Cum găteşti ca să nu pierzi vitaminele

1 2 jpg jpeg

Nu puteai găsi un mod mai nociv de a găti mâncarea. Există mai multe feluri de a găti sănătos, care cer, într-adevăr, un pic mai mult timp, dar care, pe termen lung, îţi asigură ţie şi familiei tale o alimentaţie plină de vitamine.

Le găteşti la aburi: pline de vitamine

Gătitul la aburi este una dintre cele mai sănătoase şi mai eficiente moduri de a găti în special legumele, carnea de pui şi peştele. În acest fel, alimentele nu vin în contact cu apa şi nu-şi pierd vitaminele şi mineralele.

Nu ai nevoie de ulei, alte grăsimi sau de sare. Te gândeşti probabil la acele vase speciale de fiert pe aburi, care sunt mai scumpe. Nu ai neapărat nevoie de ele ca să găteşti astfel.

Îţi trebuie pur şi simplu o oală cu capac şi o sită. Pui legumele sau carnea în sită, pe care o aşezi într-o oală cu puţină apă. Ai grijă ca sita să nu fie în apă, ci deasupra ei. Acoperi oala cu un capac, o pui pe foc şi laşi alimentele până se pătrund. Le fierbi în apă: fără grăsime

După gătitul la aburi, fierberea ar fi următoarea opţiune. Eviţi astfel să foloseşti multe grăsimi şi sare în prepararea legumelor şi a cărnii, pe de o parte, şi conservi o mare cantitate din vitaminele, sărurile minerale şi proteinele din alimente, pe de altă parte.

Dacă fierbi legumele în puţină apă, doar cât să le acopere, şi le ţii pe foc un timp scurt, ele îşi vor păstra o mai mare cantitate de calciu, fier şi magneziu.

Metoda aceasta este potrivită în special pentru carnea de vită şi de porc, care se frăgezeşte mai greu, şi pentru rădăcinoase. Pregătite astfel, aceste tipuri de carne îşi păstrează proteinele de care ai nevoie, iar grăsimile nu-şi schimbă proprietăţile benefice.

Acoperi carnea sau rădăcinoasele cu puţină apă fierbinte şi ulei, pui un capac şi laşi să se înăbuşe.

Mai poţi citi:

- Ce pericol ascund carenţele de vitamine

- Vitaminele uleioase, răsfăţ pentru pielea ta

- Cât de bune sunt suplimentele de vitamine

La cuptor: gustoase şi sănătoase

Legumele şi carnea de orice fel îşi păstrează o mare parte din vitamine şi proteine atunci când sunt gătite în vase de ceramică sau de oţel inoxidabil, la cuptor. Prin căldura degajată treptat la cuptor se formează o crustă deasupra legumelor sau cărnii.

Astfel, vitaminele sau proteinele nu sunt dispersate sau distruse. Important e să nu foloseşti tăvi de teflon zgâriate sau folii de aluminiu, pentru că substanţele nocive din ele trec în mâncare.

Şi această metodă este foarte sănătoasă şi gustoasă. Căldura degajată de grătar învăluie alimentele şi creează o crustă delicioasă, în timp ce „miezul” rămâne moale.

Această crustă păstrează proteinele bune şi nu le transformă în acele grăsimi nocive. Ai grijă însă ca alimentele pe care le pui pe grătar, în special carnea, să nu se ardă. Părţile arse sunt „golite” de orice substanţă nutritivă şi conţin grăsimi cancerigene.