Organismul uman este un mecanism complex şi are nevoie de susţinere pentru a funcţiona la putere maximă zi de zi. Asta înseamnă că el trebuie să se adapteze la stilul tău de viaţă, la mediu, dar şi la mulţi alţi factori care îţi influenţează starea sau sănătatea. Vitaminele şi mineralele au multiple roluri în ceea ce priveşte „combustibilul” pentru organism. De la producerea pielii, la susţinerea muşchilor şi a oaselor, în corpul nostru se derulează procese nebănuite care au nevoie de sprijin.

Poate ai observat că treci prin diferite schimbări sau ai anumite nevoi în fiecare anotimp. Pentru a-ţi ajuta organismul, iată de ce vitamine şi minerale ai nevoie în fiecare sezon:

Primăvara şi vara

Temperaturile ridicate, expunerea la soare şi schimbările bruşte ale vremii îţi pot da bătăi de cap în sezonul cald. Iată ce vitamine nu trebuie să-ţi lipsească:
Vitamina C
Specialiştii consideră că vitamina C ajută organismul să facă faţă căldurii în exces şi să-şi regleze temperatura. De asemenea, dacă te confrunţi cu probleme ale pielii pe timp de vară, precum petele roşiatice provocate de expunerea la soare, vitamina C te poate ajuta să te bucuri de zilele însorite fără probleme. Deoarece este un puternic antioxidant, aceasta îţi poate fi de folos şi în caz că suferi de alergii sezoniere, precum cele de polen. Administrată în perioada de vârf a alergiei, vitamina C va ajuta organismul să nu reacţioneze exagerat la factorii de mediu declanşatori. Bineînţeles, ea nu te vindecă de alergii, însă dacă o foloseşti de la începutul sezonului, vei putea scăpa doar cu simptome moderate.
Vitamina E
Suplimentele de vitamina E nu au încă rezultate ştiinţifice clare, dar specialiştii consideră că aceasta ar putea ajuta persoanele care se expun pentru o perioadă îndelungată la soare. Există studii realizate pe şobolani care au demonstrat că administrarea unor suplimente de vitamina E reduce riscul cancerului de piele în cazul unei expuneri la raze ultraviolete puternice. Vitamina E poate fi folosită şi sub formă de ulei pentru protejarea şi hidratarea pielii sau ca remedii în cazul mâncărimilor la nivelul pielii sau al eczemelor. Vitamina E nu oferă o alternativă la tratamentele recomandate, ci poate ameliora simptomele sau îmbunătăţi efectul cremelor topice.

Toamna

Toamna vine în fiecare an cu surprize care schimbă peisajul, dar şi starea ta emoţională. Aceste vitamine şi minerale te pot ajuta să te pregăteşti pentru sezonul rece:
Magneziu
Debutul toamnei poate aduce şi o senzaţie de nelinişte asociată cu asteniile. Dacă simţi mai mult stres decât de obicei, la muncă sau în viaţa personală, dacă nu dormi bine sau dacă ai schimbări bruşte de stări, poţi apela la magneziu. Acesta poate preveni şi migrenele care apar în perioadele mai grele, iar în unele cazuri poate avea un efect benefic chiar şi împotriva stărilor depresive sau împotriva anxietăţii.
Vitamina A
Aceasta este esenţială pentru un sistem imunitar puternic, dar şi pentru sănătatea ochilor şi creşterea celulară. Deşi deficienţa de vitamina A este specifică doar celor cu o dietă foarte proastă, consumarea alimentelor bogate în aceasta este recomandată mai ales pentru începutul anotimpului rece, când sistemul imunitar are nevoie de sprijin suplimentar. Printre alimentele pe care trebuie să le consumi se numără ouă, ton, somon, lapte şi ficat. De asemenea, beta-carotenul este un antioxidant care se converteşte în vitamina A şi poate fi administrat sub formă de suplimente sau printr-o alimentaţie echilibrată. Aceasta ar trebui să includă morcovi, cartofii dulci, ardei galbeni şi portocalii şi caise.

Iarna

În anotimpul rece, lipsa soarelui şi a căldurii poate cauza instabilităţi în organismul tău. Iată ce vitamine sunt benefice în această perioadă:
Vitamina D
Organismul îşi creează doza necesară de vitamina D din lumina soarelui care ia contact cu pielea. Deoarece iarna acest lucru nu este posibil, uneori pentru perioade lungi de timp, vitamina D poate fi asimilată de organism prin alimentaţie şi suplimente. Persoanele care se expun rar la soare sunt mai predispuse la deficienţa de vitamina D. De asemenea, aceasta poate influenţa puterea sistemului imunitar, iar o deficienţă poate fi observată în cazul celor cu afecţiuni autoimune.
Zinc
Printre beneficiile acestui mineral se numără susţinerea sănătăţii ochilor, a sistemului imunitar şi reglarea apetitului. În plus, el poate fi recomandat pentru diferite afecţiuni precum acneea sau când e nevoie să scadă nivelul stresului oxidativ din organism. Deficienţa de zinc este rară, însă organismul nu poate funcţiona normal fără o alimentaţie echilibrată sau fără suplimente. Pentru un sistem imunitar puternic pe timp de iarnă, consumă alimente precum peşte, nuci şi alune, năut, linte sau orez brun.
 
Nu uita că vizita la medic este cea care te va ajuta să descoperi vitaminele şi mineralele de care organismul tău are nevoie. Deficienţele sau nevoile sunt descoperite în urma analizelor de sânge, iar în cazul alergiilor sezoniere sau al diferitelor afecţiuni, suplimentele pot fi recomandate alături de alte forme de tratament. Protejează-ţi sănătatea printr-un stil de viaţă echilibrat.
 
Sursa foto: pexels.com