GR─éSIMILE bune, surs─â de energie

1 2 jpg jpeg

,,Multe persoane nu cunosc faptul c─â gr─âsimile bune, cele nesaturate, sunt o surs─â important─â de energie, ajut─â la absorb┼úia nutrien┼úilor, sunt solven┼úi pentru vitaminele liposolubile (A, D, E, K), men┼úin temperatura corpului constant─â ┼či ├«n general ajut─â la men┼úinerea st─ârii de s─ân─âtateÔÇŁ ne-a declarat dr. Corina Zugravu.

Gr─âsimile bune, mononesaturate, au rol esen┼úial ├«n sc─âderea colesterolului total ┼či r─âu (LDL) ┼či men┼úinerea colesterolului bun (HDL). Se g─âsesc ├«n uleiurile de rapi┼ú─â ┼či de m─âsline, nuci, alune, m─âsline, unt de arahide, avocado.

Cele polinesaturate pot fi preluate din pe┼čte, margarine tartinabile de calitate, ulei de rapi┼ú─â, semin┼úe de in, nuci, migdale, nuci macadamia. Printre gr─âsimile rele se afl─â cele saturate, hidrogenate care se reg─âsesc ├«n carnea ro┼čie gras─â, produsele lactate grase, untul, untura, produsele de patiserie sau de fast food.

Pentru a avea o diet─â echilibrat─â, cele 5 mese pe zi recomandate de nutri┼úioni┼čti sunt foarte importante. Iat─â din ce este compus un meniu echilibrat:

* Micul dejun- un pahar cu lapte degresat ┼či un bol de cereale integrale

* O gustare ├«n jurul orei 11, poate fi un sandvi┼č cu margarin─â tartinabil─â ┼či br├ónz─â sau o felie de ┼čunc─â slab─â.

* Pr├ónzul poate con┼úine o friptur─â din piept de pui ┼či o salat─â de crudit─â┼úi.

* Gustarea dinaintea cinei poate fi un fruct sau un pumn de nuci sau alune.

* Cina ar trebui s─â fie cea mai u┼čoar─â. Po┼úi m├ónca un sandvi┼č cu p├óine integral─â, margarin─â ┼či ton sau o salat─â cu br├ónz─â. Important este ca cina s─â ├«┼úi ofere nutrien┼úii de care organismul are nevoie dar un num─âr redus de calorii.

Iată cum vă puteţi prepara singuri margarina!

Ingrediente: 30 g gr─âsime vegetal─â de cocos sau palmier, dou─â linguri de ulei vegetal; un g─âlbenu┼č de ou sau lecitin─â din floarea soarelui; dou─â linguri┼úe de lapte degresat sau dou─â linguri┼úe de ap─â; c├óteva pic─âturi de zeam─â de l─âm├óie, sare.

Preparare: Se pune gr─âsimea vegetal─â solid─â ├«ntr-un bol, se las─â ├«n microunde sau pe bain marine p├ón─â se tope┼čte gr─âsimea. Se adaug─â dou─â linguri de ulei vegetal lichid dup─â care se introduce bolul cu amestecul de gr─âsimi ├«ntr-un alt bol cu ap─â ┼či ghea┼ú─â.

Se mixeaz─â gr─âsimea cu uleiul vegetal la temperatur─â sc─âzut─â. ├Än amestecul de gr─âsimi mixate, se adaug─â dou─â liguri┼úe de g─âlbenu┼č de ou ┼či apoi dou─â de lapte degresat. Se scoate bolul din baia de ghea┼ú─â ┼či se mixeaz─â aproximativ un minut. Se adaug─â l─âm├óie ┼či sare dup─â gust.