Asociem, de cele mai multe ori, vremea frumoasă cu ieşirile la grătar, în natură. Ştiai că dacă respecţi câteva reguli simple poţi obţine un grătar delicios şi sănătos? Trucurile sunt uşor de pus în practică, dar au efect garantat.

Când vine vorba de grătar, de pe lista de cumpărături nu lipsesc micii, cotletul de porc, cârnaţii sau carnea de pui. Indiferent dacă le preferi în sânge sau mai bine făcute, important de reţinut este că multe dintre greşelile pe care le facem atunci când pregătim grătarul pot să ne afecteze sănătatea.

În cartea sa „Noua ordine alimentară – Şi noi ce mai mâncăm“, profesorul Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetări Alimentare, Bucureşti, susţine că „în funcţie de modul în care se generează căldura, grătarul poate reprezenta un mod sănătos sau periculos de pregătire a alimentelor“.

Pregăteşte carnea la foc mediu

Pentru ca friptura să nu se pregătească la o temperatură prea ridicată şi să se ardă (părţile arse conţin o cantitate mai mare de reziduuri toxice), cel mai bine este ca focul să fie moderat.

Dacă sub grătar vom avea flacără directă, atunci grăsimea scursă din carne se va aprinde şi se vor elibera substanţe cancerigene (aminele heterociclice apar atunci când mâncărurile bogate în proteine sunt gătite la o temperatură foarte ridicată, iar hidrocarburile aromatice se formează când grăsimea din carne se scurge şi arde pe grătar, provocând fum).

Pentru a limita acest risc, specialiştii în nutriţie spun că e indicat ca preparatele din carne să se facă mai lent, chiar dacă asta presupune un timp mai mare de aşteptare. De asemenea, este bine ca în timpul preparării să întorci cât mai des carnea pe grătar, tocmai pentru a evita prăjirea ei prea tare sau contactul direct cu flăcările pentru mai mult timp.


Mai poţi citi:

- Cum pregăteşti un grătar sănătos

- Aşa pregăteşti cel mai bun grătar!

- Carnea la grătar ne poate îmbolnăvi de cancer


Marinează carnea înainte

Chiar dacă presupune muncă în plus, marinarea preparatelor din carne este un plus când vine vorba de pregătirea unui grătar sănătos. Şi asta pentru că marinarea cu câteva ore înainte reduce considerabil nivelul substanţelor nocive care apar în timpul gătitului la temperaturi ridicate.

Oamenii de ştiinţă de la Universitatea de Stat din Kansas (SUA) au descoperit că marinarea preparatelor din carne cu ulei de măsline, oţet, condimente şi ierburi aromatice scade riscul de apariţie a substanţelor toxice de la 88% la 57%.

Mai exact, amestecul joacă rolul unei bariere de protecţie între proteinele din carne şi căldura puternică degajată de flăcări. Pentru o completa perfect gustul cărnii, poţi folosi la prepararea marinatei usturoi, ceapă, muştar, zahăr, suc de lămâie, dar şi multe tipuri de condimente, în funcţie de asocierea dorită.

Alege carnea macră

Pentru a reduce cât mai mult riscul formării substanţelor cancerigene este bine să alegi pentru grătar carne macră, cu cât mai puţină grăsime. Nu doar că se va pătrunde mai uşor şi se va prepara mai rapid, ci eviţi ca grăsimea să se scurgă. La fel de indicat este şi să dai la o parte pieliţa de la carnea de pui.

Ea se rumeneşte rapid şi poate da impresia că bucata de carne este gata făcută înainte ca ea să se pătrundă bine. O bună alegere pentru grătar este peştele. Nu numai că se prepară mult mai rapid decât cea de porc şi atunci va sta mai puţin pe grătar, însă este şi mai sănătoasă.

Legumele la grătar, pe post de garnitură

Uşor de pregătit la grătar şi sănătoase, legumele completează perfect gustul preparatelor din carne, pe postul de garnitură. Fie că este vorba de ceapă, dovlecel, roşie sau vânătă, legumele au nevoie de un timp mult mai mic de preparare şi „vin la pachet“ cu o cantitate mai mare de antioxidanţi şi fibre, recunoscute pentru rolul lor de protecţie împotriva mai multor afecţiuni.

Trucuri pentru prepararea unui grătar sănătos:

- înainte şi după folosire, curăţă bine grătarul;
- pune carnea pe grătar direct din marinată şi nu imediat după ce o scoţi din frigider sau după ce ai lăsat-o să stea mai mult timp la căldură;
- poţi alege pentru grătar preparate din carne cu un conţinut mai mic de grăsimi, cum sunt cârnaţii sau micii de pui;

Dr. Corina Zugravu, medic primar Igienă şi Alimentaţie, Institutul de Sănătate Publică, Bucureşti

Una dintre greşelile pe care le facem frecvent atunci când vine vorba de grătar este că alegem carne mult prea grasă (de porc, mici). În timpul preparării, multe dintre substanţele din fumul produs de cărbuni, cum sunt hidrocarburile aromatice policiclice şi aminele heterociclice, pătrund în carne, ceea ce poate avea efect dăunător asupra sănătăţii.

Mai ales dacă ne place ca preparatele din carne să fie mai bine făcute (uneori aproape arse), substanţele cancerigene ajung să ne afecteze şi mai mult sănătatea. Pentru a limita acest risc, important este să marinăm carnea înainte (cu bere neagră care este bogată în antioxidanţi, usturoi, rozmarin), să păstrăm focul moderat pe toată durata preparării şi să nu uităm de legume.