Trece mai uşor de la grădiniţă la şcoală dacă-l pregăteşti din vară
De cele mai multe ori, familia este cea care resimte mai întâi presiunea unui nou început, riscând ca, printr-o gestionare defectuoasă a situaţiei, să inducă sentimente de anxietate copilului.
„Părintele este cel care trebuie, în primul rând, să se pregătescă psihologic pentru această schimbare.
Un comportament dominat de anxietate al părintelui corelat cu sistemul de învăţământ rigid, lipsit de creativitate şi flexibilitate, nu va face altceva decât să îi confirme copilului că şcoala este un loc de care ar trebui să fugă.
În acest context, odată cu intrarea la şcoală, micul şcolar riscă să trăiască şi primele experienţe de anxietate, traduse de multe ori prin diferite manifestări somatice (durere de burtă, cap ori greaţă) sau psihologice (dezinteres, enervare)”, afirmă Yolanda Creţescu, psiholog.
Tranziţia de la grădiniţă la şcoală reprezintă un proces de adaptare a copilului, prin asumarea primelor responsabilităţi, însuşirea de noi cunoştinţe şi deprinderi, care trebuie să aibă loc progresiv. Pentru a face acest proces cât mai uşor de asimilat pentru copil, părintele ar trebui să acţioneze cu tact şi delicateţe, încă din perioada vacanţei de vară.
1. Înscrie copilul la un program de summer school, unde să existe o pondere crescătoare a timpului dedicat jocului şi învăţării.
„Dacă în primele săptămâni din programul de summer school, timpul dedicat învăţării prin joc, utilizând elemente, culori şi mulţimi, va fi unul destul de generos, de aproximativ 60 de minute, odată cu însuşirea anumitor cunoştinţe şi experienţe, la începutul lunii septembrie, raportul dintre joacă şi învăţare se va schimba: copilul va dedica 50 de minute activităţilor de învăţare şi 10 minute pentru pauză”, explică psiholog Yolanda Creţescu.
2. Prezintă copilului şcoala într-o manieră pozitivă, ca un loc nou, unde va descoperi lucruri interesante şi îşi va face noi prieteni. Explică-i într-o notă pozitivă că şcoala reprezintă o nouă etapă din viaţa sa, mai grea, dar nu neapărat mai complicată.
3. Foloseşte empatia şi fii înţelegător cu copilul
Vorbeşte cu el despre această nouă etapă şi despre temerile lui, împărtăşeşte-i din sentimentele şi experienţele tale şi oferă-i timpul şi înţelegerea necesară pentru a se adapta la noua situaţie. Folosind empatia, răspunde-i cu răbdare la întrebări, aminteşte-ţi cum ţi-a fost ţie în primul an de şcoală, fii atentă la nevoile lui şi provoacă-l să îţi povestească despre activitatea de la şcoală.
4. Pe timpul verii, lasă copilul printre copii!
Înscrie-l la diferite activităţi de divertisment, cursuri de creativitate sau programe de dezvoltare personală, pentru a interacţiona cât mai mult cu persoane de aceeaşi vârstă.
„Copilul ţinut acasă dobândeşte, în primul rând, o dependenţă de familie şi nu-şi dezvoltă abilitatea de a rezolva singur problemele. Întrucât copilul învaţă mult mai bine de la semeni, de la copii de vârsta lui, adulţii tinzând de multe ori să îl descurajeze şi să îl pună într-o poziţie de inferioritate, este bine să ţinem copilul în colectivitate, unde un eşec, o neştiinţă vor fi tolerate mult mai bine”, adaugă psihologul Yolanda Creţescu.
5. Pune accentul pe dezvoltarea copilului, nu pe calificative
În această etapă, foarte important este modul în care copilul îşi dezvoltă competenţele sociale, emoţionale şi cognitive. De aceea, evită să îl cerţi pentru calificativele pe care le obţine sau să îl compari cu alţi copii, deoarece îi vei crea frustrări, copilul putând ajunge să nu mai agreeze şcoala.
6. Stabileşte-ţi aşteptări realiste referitoare la şcoală
„Începerea şcolii reprezintă şi prima experienţă a copilului în zona muncii, iar modul în care se va poziţiona acum va fi unul aproape definitiv pentru toată perioada vieţii şi influenţat de felul în care părintele se raportează la muncă. Încearcă să ai aşteptări cât mai realiste şi să nu faci presiuni asupra copilului, căci scopul clasei 0 este ca micul şcolar să se adapteze, nu să obţină performanţe”, explică specialistul.
Indiferent cât de mari sunt emoţiile părintelui pentru noua etapă din viaţa copilului, acesta trebuie să gestioneze responsabil comunicarea cu viitorul şcolar, astfel încât să nu îi inducă anxietate, ci să ştie în permanenţă care îi sunt sentimentele şi cum îl poate ajuta sau încuraja în momentele dificile.