De ce beta-carotenul este important pentru organismul t─âu

1 salata de legume cu morcovi jpg jpeg

Beta-carotenul este un pigment vegetal care confer─â legumelor ro┼čii, portocalii ┼či galbene culoarea lor vibrant─â. Numele este derivat din cuv├óntul latin pentru morcov ┼či a fost descoperit de savantul Heinrich Wilhelm Ferdinand Wackenroder, care l-a cristalizat din morcovi ├«n 1831. De asemenea, acest pigment este considerat carotenoid de provitamin─â A, ceea ce ├«nseamn─â c─â organismul t─âu ├«l poate transforma ├«n vitamina A (retinol).

Pe l├óng─â faptul c─â serve┼čte ca surs─â alimentar─â de provitamin─â A, beta-carotenul func┼úioneaz─â ca un antioxidant, un compus care neutralizeaz─â moleculele instabile numite radicali liberi. C├ónd num─ârul radicalilor liberi devine prea mare ├«n organism, provoc├ónd un dezechilibru, acesta duce la deteriorarea celular─â ┼či a ┼úesuturilor, cunoscut sub numele de stres oxidativ. A┼čadar, beta-carotenul este foarte important pentru organism. Iat─â alt─â c├óteva beneficii pentru s─ân─âtatea ta.

S─ân─âtatea ochilor

Dietele bogate ├«n carotenoizi, cum ar fi beta-carotenul, pot contribui la promovarea unei bune s─ân─ât─â┼úii a ochilor ┼či la protejarea ├«mpotriva bolilor care afecteaz─â ochii, inclusiv degenerescenta maculara legat─â de v├órst─â, o boal─â care provoac─â pierderea vederii. ├Än plus, exist─â studii care au ar─âtat c─â dietele bogate ├«n fructe ┼či legume care con┼úin beta-caroten pot fi deosebit de eficiente ├«n reducerea riscului de degenerescen┼ú─â macular─â la persoanele care fumeaz─â.

O piele mai frumoas─â

Beta-carotenul te poate ajuta s─â te bucuri de o piele frumoas─â ┼či s─ân─âtoas─â. Acest lucru se datoreaz─â efectelor sale antioxidante. De asemenea, beta-carotenul poate cre┼čte ap─ârarea pielii ├«mpotriva razelor UV. Asta nu ├«nseamn─â c─â poate ├«nlocui cu succes crema de protec┼úie solar─â, ci c─â, de exemplu, aplic├ónd pe ten ulei de morcov, ├«i po┼úi stimula mai mult mecanismul intern de ap─ârare ├«mpotriva razelor UV.

Sănătatea plămânilor

Cercetările privind efectul beta-carotenului asupra sănătăţii pulmonare sunt mixte. Vitamina A, pe care organismul o creează din beta-caroten, ajută plămânii să funcţioneze corect.

├Än plus, persoanele care m─ân├ónc─â multe alimente care con┼úin beta-caroten ar putea avea un risc mai sc─âzut pentru anumite tipuri de cancer, inclusiv cancerul pulmonar. Pe de alt─â parte, studiile au ar─âtat c─â suplimentele alimentare nu au acela┼či efect precum consumul de fructe ┼či legume proaspete. Mai mult dec├ót at├ót, administrarea suplimentelor pe baz─â de beta-caroten ar putea cre┼čte riscul de a dezvolta cancer pulmonar pentru persoanele care fumeaz─â.

Susţine sistemul imunitar

Beta-carotenul ajut─â la ├«nt─ârirea sistemul imunitar prin activarea timusului, o gland─â mai pu┼úin cunoscut─â a c─ârei func┼úie principal─â este de a produce celule T, esen┼úiale pentru sistemul imunitar. Timus ajut─â sistemul imunitar s─â lupte ├«mpotriva infec┼úiilor ┼či viru┼čilor, distrug├ónd astfel celulele canceroase ├«nainte ca acestea s─â se r─âsp├óndeasc─â.

Un p─âr mai frumos

Sub┼úierea p─ârului, ├«n special la femei, poate fi cauzat─â de o alimenta┼úie dezechilibrat─â. Astfel, dac─â suferi de c─âderea p─ârului, este recomandabil s─â consumi doza zilnic─â recomandat─â de beta-caroten pentru a opri c─âderea p─ârului ┼či pentru a ├«ncuraja cre┼čterea noilor fire. Caren┼úa de vitamina A poate duce la uscarea scalpului ┼či la un aspect tern al p─ârului. Prin urmare, consumul de alimente bogate ├«n beta-caroten este indicat pentru prevenirea acestor afec┼úiuni.

├Än ce alimente se g─âse┼čte beta-carotenul

Beta-carotenul se reg─âse┼čte ├«n cantit─â┼úi mai mari ├«n fructe ┼či legume cu o culoare ro┼čie, portocalie sau galben─â: morcov, cartof dulce, pepene galben, cais─â, piersic─â, ardei galben ┼či ro┼ču. Totu┼či, ├«l putem reg─âsi ┼či ├«n anumite legume ┼či verde┼úuri: spanacul, salata roman─â, broccoli, p─âtrunjel, salvie. Unele studii au ar─âtat c─â morcovii fier┼úi furnizeaz─â organismului mai mul┼úi carotenoizi dec├ót morcovii cruzi. Ad─âugarea de ulei de m─âsline poate cre┼čte, de asemenea, absorb┼úia carotenoizilor ├«n organism.

Pentru a te bucura de o s─ân─âtate c├ót mai bun─â, dar ┼či de o vedere bun─â ┼či de o piele frumoas─â, include ├«n dieta ta zilnic─â diferite alimente bogate ├«n beta-caroten.

Surs─â foto: Pexels.com