Dr. Mihaela Bilic: Ce este microbiota și de ce trebuie să o îngrijești?

Tubul t─âu digestiv este colonizat de bacterii benefice care formeaz─â microbiota. Ea joac─â un un rol important ├«n metabolism, imunitate, reducerea inflama╚Ťiei, func╚Ťionarea sistemului nervos ╚Öi cardiovascular.

mihaela bilic png

Coloniile de bacterii din tubul digestiv se su╚Ťin cu alimente s─ântoase. Foto: Facebook dr. Mihaela Bilic. 

ÔÇ×Dezechilibrul microbiotei se nume╚Öte disbioz─â ╚Öi este provocat de stresul cronic, de o alimenta╚Ťie s─ârac─â ├«n fibre ╚Öi mai ales de tratamentele cu antibioticeÔÇŁ, a precizat dr. Mihaela Bilic, pe pagina sa de socializare.

Medicul a adăugat că, mai nou, s-a observat și efectul nefast pe care pesticidele și aditivii alimentari îl au asupra microbiotei. Flora bacteriană din intestin poate fi afectată pe mai multe planuri: scade numărul și diversitatea coloniilor de bacterii benefice și crește numărul de bacterii patogene.

Dup─â antibiotic, probiotic!

Orice tratament cu antibiotice reduce dramatic calitatea și cantitatea microbiotei, iar laxativele și schimbările bruște de regim alimentar dezechilibrează intestinul, explică Mihaela Bilic.

Dieta bogat─â ├«n proteine ╚Öi excesul de zah─âr ╚Öi gr─âsimi din produsele ultra procesate afecteaz─â microbiota pentru c─â nu asigur─â substratul hr─ânitor necesar bacteriilor benefice, care trebuie s─â se poat─â hr─âni adecvat pentru a tr─âi ╚Öi a ne men╚Ťine echilibrul ├«n organism.

Ca o masur─â de preven╚Ťie ╚Öi de echilibrare a microbiotei, dup─â tratametele cu antibiotic sau ├«n perioadele stresante cu schimb─âri de regim alimentar, se recomand─â probioticele.

Totu╚Öi, alimenta╚Ťia este factorul care influen╚Ťeaz─â radical microbiota. Medicul Mihaela Bilic explic─â ce trebuie s─â con╚Ťin─â dieta perfect─â pentru ecosistemul intestinal: alimentele fermentate care au rol probiotic ╚Öi fibrele care au rol prebiotic.

Potrivit medicului Bilic, un probiotic este un produs care con╚Ťine microorganisme vii ╚Öi care, consumat ├«n cantit─â╚Ťi suficiente, reechilibreaz─â flora intestinal─â, cu efecte pozitive asupra s─ân─ât─â╚Ťii. ÔÇ×Iaurtul a fost primul aliment cu efect probiotic recunoscut. Este bogat ├«n lactobacili ╚Öi bifidobacterii care completeaz─â bacteriile lips─â din intestin. Fermen╚Ťi activi g─âsim ╚Öi ├«n mur─âturi, bor╚Ö, drojdie de bere, vin sau mezeluri ╚Öi br├ónzeturi maturate, care au mucegai nobil. Procesul de fermenta╚Ťie lactic─â, care se ├«nt├ómpl─â ├«n iaurt, chefir ╚Öi mur─âturile ├«n saramur─â, este cel mai eficient generator de colonii de bacterii beneficeÔÇŁ, precizeaz─â medicul nutritionist pe canalul ei de socializare.  De asemenea, medicul spune c─â sunt recomandate 3-4 cure cu prebiotice ├«n fiecare an, pentru a repopula sistematic intestinul cu bacterii benefice.

├Än privin╚Ťa prebioticelor, medicul nutritionist explic─â faptul c─â aici se ├«ncadreaz─â toate alimentele care favorizeaz─â cre╚Öterea ╚Öi multiplicarea speciilor bacteriene: cereale, fructe ╚Öi legume bogate ├«n fibre.

ÔÇ×Alege╚Ťi c├ót mai des cerealele integrale ╚Öi introduce╚Ťi ├«n meniu de 2 ori pe s─âpt─âm├ón─â leguminoasele de tip fasole boabe, linte, n─âut. Cartoful, orezul ╚Öi pastele f─âinoase fierte ╚Öi consumate reci con╚Ťin o form─â de amidon rezistent, care hr─âne╚Öte bacteriile intestinale. Fibre cu efect prebiotic g─âsim ├«n banana verde, anghinare, sparanghel, praz, ceap─â ╚Öi usturoi. Este vorba de o categorie aparte de fibre solubile numite fructani, cel mai cunoscut reprezentant fiind inulina. C├ót despre cerealele integrale din ov─âz orez ╚Öi secar─â, con╚Ťin betaglucani, ni╚Öte oligozaharide care nu pot fi digerate, dar hr─ânesc microbiotaÔÇŁ, ne explic─â dr. Mihaela Bilic.  

Citește și Berea nu este doar pentru băut. Ce utilizări inedite are