Cum să scapi de o dependenţă

1 2 jpg jpeg

Adic┼úia sau dependen┼úa este nevoia pe care o resim┼úim puternic ┼či care ajunge s─â se manifeste ca un comportament. Aceast─â manifestare este compulsiv─â, ┼či ├«n lipsa ei intervine anxietatea, stresul interior.

Cele mai cunoscute exemple sunt fumatul, alcoolul, m├óncatul excesiv, jocurile de noroc ┼či foarte ├«nt├ólnit─â ├«n ultimii ani ÔÇô dependen┼úa de internet.

Cum apare adicţia?

C├ónd noi d─âm curs acelei compulsiuni de a face ceva, ├«n creier se creaz─â o mic─â explozie care genereaz─â ┼či elibereaz─â ├«n organismul nostru dopamina sau hormul pl─âcerii. A┼čadar de fiecare dat─â c├ónd pun ├«n practic─â acel comportament simt o pl─âcere de moment foarte mare. Aceast─â pl─âcere stimuleaz─â creierul s─â ├«┼či doreasc─â ┼či s─â cear─â repetarea gestului sau comportamentului.

├Än momentul ├«n care se creaz─â dependen┼úa pentru ceva anume se creaz─â o spiral─â f─âr─â cap─ât, ┼či cu c├ót repe┼úi gestul mai mult cu at├ót nevoia ┼či implicit adic┼úia cre┼čte.

Ce se află în spatele oricărui tip de dependenţă

├Än spatele oric─ârui tip de dependen┼ú─â se ascunde ├«ntotdeauna o emo┼úie, o stare interioar─â de dezechilibru, stres sau tensiune interioar─â. Dependen┼úa devine astfel un sistem de ap─ârare care lucreaz─â de cele mai multe ori incon┼čtient, independent de voin┼úa noastr─â, protej├óndu-ne de acel stres.

Ce putem s─â facem

La nivel con┼čtient putem s─â combatem aceste comportamente nocive, s─â elimin─âm aceste tensiuni interioare care conduc la comportamente automate. Nu vom vorbi despre autohipnoz─â sau alte metode de lucru cu subcon┼čtientul, ci de ceea ce putem s─â facem lucr├ónd doar cu mintea con┼čtient─â.

De┼či, a┼ča cum am spus, comportamentul se manifest─â incon┼čtient, exist─â o succesiune de pa┼či care ├«l declan┼čeaz─â de fiecare dat─â:

Pasul 1 ÔÇô Apari┼úia stimulului, care poate fi interior sau exterior .

Pasul 2 ÔÇô Generarea tensiunii interioare ca reac┼úie la apari┼úia stimulului.

Pasul 3 ÔÇô Manifestarea comportamentului ca resort de desc─ârcare a tensiunii interioare. Cei mai mul┼úi oameni e┼čueaz─â ├«n fa┼úa comportamentului pentru c─â nu con┼čtientizeaz─â c─â exist─â o diferen┼ú─â major─â ├«ntre dorin┼úa interioar─â ┼či manifestarea acesteia.

De fiecare dat─â c├ónd cedezi ├«n fa┼úa dorin┼úei reuse┼čti s─â o ├«nt─âre┼čti ┼či mai mult.

Pauz─â. Ce este foarte important s─â ┼čtii ├«n acest punct este c─â, indiferent c─â urmezi sau nu dorin┼úa, aceasta se diminueaz─â radical dup─â 10-15 minute ┼či-┼úi va fi practic mult mai u┼čor s─â treci peste ea.

A┼čadar ├«n momentul ├«n care apare aceast─â tensiune interioar─â, nu-i da curs. Doar Observ─â! ┼×i apoi concentreaz─â-te pe altceva.

├Änt├órzie. O alt─â metod─â foarte eficient─â este ca ├«nainte de manifestarea oric─ârui comportament pe care ai vrea s─â-i schimbi, ├«nt├órzie reac┼úia. A┼čteapt─â 15 secunde, opre┼čte-te ┼či observ─â-te. Observ─â explozia de energie ┼či instictul care ├«┼úi modeleaz─â comportamentul.

Po┼úi s─â ├«ncepi cu gesturi uzuale, instictuale, cum ar fi r─âspunsul rapid atunci c├ónd sun─â telefonul. Po┼úi avansa segment├ónd ac┼úiunea pe mai mul┼úi pa┼či, a┼čtept├ónd 10-15 secunde ├«ntre fiecare gest con┼úinut de comportament. ├Än felul acesta reu┼če┼čti ├«n timp s─â elimini acea dorin┼ú─â puternic─â prin am├ónarea satisfacerii ei.

Concluzie! Indiferent de dependen┼úa ta, ce este important s─â re┼úii este c─â atunci c├ónd con┼čtientizezi comportamentul nu mai ai nevoie s─â ├«l faci la fel de mult. A┼čadar dac─â ├«┼úi dore┼čti s─â comba┼úi o dependen┼ú─â acord─â aten┼úie ┼či exercit─â foarte ├«ncet doar acel comportament, elimin├ónd ceila┼úi stimuli din jurul t─âu.

2 png png

Eugen Popa este Trainer Personal ┼či Profesional. Sloganul s─âu este ├Änva┼ú─â Cre┼čte D─âruie┼čte. Eugen ├«┼či ├«mparte timpul ├«ntre Cursurile pe care le sus┼úine, consulta┼úii ┼či dezvoltare personal─â. Afli mai multe despre el d├ónd click AICI.