Bea multă apă! Altfel, începi să uiţi!

1 2 jpg jpeg

Apa este principalul constituent al organismului. Acesta reprezint─â ├«n mod normal aproximativ 60% din greutatea corpului la b─ârba┼úii adul┼úi ┼či 50-55% din greutatea corporal─â la femei.

Mu┼čchii ┼či creierul sunt alc─âtui┼úi din aproximativ 75% ap─â, s├óngele ┼či rinichii con┼úin aproximativ 80% ap─â, ficatul, aproximativ 70%, sistemul osos, circa 25% ┼či ┼úesutul adipos, aproximativ 20%.

Cât supravieţuim fără să bem apă?

Organismul are nevoie de ap─â pentru a supravie┼úui ┼či func┼úiona corespunz─âtor.

Oamenii nu pot trăi fără apă potabilă mai mult de câteva zile (în funcţie de vreme, nivelul de activitate etc.), în timp ce alte elemente nutritive pot să lipsească timp de săptămâni sau luni.

Din cantitatea total─â de apa consumat─â, aproximativ 30% provine din alimente, iar 70% din b─âuturi.

De ce este important─â?

Hidratarea organismului este important─â pentru transportul de carbohidra┼úi, vitamine, minerale, alte elemente nutritive importante ┼či oxigen la celule, elemente necesare producerii de energie pentru ca organismul s─â func┼úioneze normal. ├Än plus, hidratarea faciliteaz─â eliminarea produselor reziduale de metabolism, permi┼ú├ónd func┼úionarea celular─â normal─â.

Apa din corpul uman joac─â un rol important ca termostat al organismului, ajut├ónd la reglarea temperaturii corpului prin disiparea c─âldurii. ├Än cazul supra├«nc─âlzirii organismului, apa se pierde prin transpira┼úie ┼či evaporare la suprafa┼úa pielii, ├«ndep├órt├ónd astfel c─âldura din corp.

C├ónd suntem bine hidrata┼úi, neuronii sunt alimenta┼úi cu nutrien┼úi ┼či s├ónge oxigenat, iar creierul func┼úioneaz─â ├«n parametrii normali.

Hidratarea joac─â un rol important ├«n digestia alimentelor ┼či absorb┼úia nutrien┼úilor din tractul digestiv. Apa este necesar─â pentru dizolvarea substan┼úelor nutritive astfel ├«nc├ót acestea s─â poat─â fi absorb┼úie ├«n fluxul sanguin ┼či livrate celulelor.

Un aport adecvat de lichide este esen┼úial pentru a asigura func┼úionare a rinichilor ajut├ónd la eliminarea de┼čeurilor ┼či a substan┼úelor nutritive ├«n exces prin urin─â.

Rinichii unei persoane bine hidratate filtrează aproximativ 180 de litri de apă în fiecare zi, cea mai mare parte fiind resorbită pentru a preveni pierderile excesive de lichide.

Apa ac┼úioneaz─â ca un lubrifiant pentru mu┼čchi ┼či articula┼úii, ajut─â la formarea lichidului articular ┼či men┼úine activitatea normal─â a mu┼čchilor.

Mu┼čchii ┼či articula┼úiile al─âturi de sistemul osos ne sunt necesare pentru men┼úinerea pozi┼úiei, mi┼čcare ┼či activit─â┼úile zilnice.

Aproximativ 75% din mu┼čchi este alc─âtuit din ap─â. Men┼úinerea echilibrului fluidelor din organism este esen┼úial─â pentru func┼úia musculara optim─â.

Ce se întâmplă când ne deshidratăm?

Deshidratarea u┼čoar─â cu pierderea de p├ón─â la 1-2% din greutatea corporala poate afecta capacitatea de concentrare.

Pierderea de greutate corporala de peste 2% ├«n urma deshidrat─ârii poate afecta abilit─â┼úile de prelucrare a informa┼úiei ┼či memoria de scurt─â durat─â.

Deshidratarea scade debitul cardiac, care poate duce la cre┼čterea frecven┼úei cardiace ┼či sc─âderea tensiunii arteriale. Sistemul circulator ofer─â o aprovizionare constant─â cu oxigen ┼či nutrien┼úi a creierului, mu┼čchilor ┼či tuturor ┼úesuturilor.

Hidratarea insuficient─â va ├«ncetini procesul digestiv ┼či deshidratarea cronic─â poate duce la constipa┼úie.

Articol scris de Dr. R─âzvan Costache, medic specialist medicin─â intern─â ÔÇŁRegina Maria Re┼úeaua private de s─ân─âtateÔÇŁ.