Culorile din farfurie: limiteaz─â consumul alimentelor incolore!

1 culorile din farfurie jpg jpeg

Ceea ce m├ónc─âm conteaz─â pentru starea noastr─â general─â de s─ân─âtate. Afl─â care este rolul culorilor din farfurie ┼či de ce este important s─â lu─âm mese colorate.

Speciali┼čtii spun c─â, dac─â nu ┼čtim ce reguli s─â mai urm─âm ┼či ne tot ├«ntreb─âm ce m├ónc─âruri e mai bine s─â consum─âm pentru a beneficia de c├ót mai multe nutrimemente, s─â lu─âm ├«n calcul o farfurie c├ót mai colorat─â. De asemenea, s─â evit─âm alimentele incolore, precum pastele f─âinoase, p├óinea alb─â, orezul ┼či cartofii.

Culorile din farfurie ne echilibrează nutriţional

Hipertensiunea arterial─â, colesterolul m─ârit, diabetul zaharat de tip 2 ┼či anumite forme de cancer au leg─âtur─â direct─â cu ceea ce m├ónc─âm. Prea mult zah─âr ┼či un consum excesiv de semipreparate ┼či pr─âjeli ne apropie de aceste afec┼úiuni, din cauza radicalilor liberi care atac─â organismul, ├«n timp ce o alimenta┼úie bazat─â pe c├óteva reguli simple contribuie la starea noastr─â de s─ân─âtate ┼či ne ┼úine ├«n form─â.

Sistemul de alimenta┼úie bazat pe culorile din farfurie era folosit ├«n vechime de c─âtre chinezi, care foloseau culorile alimentelor pentru a restabili energia organelor vitale. Cercet─ârile recente arat─â c─â exist─â o conexiune real─â ├«ntre pigmen┼úii din fructe ┼či legume ┼či o stare bun─â de s─ân─âtate. Boga┼úi ├«n antioxidan┼úi ┼či compu┼či fitochimici, ace┼čti pigmen┼úi contribuie la ┼úinerea la distan┼ú─â a bolilor cardiovasculare, a ├«mb─âtr├ónirii premature a organismului ┼či ajut─â ├«n lupta ├«mpotriva cancerului.

Organismul ├«┼či ├«nt─âre┼čte sistemul imunitar prin vitaminele, mineralele ┼či fibrele ob┼úinute din fructe ┼či legume. Antocianinele, cu rol ├«n reglarea colesterolului ┼či ├«n combaterea efectelor produse de radicalii liberi se g─âsesc ├«n cantitate mare ├«n mango, mure ┼či cire┼če. Bioflavonele, care reduc presiunea arterial─â, se reg─âsesc ├«n cire┼če, afine, dude negre ┼či mustul din struguri ro┼čii. Betacarotenul, aliat al sistemului imunitar puternic ┼či cu rol ├«n ├«ncetinirea procesului de ├«mb─âtr├ónire a pielii poate fi luat din morcovi, broccoli, pepene galben, spanac ┼či alte legume verzi cu frunze. Tot din legumele verzi se ia ┼či necesarul de clorofil─â, care are efect antibacterian ┼či antiinflamator. Licopenul, inamicul bolilor de inim─â, se g─âse┼čte ├«n cantitate mare ├«n ro┼čii, ardei gras ro┼ču ┼či grapefruit. Luteina, care are rol esen┼úial ├«n p─âstrarea s─ân─ât─â┼úii oculare, o lu─âm din broccoli, maz─âre, ┼úelin─â, p─âtrunjel, varz─â crea┼ú─â ┼či spanac. Polifenolii, care au ┼či ei rol antioxidant ┼či de prevenire a cancerului, ├«i reg─âsim ├«n ceaiul verde ┼či ├«n ceaiul negru.

Pentru a optimiza valoarea nutritiv─â a fructelor ┼či legumelor e bine s─â ┼úii cont de c├óteva recomand─âri:

  • Pe c├ót posibil, consum─â fructele ┼či legumele cu tot cu coaj─â, deoarece ├«n ea se afl─â cea mai mare cantitate de antioxidan┼úi.
  • Evit─â fierberea ├«ndelungat─â a legumelor, pentru c─â le distruge bun─â parte din elementele nutritive
  • Caut─â pentru consum fructe ┼či legume din culturi ecologice.