Cum recuno┼čti primele semne de autism ┼či la cine apelezi

1 2 jpg jpeg

Cu ocazia ├«mplinirii a 10 ani de la ├«nfiin┼úare, Asocia┼úia pentru Interven┼úie Terapeutic─â ├«n Autism (AITA) desf─â┼čoar─â o ampl─â campanie de informare intitulat─â ÔÇ×ZeceÔÇŁ ┼či aduce ├«n discu┼úie aspecte importante legate de autism, de terapia copiilor, de abordarea p─ârin┼úilor ┼či de depa┼čirea dificult─â┼úilor. ├Än cadrul acestei campanii, psihologul Daniela Gavankar, pre┼čedinta Asocia┼úiei AITA, vorbe┼čte despre primele simptome ale autismului. ÔÇ×C├ónd p─ârintele suspecteaz─â ceva ├«n neregul─â cu dezvoltarea copilului lor, este recomandat s─â discute cu un specialist (medic psihiatrie pediatric─â), cu experien┼ú─â ├«n acest tip de tulburare de dezvoltare. Cu un diagnostic stabilit de timpuriu ┼či interven┼úie ├«nceput─â ├«naintea ├«mplinirii v├órstei de 3 ani, copilul are cele mai bune ┼čanse pentru o recuperare armonioas─âÔÇŁ, a declarat psihologul. Ce semne ar trebuie s─â te alarmeze ca p─ârinte Contact vizual slab ÔÇô r─âspuns la nume rar sau deloc sau dup─â multe insisten┼úe. Copilul nu se ├«ntoarce ┼či nu se uit─â la adultul care ├«l strig─â pe nume. Comportamente repetitive ├«ndelungate ÔÇô tendin┼úa de a se izola ┼či de a repeta un comportament neadecvat (├«nchide/deschide u┼čile, flutur─â m├ónu┼úele sau ┼úop─âie, ├«nv├órte ro┼úile ma┼činu┼úelor). Abilit─â┼úi sociale deficitare (prefer─â s─â-┼či petreac─â timpul sau s─â se joace singur ┼či chiar dac─â ├«i plac copiii nu ┼čtie ce s─â fac─â ├«mpreun─â cu ace┼čtia). Proteste ├«ndelungate ┼či inexplicabile ÔÇô dac─â i se schimb─â rutinele, drumul, dac─â vin persoane noi ├«n contact cu el, dac─â trebuie s─â intre ├«n cladiri noi. Cu toate eforturile depuse de p─ârin┼úi, copilul nu poate fi lini┼čtit dec├ót foarte greu ┼či doar atunci c├ónd rutina este reluat─â. Opozi┼úie ├«n activit─â┼úi sau chiar cerin┼úe simple ÔÇô copilul ignor─â chiar ┼či cele mai simple cerin┼úe venite din partea celorlal┼úi ┼či protesteaz─â vehement dac─â adultul insist─â. Absen┼úa limbajului sau ├«nt├órzierea ├«n dezvoltarea limbajului se observ─â la orice v├órst─â, copilul nedob├óndind la timp un vocabular suficient ┼či func┼úional. Copilul poate ├«nv─â┼úa cifrele sau literele (uneori ├«n engleza), dar nu poate r─âspunde la o ├«ntrebare ┼či nici nu este interesat s─â-┼či comunice nevoile ┼či preferin┼úele. Ecolalia ÔÇô ├«nt├ólnit─â atunci c├ónd repet─â, imediat sau ├«nt├órziat, ceea ce aude, fie c├óntecele sau cuvinte de pe tablet─â, fie ├«ntreb─ârile celor din jur. Dificult─â┼úi de alimenta┼úie sau ale somnului se observ─â atunci c├ónd copilul devine din ce ├«n ce mai selectiv alimentar sau nu accept─â m├óncarea dec├ót pasat─â ori nu se poate desp─âr┼úi de biberon, iar ├«n ceea ce prive┼čte somnul ÔÇô nevoile lui de somn sunt foarte reduse put├ónd avea perioade mai lungi sau mai scurte ├«n noapte c├ónd nu doarme. Protest la ini┼úiativa celorlal┼úi de a-l introduce ├«n activit─â┼úi (a se uita ├«mpreun─â pe o carte, a se juca cu o ma┼činu┼ú─â, cu o minge, cu un joc ├«mpreun─â etc). Nefolosirea juc─âriilor ├«n mod adecvat, lipsa interesului pentru juc─ârii (fie juc─âriile sunt ignorate, fie nu sunt folosite cu scopul lor adecvat (le ├«nv├órte, le linge, le tr├ónte┼čte etc). Ce trebuie s─â ┼čtii despre autism Autismul este considerat─â una dintre cele mai severe tulbur─âri neuropsihiatrice ale copil─âriei, o tulburare central─â ├«n cadrul unui ├«ntreg spectru de tulbur─âri de dezvoltare, cunoscut sub numele de spectrul tulbur─ârilor autismului/autiste sau de tulbur─âri pervazive de dezvoltare. ┼×tiai c─â... ...autismul ├«nregistreaz─â o cre┼čtere alarmant─â ├«n toate mediile, ├«n toat─â lumea? Apare mai des la b─âie┼úi dec├ót la fete (propor┼úia fiind de 4 la 1), iar ├«n Romania se estimeaz─â c─â sunt 30.000 de persoane cu aceast─â tulburare.

