De ce îşi face prieteni imaginari?

1 2 jpg jpeg

Nu puţine sunt cazurile când părinţii şi chiar ceilalţi membrii ai familie sunt nevoiţi să intre în jocul celor mici şi să comunice cu prietenii imaginari din aceeaşi încăpere. Fie că e vorba de un animăluţ sau chiar de un personaj animat, prietenii imaginari apar în jurul vârstei de 3-5 ani şi stau alături de cei mici o perioadă, după care dispar, în special după ce intră la şcoală. Pentru copil, una din principalele elemente ale dezvoltării sale este chiar graniţa dintre realitate şi fantezie. De aceea, până aproape de începerea şcolii, copilul poate comunica cu personaje pe care doar el le vede şi care îi sunt alături indiferent de situaţie.

Rolul prietenilor imaginari

Aproximativ 65% dintre copii au prieteni imaginari, susţin oamenii de ştiinţă americani de la Universitatea Manchester.

În unele cazuri, amicii imaginari îi ajută pe cei mici să facă faţă stresului printr-o metodă recreativă. Specialiştii susţin că prietenii imaginari apar şi atunci când cel mic se simte singur, dar şi când nu-şi asumă responsabilitatea pentru ,,micile accidente”.

Ca părinte, cel mai bine este să intri în jocul copilului. Nu îl contrazice şi nici nu-l acuza că minte. Urmăreşte-i comportamentul şi astfel vei observa care sunt nevoile care îl fac să comunice şi să-şi petreaca timpul alături de amicul său invizibil.

Deşi sunt motive de îngrijorare pentru părinţi, comunicarea celui mic cu prietenul său imaginar are şi beneficiile sale.

,,Relaţia” lor şi modul de comunicare îl ajută pe copil să fie mai sociabil, dar şi să-şi dezvolte limbajul. Psihologul Evan Kidd de la Universitatea La Trobe, din Australia, susţine că ,,cei care au prieteni imaginari sunt mult mai comunicativi decât cei care nu au”.

Copilul trebuie să inventeze întrebările şi răspunsurile din discuţia cu amicul său invizibil, ceea ce ajută la dezvoltarea imaginaţiei şi a limbajului.

Amicul invizibil, motiv de îngrijorare?

Sunt şi situaţii în care cei mici sunt extrem de ataşaţi de prietenii lor imaginari, iar în lipsa acestora încep să plângă sau chiar să se comporte violent. Dacă legătura dintre copil şi amicul său este una foarte strânsă, iar acest lucru continuă să apară chiar şi după începerea şcolii, cel mai indicat este să mergi cu el la un psihoterapeut. Prin diferitele mijloace specializate, psihoterapeutul îl poate ajuta pe cel mic.