Ai r─âcit? Iat─â dieta ta!

1 2 jpg jpeg

ÔÇ×Fie ca hrana s─â v─â fie medicamentÔÇŁ, era sfatul lui Hipocrate, p─ârintele medicinei. Prin hrana potrivit─â putem preveni, dar ┼či trata unele probleme de s─ân─âtate, cum sunt infec┼úiile respiratorii des ├«nt├ólnite ├«n aceast─â perioad─â a anului. Este dovedit c─â unele alimente pot combate eficient sup─âr─âtoarele simptome ale r─âcelii ┼či ale gripei ┼či le pot scurta durata. Supa de pui elibereaz─â c─âile respiratorii Aburii degaja┼úi de supa de pui cald─â cresc temperatura la nivelul mucoaselor nasului ┼či g├ótului, cre├ónd un mediu nefavorabil virusurilor, care ÔÇ×prefer─âÔÇŁ locurile uscate. ├Än plus, supa de pui este o surs─â bun─â de cistein─â, un aminoacid natural, care se elibereaz─â ├«n timpul prepar─ârii.

Propriet─â┼úile acestei substan┼úe au fost comparate cu cele ale unui alt compus prescris adesea ├«n caz de bron┼čit─â sau alte infec┼úii respiratorii. Pentru ca supa s─â aib─â c├ót mai multe calit─â┼úi vindec─âtoare, este bine s─â o ÔÇ×├«mbog─â┼úimÔÇŁ cu multe legume, ├«n special cu morcovi ┼či ┼úelin─â.

Un alt mare beneficiu al supei de pui este că ne hidratează foarte bine, iar acest lucru este esenţial în stările gripale. Lichidele contribuie la dizolvarea mucusului în exces, care ne îngreunează respiraţia.

Carnea, pe┼čtele, nucile, alunele ┼či g─âlbenu┼čul sunt surse importante de zinc, mineral care este implicat ├«n ├«nt─ârirea imunit─â┼úii. Unele studii au ar─âtat c─â zincul reduce simptomele care ├«nso┼úesc r─âceala ┼či gripa: congestia nazal─â, tusea, durerea de cap ┼či de g├ót.

La fel ca ┼či zincul, vitamina C este o arm─â imbatabil─â care poate preveni, dar ┼či lupta eficient cu infec┼úiile respiratorii. Benefic─â ├«n convalescen┼ú─â, vitamina C ne pune mai repede pe picioare ┼či ne fere┼čte de infec┼úiile bacteriene ┼či virale. G─âse┼čti aceast─â vitramin─â ├«n ardei gras, varz─â, broccoli, citrice, conopid─â, kiwi, p─âtrunjel ┼či fructe de p─âdure.

Chiar dac─â nu prea te ├«mpaci cu gustul ┼či cu mirosul lor, ar fi bine ca usturoiul ┼či ceapa s─â nu-┼úi lipseasc─â din meniu (mai ales) dac─â ai r─âcit. Iat─â ┼či de ce! Usturoiul con┼úine o substan┼ú─â numit─â alicin─â, care are valoare antibiotic─â ┼či care poate preveni complica┼úiile date de r─âceal─â.

Pentru a profita din plin de beneficiile acestui compus, consum─â o dat─â la patru ore usturoi crud. Nu uita c─â prin preparare termic─â, aceast─â substan┼ú─â se poate pierde par┼úial. ┼×i ceapa te poate pune pe picioare dac─â ai r─âcit, ├«ntruc├ót con┼úine compu┼či cu ac┼úiune antimicrobian─â. Consum─â c├ót mai des ceap─â crud─â, ideal sub form─â de suc, din care consumi c├óte o linguri┼ú─â de trei ori pe zi.

Proteinele nu trebuie s─â lipseasc─â din dieta unei persoane care a r─âcit, deoarece sunt implicate ├«n producerea de anticorpi, molecule-cheie ale sistemului imunitar. Carnea este o surs─â bun─â de proteine, ├«ns─â alege-o pe cea slab─â, precum cea de pui. Carnea prea gras─â are efect contrar, sc─âz├ónd rezisten┼úa ├«n fa┼úa bacteriilor. ├Ä┼úi mai po┼úi procura proteine din soia, migdale, nuci ┼či din fasole.

Acizii gra┼či Omega-3 sunt un alt aliat al sistemului imunitar. G─âse┼čti ace┼čti acizi ├«n uleiul de m─âsline ┼či ├«n pe┼čtele gras (hering, ton, somon).

Bea multe sucuri naturale de fructe ┼či legume. Acestea te vitaminizeaz─â ┼či

previn ┼či deshidratarea, mai ales dac─â ai ┼či febr─â.

* Cafeaua ┼či alcoolul. C├ónd e┼čti r─âcit sau ai grip─â, este important s─â fii hidratat. De aceea, este indicat s─â evi┼úi cafeaua ┼či produsele pe baz─â de cofein─â, dar ┼či alcoolul, care deshidrateaz─â.

* Dulciurile ┼či b─âuturile acidulate. Zah─ârul are proasta ÔÇ×reputa┼úieÔÇŁ de a ├«ncetini activitatea globulelor albe, ceea ce ne cre┼čte vulnerabilitatea ├«n fa┼úa r─âcelii ┼či gripei.

: Consum─â iaurt ┼či chefir, deoarece con┼úin probiotice, cu ac┼úiune benefic─â ├«n imunitate.

Dr. Corina Zugravu,

medic primar Igien─â ┼či Alimenta┼úie, Institutul de S─ân─âtate Public─â, Bucure┼čti

Mizaţi pe vitamina C!

Este bine de ┼čtiut c─â vitamina C, principala responsabil─â de ap─ârarea antiviral─â, nu ne fere┼čte ├«ntotdeauna de r─âceli, dar dac─â ajungem s─â le facem, vom avea o form─â mai u┼čoar─â. De aceea, este mai important acum ca niciodat─â s─â consum─âm surse bogate de vitamina C, alimente, nu suplimente, deoarece ├«n hran─â exist─â ┼či alte substan┼úe nutritive care lucreaz─â sinergic cu respectiva vitamin─â.

Printre alimentele care con┼úin vitamina C se num─âr─â: ardeii ro┼čii, gogo┼čarii, varza (alb─â ┼či ro┼čie), c─âtina ┼či porumbele (acestea din urm─â sunt utile chiar f─âcute dulcea┼ú─â sau sirop).

┼×i citricele, kiwi ┼či rodiile pot fi ad─âugate ├«n perioada aceasta ├«n diet─â. Seara este bun un ceai de plante ├«ndulcit cu miere, dup─â o zi ├«n care am fost expu┼či, ├«n spa┼úii ├«nchise, unui num─âr mare de virusuri respiratorii care circul─â mult ├«n sezonul rece.