Ce trebuie să ştim dacă vrem să ne dăm copilul la un sport
În alegerea sportului potrivit pentru copil s-a constatat că principalii factori luaţi în considerare sunt:
- Interesul copilului/motivaţia,
- Timpul alocat antrenamentelor,
- Distanţa dintre domiciliu/şcoală şi sala de antrenament,
- Costul antrenamentelor, echipamentului,
- Trăsăturile de personalitate – introvert/extravert,
- Definirea succesului – felul în care copilul înţelege succesul, dacă el asociază succesul cu a câştiga cu orice preţ sau înseamnă în primul rând autodepăşire, depăşirea unor limite, dezvoltarea psihomotircă, a gândirii, plăcerea de a juca, de a participa la competiţii.
Atunci când vorbim despre practicarea unui sport de performanţă, pe lângă factorii enumeraţi intervine şi evaluarea şi selecţia sportivilor de către echipa de selecţie (antrenor, psiholog sportiv, medic şi alti specialişti).
Evaluarea se face de către specialişti pe grupe de vârstă şi etape, astfel:
Psihologul Iulia Păsărin spune că depistarea talentului are loc în intervalul 5 – 7 ani. În acest interval, sunt testate (în funcţie de sportul practicat): deprinderile motrice de bază (alergare, sărituri, aruncă-prinde mingea), orientarea în spaţiu, atenţia, compativitatea, plăcerea de a se implica în joc.
Generalizarea talentului se face în intervalul 8 – 10 ani.
Testarea urmăreşte gradul de dezvoltare a deprinderilor motrice de bază, aptitudini specifice sportului practicat (se dezvoltă tehnica şi tactica). Se observă temperamentul, motivaţia, stabilitatea emoţională.
Identificarea talentului specific sportului practicat se face în intervalul 11-12 ani la fete şi 12-13 ani la băieţi.
Sunt urmărite şi testate dezvoltarea specifică a tehnicii, tacticii (învăţarea unor stiluri de joc, a tuturor tipurilor de tehnici specifice sportului practicat), a pregătirii fizice (viteză, putere), psihice (atenţie, orientare spaţială, echilibru emoţional, capacitatea de control a impulsului), antropometrie (înălţime, greutate), sociabilitate.
Identificarea talentului după 15-16 ani la fete şi după 16-17 ani la băieţi
Iulia Păsărin, psiholog, mai spune că dacă în etapa precedentă se urmăreşte existenţa şanselor reale pentru copil să ajungă un adevărat sportiv (jucător de tenis, baschetbalist, atlet – în funcţie de sportul ales), în această etapă se observă dacă tânărul poate deveni un jucător profesionist.
În această etapă sunt urmărite dezvoltarea specifică a tehnicii şi tacticii (personalizată, crearea propriului stil de joc), dezvoltarea psihică (cunoaşterea personalităţii, motivaţiei, aptitudinilor) şi fizică (prin teste specifice).