Ce trebuie s─â ┼čtii pentru a te men┼úine ├«n cea mai bun─â form─â dup─â 60 de ani

1 femeiesarbatorind60ani jpg jpeg

Rareori exist─â secrete c├ónd vine vorba despre s─ân─âtate ┼či energie. Totul se poate reduce la patru precepte: o grij─â sporit─â pentru starea ta fizic─â, o diet─â echilibrat─â, activitate fizic─â adecvat─â ┼či o minte curioas─â ┼či deschis─â. Iat─â, a┼čadar, ce trebuie s─â ┼čtii pentru a fi ├«n form─â maxim─â, chiar ┼či dup─â 60 de ani.

Investigaţii medicale periodice

Dup─â 60 de ani, anumite analize medicale devin importante. Anual, ai nevoie de un control stomatologic, pentru tratarea eventualelor probleme invazive, dar ┼či de unul dermatologic. La fel, tot o dat─â pe an, este recomandat─â m─âsurarea parametrilor vitali ┼či fiziologici, precum tensiunea arterial─â, colesterolul ┼či greutatea. Nu uita s─â acorzi o aten┼úie sporit─â controlului ocular (anual) ┼či celui auditiv (o dat─â la doi ani). Evaluarea sistemului osos va fi efectuat─â la fiecare trei ani, pentru a detecta orice posibil semn de osteoporoz─â sau de poliartrita reumatoida, aceasta din urm─â necesit├ónd investiga┼úii suplimentare. Medicul specialist ┼či cel de familie sunt cei care vor decide frecven┼úa acestor teste. Screeningul pentru cancer colorectal, mamar sau de col uterin r─âm├óne important chiar ┼či la aceast─â v├órst─â.

Nutriţie

Dup─â 60 de ani, dieta joac─â un rol ┼či mai important ├«n asigurarea bunei func┼úion─âri a organismului, ├«n ciuda schimb─ârilor care au loc: un tranzit mai lent, sl─âbiciune muscular─â, osteoporoz─â, deshidratare etc. Este esen┼úial s─â consumi cel pu┼úin cinci fructe ┼či legume zilnic. Bogate ├«n fibre, surse de vitamine ┼či antioxidan┼úi, te vor ajuta s─â nu ai probleme de tranzit. Consum─â p├óine integral─â sau produse din cereale integrale o dat─â pe zi ┼či leguminoase cel pu┼úin o dat─â pe s─âpt─âm├ón─â. Nu evita nici produsele lactate, te ajut─â s─â reduci riscul de osteoporoz─â. Bea multe lichide: ap─â, ceaiuri de plante, supe. Cre┼čte ra┼úia de proteine, prin consumul de ou─â, carne, pe┼čte, lactate, leguminoase. Monitorizeaz─â-┼úi constant greutatea, orice sc─âdere sau cre┼čtere semnificativ─â a acesteia necesit─â un control medical. 

Sport

Un proverb chinezesc spune: ÔÇ×Dac─â faci 100 de pa┼či dup─â fiecare mas─â, vei trai 99 de aniÔÇŁ. 30 de minute de mers pe jos rapid pe zi ajut─â la contracararea pierderii masei musculare, la ├«nt─ârirea oaselor, la activarea tranzitului ┼či, ├«n general, la o stare psihic─â mai bun─â. Strict vorbind, nu este nevoie s─â faci sport, important este s─â te ÔÇ×mi┼čtiÔÇŁ: s─â urci sc─ârile, s─â mergi la  cump─âr─âturi, s─â te plimbi cu bicicleta, s─â gr─âdin─âre┼čti, s─â plimbi c├óinele.

Minte sănătoasă în corp sănătos

Odat─â cu ├«naintarea ├«n v├órst─â, tot mai mul┼úi oameni se pl├óng de tulbur─âri de memorie. Stimularea zilnic─â a acesteia ajut─â la prevenirea pierderii autonomiei ┼či, prin urmare, la instalarea bolii Alzheimer. Lectur─â, gr─âdin─ârit, cursuri de me┼čte┼čug─ârit, pictur─â, jocuri de mas─â. Toate sunt activit─â┼úi esen┼úiale care ajut─â la stimularea creierului. La fel de important─â ├«n via┼úa unui senior este relaxarea. Bucur─â-te de un pui de somn, relaxeaz─â-te cu o baie fierbinte, cite┼čte o carte sau uit─â-te la serialul preferat. Sunt activit─â┼úi obi┼čnuite recomandate pentru a lupta ├«mpotriva oboselii, suprasolicit─ârii ┼či a depresiei. Un rol important ├«n bun─âstarea ta ├«l are calitatea rela┼úiilor pe care le ai cu familia, prietenii ┼či interac┼úiunea cu societatea. Acest lucru te va ajuta s─â ├«┼úi p─âstrezi o minte activ─â, s─â ai sentimentul c─â realizezi ceva important ┼či mai ales ├«┼úi va spori ├«ncrederea de sine. 

La 60 de ani este momentul c├ónd te po┼úi bucura pe deplin de ie┼čirea la pensie, ai mai mult timp pentru tine ┼či pentru lucrurile pl─âcute pe care ai tot am├ónat s─â le faci de-a lungul vie┼úii. Tocmai de aceea este important s─â acorzi o aten┼úie sporit─â st─ârii tale de s─ân─âtate, pentru a anticipa orice risc ┼či pentru a te trata din timp atunci c├ónd este cazul.

Sursa foto: Shutterstock