi carne nu cade bine la stomac. - Cumpără o bucată dintr-un miel mai mare de 10 kilograme în locul unui miel întreg, dar mic. Carnea de la mieii care au mai puţin de 10 kilograme se digeră mai greu. - Evită preparatele din miel dacă ai probleme digestive! - Mănâncă moderat, câte puţin din fiecare preparat, mai ales dacă ai probleme de sănătate precum hipercolesterolemie, dischinezie biliară, ficat gras, ulcer, hepatită, diabet, hipertensiune (excesele alimentare pot provoca puseuri de hipertensiune) sau boli cardiace. - Începe masa de Paşte cu o salată. Foarte indicată este cea de andive, pentru că aceste legume stimulează secreţia biliară şi „pregătesc terenul” pentru digestie. - Evită să începi masa cu ciorba de miel, pentru că ciorba în general diluează sucurile gastrice, lucru care va îngreuna digestia. - Fă o pauză de 30 de minute între fiecare preparat pe care îl pui pe masă. Astfel, nu se va mai amesteca în stomac cu alte alimente şi va fi digerat mai uşor. - Mestecă îndelung alimentele, pentru că în acest fel senzaţia de saţietate se va declanşa mai repede şi vei mânca mai puţin. O mestecare „riguroasă” ajută foarte mult şi digestia, deoarece alimentele ajung în stomac bine mărunţite. - Fă o pauză de cel puţin trei ore între mese. - Ascultă o muzică liniştită la masă. Muzica zgmotoasă îţi va da o stare de agitaţie, care afectează digestia. - Dacă ştii că ai de obicei probleme digestive când mănânci alimente „grele”, ia, după masă, suplimente digestive pe bază de enzime de tipul trifermentului şi săruri biliare precum colebilul. Evită totuşi să iei mai mult de două pastile pe zi, pentru că ele pot afecta mucoasa stomacului şi pe cea a pancreasului. - Ar fi bine să mânânci în timpul mesei, în pauzele dintre preparate, rondele de ananas crud (nu conservă!), de kiwi sau ghimbir. Ele previn problemele digestive. - Dacă ai exagerat cu alcoolul, bea cât mai multă apă ca să scapi de durerile de cap. Zeama de varză şi murăturile sunt şi ele bune în caz de mahmureală. Evită cafeaua şi cola, pentru că agravează simptomele neplăcute!