Combustibil pentru vreme rece

1 2 jpg jpeg

Proteinele îţi "ţin de cald"

Proteinele animale şi vegetale sunt foarte importante pentru organism. Cu atât mai mult pe perioada iernii, deoarece cresc rezistenţa la frig. Proteinele ajută muşchii din organism să genereze căldură, pentru ca organismul să se adapteze la temperaturile scăzute.

Este recomandat să mănânci un ou fiert pe zi, de preferat la micul dejun, fiindcă proteina din albuşul de ou este asimilată în totalitate în organism.

Mai include în meniul zilnic şi alte surse de proteine, cum ar fi carnea (conţine 20% proteine), peştele, laptele, brânzeturile (100 g brânză conţin 25-30 g proteine), cerealele integrale şi leguminoasele (fasole - 20-25%, mazăre şi soia - 35%).

Lactatele îţi cresc imunitatea

Asemenea alimentelor bogate în vitamine, şi lactatele ajută sistemul imunitar, în special iaurturile probiotice, care acţionează ca un vaccin împotriva microbilor. Este bine să mănânci în fiecare zi un iaurt, dimineaţa.

Poţi adăuga în el fructe uscate sau cereale. Laptele conţine mult calciu, necesar oaselor, dar şi zinc, mineral care are proprietăţi antivirale. O jumătate de litru de lapte degresat pe zi asigură o cantitate semnificativă de nutrienţi (aminoacizi esenţiali, vitamine, minerale şi acizi graşi).

Fructele te revitalizează Dacă te simţi fără vlagă, mizează pe legume şi pe fructe, fiindcă au antioxidanţi, oferindu-ţi energie şi ferindu-te de boli. Totodată, ele protejează pielea de efectele frigului. Alege-le pe cele colorate şi creează un mozaic în farfurie: combină alimente roşii, galbene şi portocalii (roşii, ardei graşi roşii şi galbeni, morcovi).

Dacă mănânci în fiecare dimineaţă o salată din două roşii, un ardei, un morcov şi o jumătate de sfeclă roşie, vei asigura organismului vitaminele şi mineralele necesare pentru întreaga zi şi te vei simţi în formă. Ca gustare, o salată de citrice (dintr-o portocală, o mandarină şi un kiwi) îţi dă energia necesară.

Făinoasele îţi dau energie

Include în meniul de iarnă paste făinoase şi cartofi. Amidonul din aceste alimente eliberează lent glucoză în organism. Această substanţă reprezintă o adevărată sursă de energie, necesară mai ales iarna. Glucoza se mai găseşte în dulciuri, în fructele dulci şi în miere. Între mese, mănâncă rodii, pere, mere şi fructe uscate sau confiate.

Uleiuri pentru piele

Acizii graşi esenţiali, bogaţi în vitamina E, menţin pielea hidratată pe tot parcursul perioadei reci, ferind-o de uscăciune şi de aspectul de „scoarţă de copac”. Îi găseşti în uleiurile vegetale, cum ar fi cel de măsline sau de rapiţă, pe care le poţi folosi la salate.

Vitaminele te menţin în formă

Ca să suporţi mai uşor frigul şi ca să fii ferit de virozele de sezon, consumă alimente bogate în vitaminele A, C şi D.

Aportul zilnic recomandat de vitamina C este de 200 mg. Îţi poţi lua doza zilnică de vitamina C dintr-un ardei roşu de mărime medie, din două portocale sau un grepfrut, din 100 g de pătrunjel.

Doza zilnică recomandată de vitamina A este de 800 micrograme, pe care le poţi procura din morcovi, ficat, peşte, ou, unt.

Vitamina D are un rol important în fixarea calciului în oase, pe lângă stimularea sistemului imunitar. Ea se sintetizează la lumina soarelui. Fiindcă iarna e mai puţin soare decât vara, sinteza vitaminei D este îngreunată.

Ca să asiguri organismului aportul necesar, consumă peşte gras (hering, sardine, somon), gălbenuş de ou, unt, ficat sau ia suplimente cu untură de peşte.