Cum s─â te men┼úii ├«n form─â, ├«n timpul sezonului rece - recomand─ârile speciali┼čtilor

1 cum te mentii in forma in timpul sezonului rece 158238263 jpg jpeg

Dincolo de peisajul de poveste al iernii ┼či de s─ârb─âtorile care ne aduc bucuria cadourilor ┼či a reg─âsirii cu cei dragi, sezonul rece vine la pachet cu o serie de provoc─âri dificile pentru organism. Pielea uscat─â, durerile de articula┼úii, accentuarea st─ârilor de anxietate sau de depresie, riscul crescut de infec┼úii respiratorii, pe fondul unei imunit─â┼úi deficitare, acumularea de kilograme ├«n plus sunt doar c├óteva dintre acestea.

Prin urmare, este foarte important s─â ┼čtii s─â faci fa┼ú─â provocarilor asociate frigului, faptului c─â nu mai petreci at├ót de mult timp ├«n aer liber ca ├«n alte perioade ale anului, zilelor mai scurte ┼či nop┼úilor mai lungi. ├Än cele ce urmeaz─â, poti afla care sunt c├óteva dintre metodele eficiente prin care te po┼úi men┼úine ├«n form─â pe parcursul sezonului rece. 

Adopt─â o diet─â potrivit─â nevoilor tale

A te men┼úine ├«n form─â ├«nseamn─â ├«n primul r├ónd s─â ai grij─â de s─ân─âtatea ta. Cum ├«n sezonul rece una dintre cele mai mari provoc─âri o poate constitui men┼úinerea unui sistem imunitar echilibrat, ├«n contextul ├«n care exist─â un risc mai ridicat de apari┼úie a infec┼úiilor respiratorii, cum ar fi virozele (r─âceala banal─â, gripa), este important s─â ai o diet─â echilibrat─â. Din aceast─â perspectiv─â, din meniul t─âu este bine s─â nu lipseasc─â alimente precum pe┼čtele gras (somon, macrou, ton), portocalele, laptele, br├ónza ┼či iaurtul, ciupercile ori ficatul de vit─â, pentru c─â ele sunt surse de vitamina D. Acestea au numeroase beneficii pentru organism, de la men┼úinerea unei bune func┼úion─âri a sistemului osos ┼či contribu┼úia pe care o are la ├«nt─ârirea sistemului imunitar, p├ón─â la suportul oferit ├«n sus┼úinerea s─ân─ât─â┼úii cardiovasculare ori ├«n ameliorarea manifest─ârilor depresiei. 

O diet─â s─ân─âtoas─â nu ├«nseamn─â, ├«ns─â, doar asigurarea necesarului de vitamine (A, C, D, E, K, B), ci ┼či de minerale (calciu, fosfor, potasiu, sodiu, magneziu, fier, zinc, iod) ┼či de nutrien┼úi. Exper┼úii de la Departamentul de Agricultur─â din Statele Unite men┼úioneaz─â c─â o diet─â s─ân─âtoas─â presupune, printre altele: 

  • s─â adop┼úi un meniu variat - pentru a reduce riscul cre┼čterii ├«n greutate ┼či al dezvolt─ârii unor afec┼úiuni cronice; prin urmare, din dieta zilnic─â nu ar trebui s─â lipseasc─â fructele, legumele, carnea de pui, de vit─â, pe┼čtele, nucile, lactatele, ou─âle, semin┼úele, uleiurile;
  • s─â ai grij─â la con┼úinutul alimentelor ┼či b─âuturilor - limiteaz─â consumul de gr─âsimi saturate, zah─âr, carbohidra┼úi.

Totodat─â, nu uita nici de recomandarea Centrului American pentru Controlul ┼či Prevenirea Bolilor (CDC) ca, m─âcar o dat─â la ┼čase luni, s─â realizezi un set de analize privind tensiunea arterial─â, nivelul colesterolului (colesterol r─âu - LDL, colesterol bun - HDL, trigliceride, colesterol total), valoarea glicemiei. De asemenea, re┼úine c─â un simplu control la medicul specialist poate preveni apari┼úia unor afec┼úiuni medicale sau poate ┼úine mai bine sub control manifest─ârile existente.  

Nu uita s─â faci mi┼čcare ├«n fiecare zi

Spre deosebire de alte perioade ale anului, c├ónd vremea este prielnic─â, iarna tindem s─â petrecem mai mult timp ├«n cas─â ┼či s─â fim sedentari, iar acest lucru poate avea un impact negativ nu numai asupra st─ârii fizice, ci ┼či mentale. Prin urmare, este bine s─â ┼úii cont de recomandarea medicilor ┼či a speciali┼čtilor ├«n s─ân─âtate public─â de a face cel pu┼úin 30 de minute de mi┼čcare zilnic. Po┼úi opta fie pentru fitness, cardio training, gimnastic─â aerobic─â, pe care s─â le practici ├«n cas─â, fie pentru sportul ├«n aer liber. Re┼úine c─â e important s─â ┼úii cont de nivelul t─âu de preg─âtire ┼či s─â alegi tipurile de exerci┼úii potrivite, s─â variezi intensitatea ┼či dificultatea mi┼čc─ârilor ┼či s─â por┼úi echipament adecvat. 

