Vitaminele B, esenţiale pentru creier. Iată care sunt cele mai bune surse!

1 vitamine b jpg jpeg

S─ân─âtatea depinde de o alimenta┼úie pe m─âsur─â, nu doar de prevenirea ┼či tratarea afec┼úiunilor. Ob┼úinerea necesarului zilnic de vitamine, ├«n special a celor din complexul B, este esen┼úial─â ┼či pentru multe dintre func┼úiile organismului.

Vitaminele din complexul B ├«ndeplinesc roluri multiple ┼či importante. Majoritatea persoanelor ├«┼či acoper─â necesarul zilnic recomandat, deoarece aceste vitamine se g─âsesc ├«ntr-o varietate de alimente. Cu toate acestea, factori precum v├órsta, sarcina, alegerile dietetice, unele boli, medicamentele ┼či consumul de alcool cresc nevoia organismului de vitamine din complexul B. Descoper─â importan┼úa acestor vitamine pentru s─ân─âtate, precum ┼či riscurile la care te expui ├«n cazul unor caren┼úelor nutri┼úionale!

Deficitul de vitamina B12 duce la anemie

Aceast─â vitamin─â este esen┼úial─â pentru formarea celulelor sangvine (hematocite) ┼či men┼úinerea s─ân─ât─â┼úii celulelor nervoase. Nu se g─âse┼čte ├«n alimentele vegetale, astfel ├«nc├ót vegetarienii ┼či veganii ar putea s─â nu ob┼úin─â suficient─â ┼či ar putea avea nevoie de un supliment. Sursele naturale bogate ├«n vitamina B12 sunt produsele lactate, pe┼čtele, carnea ┼či ficatul de vit─â. Simptomele deficitului de B12 includ anemia, oboseala, constipa┼úia, pierderea ├«n greutate, inapeten┼úa. Caren┼úa de vitamina B12 d─âuneaz─â sistemului nervos ┼či poate provoca depresie. ÔÇ×Vitamina B12 poate s─â nu fie absorbit─â bine ┼či s─â apar─â o anemie permicioas─â. ├Än trecut, era chiar letal─â. Acum se d─â B12 injectabil ┼či se rezolv─â. Dac─â m├ónc─âm de toate, fructe, legume, cereale integrale, lactate, atunci nu sunt riscuri mari, ├«ns─â ocazional, din cauza dietei sau a unor boli pe care le avem, putem avea caren┼úeÔÇč, explic─â medicul primar ├«n igiena alimenta┼úiei ┼či nutri┼úie Corina Zugravu.

Vitamina B6, vital─â pentru creier

Piridoxina, cum mai este numit─â vitamina B6, este important─â pentru dezvoltarea normal─â a creierului ┼či pentru buna func┼úionare a sistemului imunitar ┼či a celui nervos. Majoritatea persoanelor care m─ân├ónc─â pe┼čte, carne de pas─âre, cartofi ┼či banane au suficient─â vitamin─â B6. Anumite boli, precum cele renale ┼či sindroamele de malabsorb┼úie pot duce la caren┼úa acestei vitamine care atrage sc─âderea globulelor ro┼čii din s├ónge, care transport─â oxigenul de la pl─âm├óni la ┼úesuturile din tot corpul. Cei care au deficit de vitamina B6 se pot confrunta cu anxietate ┼či schimb─âri de dispozi┼úie.

Starea de bine depinde de vitamina B9

Folatul sau vitamina B9 asigur─â o stare de spirit bun─â. Multe persoane cu depresie au niveluri mai sc─âzute de folat ├«n s├ónge. Acesta se g─âse┼čte ├«n fasole, maz─âre, arahide, leguminoase ┼či citrice. ÔÇ×├Än sarcin─â, este important pentru dezvoltarea produsului de concep┼úie, de aceea se recomand─â femeilor ├«ns─ârcinate s─â ia acid folic dinainte de sarcin─âÔÇč, indic─â medicul Corina Zugravu.  Chiar dac─â iei un supliment, o diet─â variat─â ┼či echilibrat─â este esen┼úial─â pentru a evita caren┼úa de folat.

Vitamina B2 ├«nt─âre┼čte sistemul imunitar

O diet─â bogat─â ├«n vitamina B2 (riboflavin─â) asigur─â necesarul de 1,3 mg zilnic pentru b─ârba┼úi ┼či 1,1 mg pentru femei. Acesta se poate acoperi prin consumul de nuci, legume verzi, carne ┼či produse lactate. Riboflavina ajut─â organismul s─â descompun─â ┼či s─â utilizeze carbohidra┼úii, gr─âsimile ┼či proteinele pentru a da corpului energie. Acest tip de vitamin─â sus┼úine sistemul imunitar, men┼úine s─ân─âtatea pielii, a mucoasei intestinale ┼či a celulelor sangvine.

Vitamina B3 transformă alimentele în energie

Oricine are nevoie de vitamina B3 (niacin─â), pentru a avea energie, deoarece datorit─â ei organismul descompune mai u┼čor alimentele pe care le transform─â ├«n energie. Leguminoasele, nucile, p├óinea, lactatele, pe┼čtele ┼či carnea slab─â sunt surse bune de vitamina B3. Lipsa acesteia poate provoca o tulburare cunoscut─â sub numele de pelagr─â, care i-a afectat ┼či pe rom├óni, dup─â cum aminte┼čte medicul Corina Zugravu: ÔÇ×Pe vremuri, la sf├ór┼čitul secolului al XIX-lea, ├«nceputul secolului al XX-lea, la noi a existat  pelagra, o caren┼ú─â de vitamina B3, endemic─â ├«n p─âturile s─ârace care m├óncau m─âm─âlig─â ┼či zarzavaturi lipsite de proteine de calitate superioar─âÔÇč. Simptomele bolii includ diaree ┼či demen┼úa. Pelagra poate ap─ârea ┼či ├«n alcoolism.

Sfatul specialistului

Conf. univ. Corina Zugravu, medic primar ├«n igiena alimenta┼úiei ┼či nutri┼úie

├Än general, vitaminele din complexul B sunt larg r─âsp├óndite ┼či, dac─â ai o diet─â variat─â, le g─âse┼čti ├«n cantitate suficient─â. Fiecare are o func┼úie special─â, ├«ns─â lucreaz─â ├«mpreun─â. Ai toate ┼čansele s─â faci o caren┼ú─â de una sau mai multe. Ele colaboreaz─â, ca B12 ┼či B9 ├«n formarea globulelor de s├ónge. Uneori, este greu s─â-┼úi dai seama ce lipse┼čte. Este nevoie de investiga┼úii de laborator mai am─ânun┼úite. Se pot ivi caren┼úe alimentare ┼či din cauza malabsob┼úiei. ├Än prezent, g─âsim mai des subcaren┼úe, nu forme grave, ca pelagra sau anemia pernicioas─â. Totu┼či, c├ónd ai probleme care pun organismul la ├«ncercare, un accident, o opera┼úie, pot ie┼či la suprafa┼ú─â caren┼úele.  

Citeste si: Ce vitamin─â este deficitar─â la majoritatea bolnavilor de COVID-19