2 jpg jpeg

├Än Bra┼čov, al─âturi de asocia┼úiile existente, Asocia┼úia Copiii de cristal ┼či Asocia┼úia Raz─â de speran┼ú─â, a fost ├«nfiin┼úat─â anul trecut Asocia┼úia Uite cum cresc, unde copiii diagnostica┼úi cu autism pot face terapie.

ÔÇ×Principala metod─â de interven┼úie ├«n centrul nostru se bazeaz─â pe principiile interven┼úiei comportamentale, cunoscut─â ca ABA- Analiza aplicat─â a comportamentului. Este ├«n prezent interven┼úia cu cele mai multe rezultate validate ┼čtiin┼úific, iar experien┼úa de 8 ani ├«n acest domeniu mi-a demonstrat c─â o aplicare corect─â a acestor principii poate genera progrese impresionante ├«n via┼úa copiluluiÔÇŁ, ne-a declarat Roxana Clinciu, psiholog-logoped ┼či pre┼čedinte al asocia┼úiei.

Există mai mulţi factori care influenţează evoluţia unui copil:

- diagnosticul pe care ├«l stabile┼čte medicul psihiatru,

- vârsta la care începe intervenţia,

- implicarea familiei în procesul terapeutic,

- calitatea terapiei,

- experien┼úa ┼či implicarea speciali┼čtilor ,

- adaptarea obiectivelor la nevoile copilului.

În Asociaţia Uite cum cresc, ABA este implementată în programe intensive de terapie, de cel puţin 2 ore zilnic, care urmăresc:

- dezvoltarea abilit─â┼úilor de imitare, a celor de rela┼úionare cu adul┼úii ┼či cu copiii,

- construirea abilităţior de comunicare,

- deprinderile care îl fac pe copil autonom: să se poată spăla singur pe mâini, să se îmbrace, să mănânce singur, să folosească toaleta,

- desensibilizarea la anumiţi stimuli din mediu, atunci când este cazul (obiecte pe care copilul nu le tolerează în jurul lui, alimente pe care nu le mănâncă, activităţi la care nu pot participa).

Logopedia este inclus─â ├«n programul tuturor copiilor. Obiectivele se stabilesc de comun acord cu familia, analiz├ónd nevoile copilului ┼či priorit─â┼úile familiei.

Sfatul specialistului

2 jpg jpeg

Roxana Clinciu, psiholog-logoped

ABA, aplicat─â corect, implic─â mult─â, mult─â joac─â! Copiii ├«nva┼ú─â at├ót de multe ├«n timpul jocului, se construiesc rela┼úii afective, abilit─â┼úi sociale at├ót de necesare ├«n via┼ú─â. ABA presupune strucutur─â, organizare, rigoare, dar asta nu ├«nseamn─â s─â uit─âm c─â avem ├«n fa┼ú─â un copil, care are dreptul, ├«nainte de toate, de a fi fericit. Putem aplica ABA la m─âsu┼ú─â, pe covor, la baie, pe strad─â sau ├«n autobuz, urm├ónd to┼úi pa┼čii ├«nv─â┼úa┼úi.

Aceste investiga┼úii sunt utile, deoarece pot ap─ârea alte tulbur─âri asociate de care trebuie s─â se ┼úin─â cont ┼či care pot necesita interven┼úii specifice.