Apoi, nu uita c─â, ├«n ciuda temperaturilor sc─âzute ┼či a soarelui care este mai timid ├«n aceast─â perioad─â a anului, este bine s─â petreci c├ót de mult timp po┼úi ├«n aer liber, chiar dac─â faci doar simple plimb─âri prin parc. Exper┼úii de la Mayo Clinic atrag, ├«ns─â, aten┼úia c─â expunerea la frig poate fi o provocare dificil─â pentru organism, a┼ča c─â vin cu o serie de sfaturi utile ├«n acest sens:

  • respect─â principiul ÔÇ×foilor de ceap─âÔÇŁ - c├ónd vrei s─â faci fa┼ú─â cu succes temperaturilor sc─âzute, nu este necesar s─â te ├«mbraci foarte gros, ci ├«n mai multe straturi; de pild─â, pe sub o geac─â termoizolant─â ┼či din material impermeabil, po┼úi ├«mbr─âca un polar ori o bluz─â de trening mai sub┼úire; 
  • protejeaz─â-┼úi extremit─â┼úile - poart─â glug─â, c─âciul─â, m─ânu┼či pentru a-┼úi proteja picioarele, m├óinile, capul, urechile, nasul; 
  • hidrateaz─â-te bine - v├óntul, viscolul, gerul pot avea un impact negativ asupra pielii; prin urmare, este important s─â-i asiguri elasticitatea printr-o bun─â hidratare ┼či utilizarea produselor de ├«ngrijire potrivite pentru nevoile tale.

Asigură-ţi un somn de calitate

Dincolo de adoptarea unei diete echilibrate ┼či de a face mi┼čcare constant, un alt aspect esen┼úial pentru a putea fi ├«n form─â ├«n sezonul rece este s─â-┼úi asiguri un somn de calitate. Potrivit Funda┼úiei Na┼úionale a Somnului din SUA, ca s─â dormi confortabil este indicat s─â men┼úii ├«n locuin┼ú─â un nivel optim al umidit─â┼úii, ├«ntre 30 ┼či 60% ┼či o temperatur─â ├«ntre 18 ┼či 20 de grade Celsius. Totodat─â, este important s─â respec┼úi orele de somn, s─â ai grij─â la ce alimente ┼či b─âuturi consumi ├«nainte de culcare ┼či s─â te relaxezi. 

Un somn de calitate ├«nseamn─â, ├«ns─â, ┼či respectarea duratei de odihn─â. Astfel, potrivit Centrului American pentru Controlul si Prevenirea Bolilor (CDC), iat─â de c├óte ore de somn are nevoie un adult, ├«n func┼úie de v├órst─â: 

  • 18-60 de ani - 7 ore sau mai mult, pe noapte;
  • 61-64 de ani - 7-9 ore pe noapte;
  • peste 65 de ani - 7-8 ore pe noapte.

Acordă importanţă lucrurilor care îţi fac plăcere

Una dintre provoc─ârile majore din sezonul rece, ├«n ceea ce prive┼čte men┼úinerea unei st─âri de s─ân─âtate satisf─âc─âtoare este s─â ai grij─â nu numai de forma ta fizic─â, ci ┼či de cea mental─â. Potrivit Asocia┼úiei Americane de Psihologie (APA), stresul cronic ├«┼úi poate afecta organismul din toate punctele de vedere, de la sistemul locomotor, cardiovascular, endocrin p├ón─â la cel reproduc─âtor. Prin urmare, este important s─â stabile┼čti o grani┼ú─â clar─â ├«ntre via┼úa profesional─â ┼či cea personal─â, ┼či s─â acorzi timp lucrurilor care ├«┼úi fac pl─âcere. 

Studiile de psihologie au ar─âtat c─â exist─â cel pu┼úin trei motive pentru care ar trebui s─â ai m─âcar un hobby, cum ar fi g─âtitul, dansul ori cursurile de teatru amator: te ajut─â s─â socializezi mai u┼čor, s─â fii o persoan─â activ─â ┼či s─â te detensionezi. Astfel, ├«┼úi vei putea asigura ┼či energia pozitiv─â de care ai nevoie mai ales iarna, c├ónd e frig ┼či zilele sunt mai scurte ┼či nu beneficiezi de lumina soarelui foarte mult timp. 

A te men┼úine ├«n form─â ├«n timpul sezonului rece poate fi o provocare dificil─â, indiferent de v├órst─â. Cu pu┼úin efort, ├«ns─â, ┼či ┼úin├ónd cont de c├óteva recomand─âri utile, cum sunt ┼či cele de mai sus, po┼úi s─â-i faci fa┼ú─â cu succes. 

Sursa foto: Shutterstock