Stimulează-ţi imunitatea prin alimentaţie! Sfaturile dr. Dr. Adrian Copcea

1 sucul care face minuni pentru imunitate se face din morcovi si usturoi ulyy jpg jpeg

Sistemul imunitar este influen┼úat, ├«n mare m─âsur─â, de ceea ce m├ónc─âm. Nu numai vitaminele ┼či mineralele sunt alia┼úii imunit─â┼úii, ci ┼či proteinele ┼či probioticele.

Putem da o ÔÇ×m├ón─â de ajutorÔÇŁ imunit─â┼úii printr-o alimenta┼úie care s─â includ─â c├ót mai multe substan┼úe nutritive despre care se ┼čtie c─â pot sus┼úine func┼úiile sistemului natural de ap─ârare.

PROTEINELE

Sunt esen┼úiale pentru producerea celulelor imunitare. Una dintre posibilele cauze pentru care infec┼úiile sunt mai frecvente ├«n ┼ú─ârile s─ârace este aliementa┼úia s─ârac─â ├«n proteine. Carnea, br├ónzeturile ┼či ou─âle sunt surse de aminoacizi, necesari pentru sinteza proteinelor. Este bine s─â consumi carne slab─â, pentru c─â gr─âsimea de origine animal─â poate sc─âdea rezisten┼úa ├«n fa┼úa bacteriilor. Dac─â ai r─âcit, consum─â c├ót mai des sup─â de pui. ├Än afara faptului c─â te hidrateaz─â, supa con┼úine cistein─â, un aminoacid care ajut─â la eliminarea secre┼úiilor nazale.

VITAMINA C

Stimuleaz─â produc┼úia de globule albe ┼či prelunge┼čte func┼úionalitatea acestora, lucru important ├«n prevenirea infec┼úiilor. De asmenea, aceast─â vitamin─â ajut─â corpul s─â lupte mai u┼čor cu r─âceala ┼či gripa. Este indicat s─â procur─âm vitamina C din surse naturale (citrice, broccoli, ro┼čii, ardei, varz─â, conopid─â), nu din suplimente.

ZINCUL  

Este unul dintre cele mai importante oligoelemente pentru sus┼úinerea func┼úiilor sistemului imunitar. Infec┼úiile urinare, r─âceala ┼či gripa pot fi puse pe seama caren┼úei de zinc. Acest mineral este prezent ├«n ficat, br├ónz─â, carne, lapte ┼či pe┼čte.

SELENIUL

Este un mineral necesar pentru stimularea produc┼úiei de celule ale sistemului imunitar. Studiile au ar─âtat c─â persoanele infectate cu HIV au un nivel mai mic al acestui mineral. Alte cercet─âri au ar─âtat c─â seleniul poate inhiba replicarea acestui virus. Ou─âle, ficatul de vac─â, fasolea, lintea ┼či br├ónza sunt surse de seleniu.

MAGNEZIUL

Induce un r─âspuns imunitar mai bun ├«n fa┼úa infec┼úiilor virale, stimuleaz─â formarea anticorpilor ┼či are ac┼úiune antialergic─â ┼či antiinflamatoare. Sursele alimentare de magneziu sunt bananele, curmalele, cacaua, laptele, nucile ┼či fasolea.

ACIZII GRA┼×I OMEGA-3

Sunt implica┼úi ├«n sus┼úinerea imunit─â┼úii prin cre┼čterea activit─â┼úii fagocitelor, celule albe care distrug prin digerare elementele nocive corpului. Somonul, sardinele, avocado ┼či uleiul de nuci ┼či de soia sunt surse de acizi gra┼či Omega-3.

Mizeaz─â pe probiotice!

Imunitatea este influen┼úat─â, ├«n mare m─âsur─â, de flora intestinal─â, care poate fi dezechilibrat─â de unele antibiotice. ├Än acest caz, sunt recomandate probioticele. Acestea sunt microorganisme vii, care asigur─â echilibrarea nivelului de bacterii benefice din flora intestinal─â. Cunoscute ┼či ca bacterii ÔÇ×buneÔÇŁ, ele contribuie la absorb┼úia elementelor nutritive din alimente, ├«nt─âresc imunitatea ┼či sunt indicate ca adjuvante ├«n tratamentele cu antibiotice. Prezente ├«n iaurt, ├«n chefir ┼či ├«n produse fermentate din lapte, probioticele sunt disponibile ┼či sub form─â de suplimente. Exist─â pe pia┼ú─â o varietate de iaurturi, ├«ns─â nu toate sunt probiotice. Sortimentele cu arome de fructe sau cele care au un termen de valabilitate mai mare de 10 zile nu sunt probiotice. De asemenea, iaurturile probiotice nu trebuie s─â con┼úin─â coloran┼úi, lapte praf reconstituit, agen┼úi de ├«ngr─â┼čare, glucoz─â sau fructoz─â. Cele mai indicate sunt cele care con┼úin bifidobacterii, care regleaz─â microflora intestinal─â.  

Zah─ârul, inamicul globulelor albe

Excesul de dulciuri d─âuneaz─â imunit─â┼úii. Potrivit unui studiu al speciali┼čtilor americani, 100 g de zah─âr, echivalentul a 3 linguri┼úe, scade semnificativ capacitatea globulelor albe de a distruge bacteriile ├«n urm─âtoarele 5 ore.

Sfaturi de care să ţii cont

┬Ě        Include c├ót mai des ├«n meniu ciupercile. Acestea con┼úin aminoacizi precum glutamatul ┼či glicogenul, care au ac┼úiune imunostimulatoare.

┬Ě        Consum─â fructe ┼či legume c├ót mai colorate. Pigmen┼úii care dau culoare vegetalelor au ac┼úiune antioxidant─â, ajut├ónd corpul s─â fabrice celule imunitare.

┬Ě        Morcovii cruzi trebuie consuma┼úi cel pu┼úin de dou─â ori pe s─âpt─âm├ón─â, ca atare, ├«n salate sau sub form─â de suc. Ei con┼úin betacaroten, pe care corpul ├«l transform─â ├«n vitamina A. Aceasta fortific─â sistemul imunitar ┼či pe cel digestiv.

CASET─é SPECIALIST

Dr. Adrian Copcea, medic specialist nutriţionist-diabetolog, Centrul Medical Asteco Cluj-Napoca 

Alimenta┼úia influen┼úeaz─â major sistemul imunitar. O nutri┼úie nesatisfac─âtoare nu asigur─â efectiv componentele esen┼úiale imunit─â┼úii (proteine, gr─âsimi, vitamine, minerale) sau chiar poate consuma din resursele biologice ale organismului ├«n alte procese metabolice, uneori orientate ├«mpotriva propriilor ┼úesuturi. Alimenta┼úia cu exces de dulciuri, gr─âsimi industriale ┼či s─ârac─â ├«n vitamine, de exemplu, poate orienta o parte din arsenalul antiinflamator ├«nspre vasele sangvine sau poate favoriza procese autoimune ori de ap─ârare ├«mpotriva unor componente nutri┼úionale, de pild─â, unii alergeni alimentari l─âs├ónd insuficiente resurse pentru ÔÇ×luptaÔÇŁ cu al┼úi agresori, precum cei infec┼úio┼či.