Ce beneficii pentru sănătate ai dacă ţii post

1 post jpg jpeg

Pe l├óng─â ÔÇŁcur─â┼úareaÔÇŁ spiritual─â, postul are numeroase beneficii asupra s─ân─ât─â┼úii, ca urmare a elimin─ârii toxinelor din organism. Dac─â se asigur─â un echilibru nutri┼úional, avantajele postului asupra s─ân─ât─â┼úii sunt deloc de neglijat, fiind de ajutor ├«n prevenirea a numeroase boli. Iat─â care sunt principalele efecte ale postului!

Dezintoxicarea organismului

Prin post, se elimin─â efectele nedorite ale excesului de proteine din corp ┼či al gr─âsimilor animale. Astfel, sunt eliminate toxinele ┼či reziduurile metabolice, cu efecte pozitive asupra ficatului, rinichilor, vezicii biliare ┼či a tractului gastrointestinal. ├Än mod normal, de┼čeurile ┼či toxinele acumulate ├«n organism pot produce sau pot agrava unele afec┼úiuni, precum bolile metabolice, reumatice sau inflama┼úii cronice ┼či tumori. Persoanele cu diverse probleme digestive pot sc─âpa de aceste nepl─âceri ├«n urma postului. Dieta specific─â acestei perioade reu┼če┼čte s─â elimine tulbur─âri precum constipa┼úia, diareea, gazele intestinale ┼či balonarea. De asemenea, prin post se poate sc─âdea ┼či nivelul colesterolului ÔÇŁr─âuÔÇŁ. Nutrien┼úii de origine vegetal─â ajut─â la refacerea elementelor sistemului imunitar. Astfel, flora intestinal─â se reechilibreaz─â, se ├«nmul┼úesc celulele imunitare, iar organismul devine mai rezistent ├«n fa┼úa bolilor.

Îmbunătăţirea circulaţiei sanguine

Prin post, se elimin─â implicit toxinele din s├ónge, iar ├«n acest fel, s├óngele poate absorbi mai u┼čor oxigenul inspirat, pe care ├«l transport─â mai repede ├«n ┼úesuturile ┼či celulele corpului. Astfel, s├óngele devine mai fluid ┼či ajunge mai u┼čor ├«n vasele capilare, iar tensiunea arterial─â se normalizeaz─â. ├Än plus, s├óngele curge mai u┼čor prin artere, iar pere┼úii vaselor se cur─â┼ú─â ┼či devin mai permeabili pentru absorb┼úia substan┼úelor regeneratoare provenite din alimenta┼úia specific─â postului. De aceea, postul este recomandat ├«n special persoanelor care au probleme cardio-vasculare.

Eliminarea rezervelor adipoase

Atunci c├ónd nu mai prime┼čte calorii din alimenta┼úia bogat─â ├«n gr─âsimi animale, corpul folose┼čte rezervele de energie pe care le are. Astfel, dup─â post, multe femei pot constata c─â le-au disp─ârut straturile de gr─âsime de la nivelul ┼čoldurilor, al abdomenului ┼či de pe bra┼úe. Mai mult, prin dieta de post se elimin─â ┼či excedentul de ap─â din ┼úesuturi, problem─â frecvent─â mai ales la femeile cu probleme renale sau cu disfunc┼úii metabolice.

Îmbunătăţirea memoriei

Prin alimenta┼úia specific─â postului se ├«nl─âtur─â st─ârile de oboseal─â, se ├«mbun─ât─â┼úesc func┼úiile cerebrale, ale memoriei, se accentueaz─â puterea de concentrare ┼či se stimuleaz─â creativitatea. Postul ac┼úioneaz─â ca un somnifer natural, ├«nl─âtur├ónd depresia ┼či tulbur─ârile nervoase. Eventualele dureri de cap ┼či st─ârile de ame┼úeal─â ap─ârute ├«n perioada postului sunt semne c─â organismul a ├«nceput perioada de dezintoxicare.

Combaterea cancerului

Hrana de post poate ajuta la prevenirea cancerului sau la inhibarea ┼či reducerea celulelor maligne. ├Än acest sens, sunt recomandate c├ót mai multe sucuri naturale de sfecl─â, de morcovi, de ┼úelin─â, de cartofi ┼či ceaiuri de salvie ┼či de coada-calului.

Ce trebuie să conţină mâncarea de post

├Än timpul postului, este necesar─â respectarea unei diversit─â┼úi nutri┼úionale. Astfel, se vor consuma: leguminoase (maz─âre, fasole), amidonoase (nuci, alune - f─âr─â sare), proteine vegetale (ciuperci, soia) ┼či c├ót mai multe fructe ┼či legume. Nu se consum─â alcool ┼či nici nu se fumeaz─â ┼či, pentru ca efectele postului s─â fie cu adev─ârat benefice, se recomand─â eliminarea produselor procesate ┼či rafinate. Astfel, chiar dac─â sunt de post, nu sunt indicate pateurile ┼či conservele, din cauz─â c─â astfel de produse con┼úin aditivi. 

Atenţie!

Imediat dup─â post, nu trebuie reluat─â alimenta┼úia normal─â, ├«n niciun caz cea bogat─â ├«n proteine animale. Astfel, este gre┼čit ca dup─â post corpul s─â fie ÔÇŁbombardatÔÇŁ cu alimente grele, precum carnea pr─âjit─â. Se recomand─â o  perioad─â de trecere, ├«n care se vor consuma, la ├«nceput, mai pu┼úine produse grase sau rafinate.

Cui îi este contraindicat postul

Postul nu este recomandat copiilor, deoarece acesta ├«i priveaz─â de nutrien┼úii necesari dezvolt─ârii, femeilor ├«ns─ârcinate sau celor care al─âpteaz─â, persoanelor care sufer─â de boli cronice ┼či celor care fac sport de performan┼ú─â sau care desf─â┼čoar─â o activitate intelectual─â intens─â. Nici cei cu diabet nu ar trebui s─â ┼úin─â post, din cauz─â c─â exist─â riscul de hipoglicemie. Femeile care sunt foarte slabe nu ar trebui s─â ┼úin─â post o perioad─â ├«ndelungat─â.