Esen┼úialul despre gr─âsimile bune ┼či cele rele

1 grasimi jpg jpeg

De┼či avem tendin┼úa s─â evit─âm gr─âsimile ├«n alimenta┼úie, nu orice gr─âsime este nociv─â. ├Än realitate, unele tipuri sunt benefice pentru s─ân─âtate.

Nutri┼úioni┼čtii fac distinc┼úia, ├«n general, ├«ntre 2 tipuri de gr─âsimi - cele bune ┼či cele rele. ÔÇ×Exist─â ┼či un al treilea tip, cele cu adev─ârat nociveÔÇŁ, spune Adela Ciolocoi, nutri┼úionist ┼či dietetician.

Cele mononesaturate au efect protector

Acestea sunt gr─âsimile nesaturate, care reduc colesterolul r─âu LDL. Cele mai eficiente sunt gr─âsimile mononesaturate, prezente ├«n uleiul de m─âsline ┼či cel de rapi┼ú─â, ├«n nuci, alune, migdale, semin┼úe ┼či ├«n avocado. ÔÇ×P├ón─â la 40% din caloriile dietelor mediteraneene provin din gr─âsimi, ├«n special din gr─âsimile mononesaturate, derivate mai ales din uleiul de m─âslineÔÇť, explic─â Adela Ciolocoi. ┼×i gr─âsimile polinesaturate reduc colesterolul, dar cantit─â┼úile excesive pot cre┼čte riscul de ├«mboln─âvire, deci este recomandat s─â fie folosite cu modera┼úie. Acest tip de gr─âsimi se g─âsesc ├«n uleiul de porumb, ├«n cel de ┼čofran ┼či ├«n semin┼úele de dovleac ┼či c├ónep─â, dar ┼či ├«n pe┼čtele oceanic gras. Cele din pe┼čte se numesc gr─âsimi Omega-3 ┼či, potrivit mai multor studii, protejeaz─â organismul de afec┼úiunile cardiace ┼či unele forme de cancer. Unii cercet─âtori au afirmat c─â, ├«nlocuind gr─âsimile saturate cu cele nesaturate ├«n propor┼úie de numai 5%, reducem riscul unui infarct poten┼úial fatal cu peste 40%.

Saturate, cu moderaţie

Gr─âsimile saturate se g─âsesc ├«n carnea ro┼čie, ├«n unt, sm├ónt├ón─â ┼či lactate nedegresate, dar ┼či ├«n multe uleiuri vegetale pe care le cump─âr─âm din magazine. Gr─âsimile saturate cresc valoarea colesterolului LDL, care ├«ngroa┼č─â arterele ┼či spore┼čte riscul de boli cardiace. Este asociat, de asemenea, cu mai multe tipuri de cancer. De aceea, este bine s─â nu le consum─âm ├«n exces.

Evit─â-le pe cele trans!

Cele mai periculoase sunt gr─âsimile trans ┬źfalse┬╗, cunoscute ┼či sub denumirea de gr─âsimi hidrogenate sau par┼úial hidrogenate. Acestea au fost create de om ┼či determin─â ├«ngr─â┼čarea, cresc riscul de diabet, boli de inim─â ┼či cancer

Gr─âsimile trans se g─âsesc ├«n alimentele fast-food, margarin─â, unele napolitane, biscui┼úi, fursecuri, pateuri ┼či br├ónzeturi fermentate.  

Sfatul specialistului

Adela Ciolocoi, nutri┼úionist ┼či dietetician  

Gr─âsimile construiesc celule s─ân─âtoase, juc├ónd un rol vital ├«n alc─âtuirea membranei ce ├«nvele┼čte fiecare celul─â din corp. De asemenea, ajut─â la dezvoltarea creierului, furniz├ónd componente structurale pentru mielin─â ÔÇô stratul de fosfolipide ce ├«nconjoar─â axonii neuronilor. Tot ele ajut─â corpul s─â foloseasc─â vitaminele A, D, E ┼či K, produc hormoni, contribuie la s─ân─âtatea pielii, formeaz─â un ├«nveli┼č protector pentru organe ┼či ne dau energie.