Murături în sare sau în oţet? - Care sunt mai sănătoase?

1 muraturi bun jpg jpeg

Adev─âratele mur─âturi, care con┼úin substan┼úe hr─ânitoare, sunt cele care fermenteaz─â ├«n sare. Legumele ├«n o┼úet sunt doar conserve, care au trecut printr-un proces termic ┼či au mai pu┼úine minerale ┼či fibre alimentare.

Varza murat─â ┼či castrave┼úii ├«n saramur─â sunt alimente probiotice, cu rol ├«n regelarea digestiei. Substan┼úele generate ├«n urma fermenta┼úiei, cum este acidul lactic, protejeaz─â tubul digestiv, echilibr├ónd flora intestinal─â ÔÇ×bun─âÔÇŁ ┼či ├«nt─ârind sistemul imunitar. Mur─âturile ├«n sare mai con┼úin vitamine (├«n special vitamina C), minerale ┼či substan┼úe benefice pentru func┼úia hepatic─â, plus elemente care s-au dovedit a combate cancerul. Mur─âturile se consum─â la aceea┼či mas─â cu alimente grase (cum este carnea de porc), pentru c─â u┼čureaz─â digestia ┼či absorb┼úia proteinelor ┼či gr─âsimilor.

Ce sare alegi

Pentru prepararea saramurii, este recomandat─â sarea de mare sau sarea grunjoas─â de g─âtit. Legumele ├«n saramur─â sunt puse la fermentat ├«n vase ├«nchise etan┼č din sticl─â ori din ceramic─â sau ├«n butoaie de lemn. Vasele de metal nu sunt recomandate, deoarece acidul lactic ┼či sarea din mur─âturi scot substan┼úele nocive din cupru sau din alam─â, care p─âtrund cu u┼čurin┼ú─â ├«n legumele conservate. Un aspect de care ar trebui s─â ┼úinem cont la prepararea mur─âturilor ├«n sare este temperatura ├«n timpul procesului de fermenta┼úie. De regul─â, trebuie s─â fie de 10-15 grade Celsius. Dac─â este prea mic─â, ├«ncetine┼čte procesul ┼či formarea acidului lactic. Pe de alt─â parte, o temperatur─â ridicat─â poate duce la apari┼úia mucegaiului sau a bacteriilor de putregai.

Contraindicaţii: Bolnavii cu afecţiuni renale sau cardiace nu ar trebui să opteze pentru murăturile în saramură. În schimb, persoanele sănătoase le pot consuma zilnic.

Să fie oţet de mere sau din vin!

Ai o preferin┼ú─â pentru conservele de iarn─â ├«n o┼úet? Trebuie s─â ┼čtii c─â legumele sterilizate ├«n o┼úet ┼či-au pierdut o parte din vitamine ┼či din minerale ├«n urma procesului de prelucrare termic─â. Din aceast─â cauz─â, nutri┼úioni┼čtii le consider─â a fi conserve, nu mur─âturi, care s-au ├«mbog─â┼úit ├«n urma fermenta┼úiei cu elemente beneficii. Dac─â ├«ns─â alegi aceast─â metod─â de conservare, este indicat s─â optezi pentru sortimente de o┼úet de cas─â, din vin (de 4% sau 6%) sau din mere. Preparate cu astfel de o┼úet, conservele de legume au propriet─â┼úi antibacteriene.

Contraindica┼úii: Persoanelor care au hiperaciditate ┼či ulcer nu li se recomand─â conservele ├«n o┼úet, care irit─â mucoasa gastric─â.

SFAT

Sarea ├«mpiedic─â formarea mucegaiurilor ┼či bacteriilor de putregai. Dac─â alegi s─â adaugi mai pu┼úin─â sare ├«n mur─âturi, asigur─â-te c─â vasul este ├«nchis etan┼č, iar legumele sunt complet acoperite de lichid.