Cele mai bune uleiuri pentru gătit

1 2 jpg jpeg

Prăjitul alimentelor în ulei de floarea soarelui, atât de familiar gospodinelor, nu este recomandat, spun nutriţioniştii. Atunci când prăjirea se face la temperaturi mai mici de 180 de grade Celsius, grăsimile se degradează prin oxidare, hidroliză şi polimerizare, generând substanţe extrem de toxice. „Cartofii prăjiţi şi chipsurile conţin cantităţi mari de acrilamidă. Aceasta este o substanţă cu potenţial cancerigen şi, în plus, afectează sistemul nervos”, explică prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetări Alimentare. De asemenea, în timpul prăjirii are loc o absorbţie ridicată a lipidelor în alimente, ceea ce sporeşte substanţial densitatea lor energetică. Pentru prăjire se recomandă grăsimile bogate în acizi graşi nesaturaţi şi în antioxidanţi naturali, care rezistă la temperaturi mai mari de 180 de grade Celsius. Cele mai bune uleiuri pentru prăjit sunt: uleiul nehidrogenat de palmier şi uleiul de arahide. Se mai recomandă şi grăsimile animale (untura, untul şi seul).

Uleiul de palmier conţine vitamine rezistente

Uleiul de palmier este bogat în acizi graşi, care au un rol esenţial în procesul de digestie: 44% acid oleic, 10% acid linoleic, 40% acid palmitic, 5% acid stearic. De asemenea, este bogat în vitaminele A şi E (rezistente la temperaturi ridicate) şi în beta-caroten, care menţine starea de sănătate a ochilor. Totodată, acest ulei nu conţine colesterol şi este uşor digerabil.

Uleiul de măsline, interzis pentru prăjit

Deşi uleiul de măsline este considerat cel mai bun pentru prăjit, nutriţioniştii nu îl recomandă. Aceasta deoarece, în timpul prăjirii, acest ulei îşi pierde substanţele nutritive din compoziţia sa (polifenol, vitamina E şi alte substanţe biologic active). Cel mai bun mod prin care se poate beneficia de nutrienţii uleiului de măsline este în salate.