Poftele culinare, pe care toţi le avem din când în când, se manifestă printr-o dorinţă, deseori inexplicabilă, apărută inopinat, de a savura o anumită mâncare sau un anume produs. Pentru multe persoane devine dificil să se concentreze asupra altei activităţi până nu cedează acestei pofte.

Uneori se întâmplă să ai la îndemână numeroase opţiuni de gustări sau alimente sănătoase şi să îţi fie poftă de chipsuri. Cercetările arată că poftele pot apărea din mai multe motive diferite, multe dintre ele psihologice, legate de procese din creier care declanşează, chiar fără să fim conştienţi, nostalgie, amintiri, ataşamente emoţionale, plăcere etc. Cu toate acestea, psihologia nu este singurul factor din spatele poftei. Schimbările hormonale şi deficienţele de nutrienţi joacă un rol şi în unele situaţii, de aceea este important să decodăm mesajele pe care organismul ni le transmite prin intermediul poftelor. Iată câteva dintre cele mai comune situaţii. 

Pofta de ceva sărat

În mod paradoxal, atunci când îţi e poftă de ceva sărat este foarte probabil să fii deshidratat. Acest lucru ar putea fi cauzat de transpiraţia excesivă, diferite tipuri de afecţiuni, exerciţii sau stres cronic. Nutriţioniştii consideră că pofta de alimente sărate ar putea fi modalitatea prin care organismul tău încearcă să refacă echilibrul electrolitic. Cel mai bun mod de a contracara pofta de alimente sărate, fără a apela la junk food, este prin consumul de alimente cu un conţinut ridicat de sare în mod natural, precum sfecla, ţelina şi morcovi, sau adăugarea de săruri de calitate, cum ar fi sarea roz de Himalaya, la legume care conţin o cantitate mare de apă, cum este castravetele.

Pofta de pâine, paste şi produse de patiserie

O astfel de poftă poate proveni dintr-o serie de motive fiziologice, inclusiv un nivel ridicat de insulină sau un nivel scăzut de zahăr din sânge. Dacă nu cumva te privezi de carbohidraţi, printr-o dietă specifică, atunci este posibil ca în organism să existe şi alte deficienţe, cel mai probabil una de azot. De ce are corpul nevoie de azot? Pentru a produce proteine în muşchi, piele, păr, unghii, printre altele, şi îl poţi obţine din seminte chia, peşte oceanic sau nuci. Pentru o dietă echilibrată şi pentru sănătatea ta, în general, este recomandat să mănânci peşte gras de două sau trei ori pe săptămână. În ceea ce priveşte nucile, le poţi consuma zilnic în cantităţi mici, pe post de gustare. Ce cantitate de seminte de chia se consuma zilnic? Este indicat să consumăm seminţe de chia de trei-patru ori pe săptămână, câte două linguri, amestecare cu iaurt, în budinci sau smoothie. 

Pofta de dulce

Cel mai frecvent ne este poftă de alimente cu un conţinut ridicat de zahăr ca răspuns la dezechilibrul glicemic din sânge. Dezechilibrele zahărului din sânge pot avea diferite cauze, inclusiv faptul că nu te alimentezi suficient, consumi prea multe alimente cu amidon sau suferi de o insuficienţă de proteine şi grăsimi sănătoase. Pofta de zahăr este, de asemenea, ceva destul de comun atunci când suntem obosiţi, deoarece zahărul tinde să fie o sursă importantă de energie atunci când corpul nostru are nevoie de ea rapid. Pentru a contracara astfel de pofte, mai ales dacă sunt frecvente, menţine-ţi aportul de zahăr la minimum şi asigură-te că dieta ta este echilibrată şi conţine proteine şi grăsimi sănătoase. 

 

Pe de altă parte, pofta de ciocolată ar putea avea o cu totul altă semnificaţie. Ciocolata este bogată atât în zahăr, cât şi în grăsimi, şi îţi poate fi poftă de ea din mai multe motive, inclusiv  din cauza sindromului premenstrual, nevoia de cofeină, stresul sau deficienţa de magneziu. În acest caz, este recomandat să consumi alimente bogate în magneziu, cum ar fi avocado, fasole, migdale, tofu, peşte gras şi chiar ciocolată neagră.

 

Aşadar, înţelegând care sunt cauzele poftelor noastre culinare, putem face alegeri mai sănătoase în ceea ce priveşte alimentaţia noastră.

 

Sursă foto: Pexels.com