Sănătatea celor mici este mereu pe primul loc. Odată cu răspândirea noului coronavirus, părinţii ar trebui să acorde o atenţie sporită protecţiei şi îngrijirii celor mici, pentru că şi ei sunt la fel de expuşi infecţiei ca şi adulţii.

Noul coronavirus pare să provoace o infecţie mai uşoară la copii decât la adulţi sau persoane în vârstă, potrivit experţilor. Cu toate acestea, este bine ca părinţii să fie informaţi despre posibile simptome, dar şi sfaturi de prevenire.

Datele raportate au arătat că micuţii pot avea simptome asemănătoare răcelii obişnuite, cum ar fi febra, rinoreea şi tusea. Mai rar au existat cazuri când cei mici au avut vărsături, diaree şi complicaţii respiratorii severe.

Dacă micuţul tău începe să tuşească, nu te îngrijora imediat că ar putea avea ceva grav la plămâni şi nu apela imediat la antitusive. Tusea, la fel ca şi febra, este unul dintre cele mai importante mecanisme de apărare a organismului şi, cel mai des, este un simptom al răcelii pe care trebuie să-l ameliorezi blând şi nu să îl anihilezi de tot. E important să distingi tipurile de tuse.

Tuse seacă sau uscată: este specifică bronşitelor incipiente sau alergiilor. Copilul poate avea o tuse sâcâitoare, cu episoade care se înrăutăţesc în timpul nopţii sau când aleargă ori este expus la aer rece.

Tuse productivă: apare în câteva zile de la debutul unei infecţii respiratorii şi este însoţită de mucozităţi, inflamaţii şi dureri în gât.

Dacă tusea nu este agresivă, iar în rest copilul mănâncă, se joacă, se poartă ca de obicei, nu trebuie să intervii în mecanismele de reglare ale organismului, ci mai degrabă să o tratezi natural, încercând în acelaşi timp să întăreşti imunitatea ca să facă faţă mai uşor disconfortului. Pentru asta ai la îndemână siropuri din plante medicinale care alină tusea şi o face mai uşor de suportat.

Învaţă-l regulile de igienă

Nu se pune la înduială că rolul de părinte presupune asigurarea sănătăţii copilului. Totuşi, este bine ca această sarcină să fie preluată şi de copil însuşi, de la vârste fragede. Este bine să-i obişnuim pe cei mici cu reguli de igienă şi obiceiuri sănătoase de când fac primii paşi. În acest mod, ele vor deveni parte din viaţa lui şi îl vor ajuta să se menţină mai sănătos pe termen lung. Aşadar, explică-i metoda corectă de a se spăla pe mâini şi de ce este important acest lucru după ce foloseşte toaleta, înainte de masă, după ce se joacă cu animalele sau după ce vine de afară. Învaţă-l să folosească şerveţelul după ce strănută sau tuşeşte. Arată-i cum se poartă corect masca de protecţie şi de ce trebuie să o arunce la coş, dacă este de unică folosinţă. Învaţă-l să respecte micul dejun şi să mănânce în ritm lent. Acest lucru previne tulburările digestive. Faceţi curăţenie împreună în camera lui, explică-i cât de important este să aspirăm praful şi cum poate să facă singur unele lucruri (aranjarea patului, a hainelor, a biroului).

Întăreşte-i imunitatea!

Sistemul imunitar al copiilor este imatur şi se dezvoltă continuu până la vârsta de 12 ani . Se ştie că cel mai bun start pentru creşterea sistemului de apărare al celor mici este hrănirea exclusivă la sân, mai ales în primele şase 6 luni. Laptele matern conţine toate substanţele nutritive de care are nevoie, dar şi anticorpi care îl ajută în lupta cu bolile. Mai apoi, formarea unui sistem imunitar depinde de alimentaţia pe care i-o oferi celui mic şi un stil de viaţă sănătos. Nu încerca să îl ţii într-un mediu steril. Copilul trebuie să aibă contact cu medii diferite ca să-şi întărească imunitatea. Chiar şi expunerea la infecţii comune are un rol important, aşa că nu încerca în mod exagerat să-l fereşti de răceli, înfofolindu-l iarna şi ţinându-l departe de curent- vara. E important să-i faci toate vaccinurile la timp, unele dintre ele sunt cruciale pentru protejarea sănătăţii, în timp ce altele îi vor creşte rezistenţa la infecţii. Fă-i analizele la recomandarea medicului de familie, iar dacă observi că are anumite carenţe de vitamine, te poţi consulta cu medicul în privinţa unor suplimente.

Încurajează-l să facă mişcare

Practicarea unui sport sau, în general, a mişcării de orice fel contribuie la îmbunătăţirea sănătăţii copilului. În plus, va contribui la educaţia şi abilităţile lui de socializare. Petreceţi împreună cât mai mult timp în natură făcând mişcare.  Sunt benefice sporturile de echipă, cursurile de înot sau echitaţie. Posibilitatea de a explora şi de a lega prietenii este esenţială pentru micuţii cu vârste între 2 şi 8 ani.

Sportul îi va dezvolta funcţiile respiratorii, îi va îmbunătăţi funcţionarea sistemului cardiovascular şi a celui imunitar. Activitatea fizică va contribui, de asemenea, la creşterea sănătoasă a oaselor şi muşchilor şi îl va ajuta să aibă un somn bun. Împreună cu o alimentaţie corectă, îl va ajuta să se dezvolte armonios, având un corp atletic.