Atunci când nu ai timp să iei micul dejun, astfel de produse sunt ideale pentru a-ţi furniza energia de care ai nevoie. Cu toate acestea, ele nu se pot substitui unei alimentaţii echilibrate.

Batoanele proteice sunt suplimente nutritive care conţin, în diverse cantităţi, proteine, fibre, grăsimi, minerale şi vitamine. Acestea sunt recomandate persoanelor care depun activităţi fizice intense (sportivi) sau celor care sar peste mese din lipsa timpului. Cele mai multe batoane au în compoziţie cacao, bogat în flavonoli, compuşi care reduc efectul negativ al radicalilor liberi (oxidanţi care pot deteriora membranele celulare şi ADN-ul, favorizând cancerul) şi care îmbunătăţesc circulaţia sanguină. Înainte de a cumpăra un baton proteic, este bine să citeşti mai întâi eticheta produsului. Nu uita că lista cu ingrediente apare în ordinea descrescătoare a cantităţii lor. Evită produsele care conţin grăsimi hidrogenate (margarină), emulgatori, coloranţi şi conservanţi.

Ce nutrienţi îţi furnizează?

Proteine. Cele mai multe batoane conţin concentrate proteice din lapte, zer şi din soia. Proteinele sunt esenţiale pentru majoritatea funcţiilor organismului. Însă, un exces de proteine poate suprasolicita ficatul şi rinichii, determinând pierderea unor minerale, cum ar fi calciul. Sportivii, mai ales culturiştii şi halterofilii, au nevoie de mai multe proteine în comparaţie cu alte persoane, pentru menţinerea tonusului muscular.

Vitamine. Majoritatea batoanelor au în componenţă vitamine din complexul B (cu rol în metabolism şi în funcţionarea sistemului nervos şi a celui muscular) şi vitamina C (un antioxidant important, care ajută la absorbţia fierului din alimente).

Fibre. Esenţiale pentru o digestie bună, fibrele sunt o componentă de bază a batoanelor. Principala sursă de fibre este reprezentată de cereale, precum fulgii de porumb.

Minerale. Nutrienţi vitali pentru organism, mineralele se regăsesc şi în batoane, cele mai întâlnite fiind magneziul (cu rol în formarea oaselor şi în contracţia musculară) şi zincul (important pentru buna funcţionare a sistemului imunitar).

Zahăr. Chiar dacă nu este scris pe etichetă, el apare sub formă de fructoză şi de dextroză (glucoză). Cunoscut ca zahărul din fructe, fructoza este mai dulce decât zahărul obişnuit.

Se pot consuma în curele de slăbire

Datorită conţinutului de proteine, care necesită un efort mare din partea organismului pentru a fi metabolizate, batoanele sunt indicate în timpul curei, dar mai ales în menţinerea greutăţii. Este important să verifici pe etichetă numărul de calorii. Pentru că sunt hipercalorice (conţin de la 300 până la 600 de kilocalorii), ele pot înlocui în cura de slăbire cel mult o masă, de preferat cea de seară. Nu îţi propune însă să slăbeşti numai cu ajutorul lor, pentru că nu pot înlocui nutrienţii esenţiali dintr-o alimentaţie echilibrată.

Nu sunt indicate obezilor şi diabeticilor

Pentru că sunt bogate în fructoză, batoanele proteice nu sunt indicate persoanelor supraponderale şi diabeticilor. Conform unui studiu american recent, consumul de fructoză, în comparaţie cu alte zaharuri, duce la o creştere semnificativă în greutate. În schimb, datorită conţinutului proteic, pot fi consumate de lacto-vegetarieni, desigur, fără a abuza de ele! Batoanele mai pot fi o idee de mic-dejun sau de gustare (în locul ciocolatei, de exemplu). Cele cu 200 calorii sunt potrivite pentru o astfel de mâncare frugală. Dacă batonul înlocuieşte însă o masă obişnuită, alege unul cu 350 calorii.