A┼ča ├«┼úi men┼úii mobilitatea articula┼úiilor!

1 2 jpg jpeg

Nu-i a┼ča c─â ai v─âzut oameni care ┼čchiop─âteaz─â din cauza ┼čoldurilor sau a genunchilor care dor? Sau care se chinuiesc s─â ├«ntind─â untul pe p├óine, cu degete ┼úepene? Cauza acestor suferin┼úe este uzarea cartilajului dintre articula┼úii, care absoarbe ┼čocurile ┼či asigur─â mobilitatea membrelor.

La deprecierea sa contribuie mul┼úi factori, printre care modific─ârile legate de v├órst─â, mo┼čtenirea genetic─â, leziuni ale articula┼úiilor, inflama┼úii, greutatea ├«n exces ┼či pierderea masei musculare. Din fericire, aceste probleme pot fi prevenite.

Iată câteva recomandări care te ajută să menţii sănătatea articulaţiilor!

Dă jos kilogramele în plus

Prea mult─â gr─âsime ├«n jurul mijlocului, pe ┼čolduri sau pe spate supune articula┼úiile la o presiune mare ┼či m─âre┼čte riscul de artrit─â, boal─â cauzat─â de degradarea cartilajului. Un studiu efectuat ├«n Australia a relevat c─â riscul de osteoartrit─â, cea mai frecvent─â form─â de artrit─â, cre┼čte cu 36% pentru fiecare 5-6 kilograme peste greutatea optim─â.

Sportul moderat

Mu┼čchii puternici, mai ales cei ai bra┼úelor ┼či ai picioarelor, ajut─â la men┼úinerea stabilit─â┼úii ├«ncheieturilor. Cu c├ót musculatura corpului este ├«ntr-o form─â mai bun─â, cu at├ót scade riscul unei accident─âri. ├Än plus, mu┼čchii absorb ┼čocurile ┼či contribuie la r─âsp├óndirea acestora asupra ├«ntregii suprafe┼úe a ├«ncheieturii. Are efect protector asupra articula┼úiilor fortificarea mu┼čchilor prin exerci┼úii de rezisten┼ú─â ÔÇô cu gantere u┼čoare, aparate de la sala de fitness, benzi elastice sau, pur ┼či simplu, prin exerci┼úii ├«n care se folose┼čte rezisten┼úa la propria greutate, cum sunt genuflexiunile ┼či flot─ârile.

Atenţie la exerciţiile cu impact ridicat!

Dac─â ai dureri de genunchi c├ónd alergi, c├ónd faci gimnastic─â aerobic─â sau s─ârituri, alege un program de fitness cu impact redus. Mersul pe jos sau cu bicicleta, ├«notul ┼či gimnastica aerobic─â ├«n ap─â, dar ┼či yoga sau pilates sunt activit─â┼úi excelente, care ard calorii, stimuleaz─â sistemul cardiovascular ┼či diminueaz─â durerile de articula┼úii. Renun┼ú─â la orice activitate care afecteaz─â gleznele sau genunchii.

Nu (mai) fuma

Compu┼čii din fumul de ┼úigar─â afecteaz─â sistemul imunitar ┼či procesul de refacere a ligamentelor rupte. Cercet─âtorii au descoperit c─â fumatul reduce num─ârul de celule macrofage, care combat infec┼úiile la locul leziunii. Aceasta este o problem─â, deoarece macrofagele elibereaz─â semnale chimice care atrag alte celule, necesare pentru refacerea articula┼úiilor.

Asigur─â-te c─â nu ai lips─â de vitamina D

Aceast─â vitamin─â produs─â de piele c├ónd este expus─â la lumina soarelui men┼úine s─ân─âtatea sistemului imunitar ┼či protejeaz─â articula┼úiile ├«mpotriva uzurii, prin fortificarea oaselor. Un studiu, efectuat asupra unor persoane cu semne de osteoartrit─â a genunchilor, a ar─âtat c─â persoanele care au consumat mai mult─â vitamin─â D, din alimente ┼či suplimente, au avut, dup─â 8 ani, articula┼úii mai s─ân─âtoase dec├ót cei care aveau cantit─â┼úi mai mici de vitamina D ├«n organism. Sfatul specialistului

2 jpg jpeg

Func┼úiunea ├«n parametri optimi a articula┼úiilor este determinat─â de un stil de via┼ú─â activ. Plimb─ârile ├«n parc, dar ┼či exerci┼úiile fizice sub ├«ndrumarea unui kinetoterapeut, antrenor, scad riscul lez─ârii articula┼úiilor ┼či al apari┼úiei bolilor articulare. Persoanele cu dureri articulare trebuie s─â urmeze un program kinetoterapeutic, care ajut─â la reducerea inflama┼úiilor articulare, la cre┼čterea tonusului muscular, dar ┼či la men┼úinerea unei greut─â┼úi optime.