Cum s─â comba┼úi sedentarismul ├«n 3 pa┼či simpli

1 combate sedentarismul jpg jpeg

Organiza┼úia Mondial─â a S─ân─ât─â┼úii (OMS) define┼čte activitatea fizic─â drept orice tip de mi┼čcare produs─â de mu┼čchii scheletici, ce necesit─â consum de energie. ├Än perfect─â antitez─â, sedentarismul presupune starea de inactivitate general─â, considerat un factor de risc vinovat pentru mortalitatea global─â.

Conform unor date statistice prezentate ├«n anul 2014, de c─âtre Direc┼úia de S─ân─âtate Public─â Mure┼č (ASPMS), Rom├ónia se afl─â ├«n fruntea clasamentului atunci c├ónd vine vorba de sedentarism. Astfel, un procent ├«ngrijor─âtor, aproximativ patru la sut─â din popula┼úia ┼ú─ârii noastre, practic─â exerci┼úii fizice s─âpt─âm├ónale.

Pe cine putem trage la r─âspundere pentru r─âsp├óndirea accentuat─â a fenomenului numit sedentarism? Stilul de via┼ú─â ├«nc─ârcat, statul pe scaun ├«n fa┼úa unui monitor timp de zece ore pe zi, o alimenta┼úie precar─â ┼či lipsa unui sport din rutin─â influen┼úeaz─â negativ s─ân─âtatea ├«ntregului organism. G├ónde┼čte-te la faptul c─â activitatea fizic─â distreaz─â oamenii de la distan┼ú─â, prin intermediul partidelor de fotbal urm─ârite de pe un scaun al stadionului sau chiar din confortul propriei locuin┼úe.

Centrul de Preven┼úie ┼či Controlul Bolilor recomand─â cel pu┼úin 150 de minute dedicate activit─â┼úilor fizice. Orice tip de mi┼čcare conteaz─â, a┼ča c─â, am preg─âtit trei modalit─â┼úi de combatere a sedentarismului:

Stabile┼čte un program de antrenament

Chiar ┼či cinci minute de mi┼čcare zilnic─â reprezint─â un punct bonus atribuit s─ân─ât─â┼úii. Cu siguran┼ú─â, drumul c─âtre un stil de via┼ú─â s─ân─âtos este pavat cu o mul┼úime de provoc─âri greu de ├«nvins, dar perseveren┼úa ┼či ├«ncrederea ├«n sine formeaz─â o echip─â eficient─â.

Pentru ├«nceput, evalueaz─â condi┼úia fizic─â ├«n care se afl─â corpul t─âu. Dac─â ├«ncerci o serie de exerci┼úii fizice intense, nepotrivite ├«nc─â pentru nivelul t─âu, te vei lovi de bariere, astfel, scuzele pentru a renun┼úa devin mai credibile. ├Än schimb, stabile┼čte un set de obiective clare. Fie c─â vrei s─â te sim┼úi mai energic─â, ├«┼úi dore┼čti s─â reduci num─ârul de kilograme sau starea de s─ân─âtate cere o modificare a comportamentului zilnic, pune la punct un program compus din activit─â┼úi variate.

Pe termen lung, lipsa sportului poate declan┼ča primele simptome ale herniei de disc, osteoporoz─â, dezvolt─â bolile cardiovasculare, diabetul, hipertensiunea ┼či accelereaz─â cre┼čterea ├«n greutate.

Practic─â sportul preferat

Faptul c─â activitatea fizic─â ocup─â un loc secundar ├«n stilul nostru de via┼ú─â este o certitudine. ├Än acela┼či timp, ne face pl─âcere s─â urm─ârim meciuri de tenis sau competi┼úiile sportive difuzate la televizor. Urmeaz─â ├«ndemnul pentru mi┼čcare sus┼úinut de ace┼čti juc─âtori ┼či d─â o ┼čans─â ├«notului, alergatului ├«n aer liber, handbalului, hocheiului sau patinajului.

Motiva┼úia este un factor important, at├ót ├«n decizia de a porni pe calea mi┼čc─ârii zilnice, c├ót ┼či ├«n abandonarea sa. Din acest motiv, un sport ales ├«n conformitate cu preferin┼úele personale poate ├«ntre┼úine curiozitatea, dorin┼úa de reu┼čit─â ┼či afirmare. ├Än cele din urm─â, po┼úi construi un hobby sau chiar o carier─â ├«n jurul sportului.

├Ämbun─ât─â┼úe┼čte flexibilitatea corpului

O alt─â caracteristic─â de baz─â a s─ân─ât─â┼úii corpului ┼úine de mobilitatea ┼či flexibilitatea musculaturii. Pe m─âsur─â ce ├«naint─âm ├«n v├órst─â, nivelul de flexibilitate tinde s─â scad─â, ceea ce ├«nseamn─â c─â devine mai greu s─â ne mi┼čc─âm. Exerci┼úiile de stretching pot fi asem─ânate cu o ├«ntindere continu─â a mu┼čchilor, av├ónd ca scop ├«nt─ârirea fibrelor musculare ┼či a tendoanelor.

La fel de eficient─â pentru s─ân─âtatea corpului este yoga, un sport care te va ajuta s─â ajungi la un echilibru psihic cu propria persoan─â, te va ├«nv─â┼úa s─â ai r─âbdare ┼či s─â permi┼úi lucrurilor pozitive s─â intervin─â ├«n via┼úa ta.

Pe scurt, sedentarismul se ├«ncadreaz─â ├«n categoria inamicilor de temut ai s─ân─ât─â┼úii noastre. Un pericol deseori ignorat, lipsa de activitate poate fi comb─âtut─â prin hot─âr├óre, stabilitate ┼či perseveren┼ú─â.

Surs─â foto: Shutterstock.