Somnul insuficient poate da depresie la adolescenţi

1 2 jpg jpeg

Somn puţin, adaptare redusă la stres

├Än timpul somnului, creierul se recupereaz─â dup─â stresul ┼či extenuarea din ziua respectiv─â. ├Äns─â pentru a reu┼či acest lucru, creierul are nevoie de un num─âr suficient de ore de somn. ├Än caz contrar, apar st─âri de iritabilitate ┼či o capacitate redus─â de adaptare la situa┼úiile stresante, ceea ce favorizeaza apari┼úia depresiei.

Ora recomandat─â de culcare este 22.00

Acela┼či efect ├«l are ┼či culcatul t├órziu. Potrivit studiului american, adolescen┼úii care se culc─â dup─â miezul nop┼úii au un risc de depresie cu 24% mai mare dec├ót cei care adorm p├ón─â ├«n ora 22.00. ├Än urma aceluia┼či studiu s-a mai constatat c─â adolescen┼úii care merg la culcare mai t├órziu de miezul nop┼úii se confrunt─â cu un risc cu 20% mai mare de a se g├óndi la sinucidere, fa┼ú─â de cei care se culc─â ├«nainte de ora 22.00. Tendin┼úele suicidale sunt mai frecvente la fete ┼či la adolescen┼úii care nu se simt iubi┼úi de p─ârin┼úi. Studiul american a fost efectuat pe un num─âr de peste 15.500 de tineri cu v├órste ├«ntre 12 ┼či 18 ani. ÔÇ×P─ârin┼úii consider─â c─â un copil ajuns la v├órsta de 14-15 ani ┼čtie singur cum s─â ├«┼či gestioneze timpul petrecut ├«n fa┼úa calculatorului sau al televizorului. Organismul are nevoie de odihn─â, iar oboseala ├«i determin─â pe adolescen┼úi s─â ├«┼či fac─â tot soiul de g├ónduri necurate", mai spune dr. Gangwish.

Speciali┼čtii au semnalat ├«n trecut ┼či alte probleme asociate lipsei de somn. Ei au ar─âtat c─â somnul insuficient cre┼čte riscul de obezitate la adolescen┼úi, pentru c─â odihna insuficient─â ├«mpiedic─â organismul s─â produc─â o cantitate suficient─â de leptin─â, hormon care blocheaz─â pofta de m├óncare. ├Än acela┼či timp, c├ónd organismul este privat de somn, se produce ├«n exces un alt hormon, grelina, care are rolul de a cre┼čte pofta de m├óncare. Lipsa de somn cre┼čte ┼či nivelul glicemiei, ceea ce predispune la diabet.

Mai cite┼čte:

Tulburările de somn la adolescenţi au rezolvare

Cum ajuţi un adolescent cu depresie

Trucuri s─â memorezi u┼čor