Cât contează stima de sine pentru adolescent

1 2 jpg jpeg

Schimb─ârile de dispozi┼úie ┼či nesiguran┼úa nu sunt o raritate la adolescen┼úi. Adesea, ele reprezint─â, de fapt, expresia unei lipse de ├«ncredere ├«n sine ┼či de stim─â fa┼ú─â de propria persoan─â. Un lucru firesc, av├ónd ├«n vedere c─â este o v├órst─â a schimb─ârilor majore, iar t├ón─ârul nu a apucat ├«nc─â s─â ├«┼či formeze repere solide.

Siguran┼úa din copil─ârie, c├ónd p─ârin┼úii erau percepu┼úi ca fiind atotputernici ┼či capabili s─â rezolve orice problem─â, se risipe┼čte, iar ÔÇ×via┼úa de adultÔÇŁ apare ca o cale necunoscut─â, pe care nu ┼čtie ├«nc─â s─â p─â┼čeasc─â. Este un moment c├ónd adolescentul e nevoit s─â se redefineasc─â: Cum sunt eu ┼či cum voi fi ├«n viitor? Ce pot ┼či ce vreau s─â fac ├«n via┼ú─â?

Pe de alt─â parte, este ├«nc─â dependent de p─ârin┼úi. De┼či face tot posibilul pentru a sc─âpa de sub protec┼úia lor, mama ┼či tata continu─â s─â fie esen┼úiali din via┼úa lui. Definirea identit─â┼úii sale este un proces complex, care continu─â, de altfel, ┼či la maturitate. Deosebirea const─â ├«n faptul c─â ├«n adolescen┼ú─â apar, de obicei, mai multe ├«ntreb─âri dec├ót r─âspunsuri. Baz─â a viitorului adult ├Äncrederea adolescentului ├«n propriile calit─â┼úi ┼či puteri ├«i influen┼úeaz─â via┼úa ┼či deciziile, rela┼úiile cu ceilal┼úi ┼či rezultatele ┼čcolare. De aceea, este important s─â ┼čtim c─â o stim─â de sine sc─âzut─â ├«l poate ├«mpinge spre gesturi ┼či obiceiuri riscante, inclusiv droguri, violen┼ú─â, tulbur─âri de alimenta┼úie sau practici sexuale traumatizante. De asemenea, ├«l face vulnerabil la influen┼úe periculoase din exterior, cum sunt diverse secte sau g─â┼čti infrac┼úionale.

Un alt aspect important este c─â stima de sine a adolescentului reprezint─â fundamentul viitorului s─âu la maturitate. Via┼úa de adult nu este u┼čoar─â nici c├ónd avem o imagine de sine bun─â ÔÇô iar lipsa ei o poate complica ┼či mai mult.

Pe de alt─â parte, trebuie men┼úionat c─â o stim─â de sine sc─âzut─â a adolescentului nu este ceva neobi┼čnuit, nici un deficit psihologic ┼či, ├«n niciun caz, un aspect patologic. Mai degrab─â, reprezint─â o etap─â fireasc─â ├«n procesul complex de maturizare.

De obicei, p─ârin┼úii se str─âduiesc s─â fac─â tot ceea ce depinde de ei pentru a-┼či ajuta adolescentul s─â capete ├«ncredere ├«n propria persoan─â. Din p─âcate, nu este o sarcin─â u┼čoar─â. Trei sfaturi esen┼úiale de la psihologi ne pot fi de folos ├«n acest demers:

- Acord─â-i adolescentului, din c├ónd ├«n c├ónd, toat─â aten┼úia ta. ├Ä┼úi po┼úi propune s─â o faci m─âcar c├óte 10-15 minute pe zi, ├«n care s─â ├«l vizitezi ├«n camera lui ┼či s─â stai de vorb─â cu el. Este suficient pentru ca el s─â simt─â c─â ├«┼úi pas─â de el ┼či c─â e┼čti atent la nevoile sale. La v├órsta asta, astfel de confirm─âri sunt necesare.

- Stabile┼čte limite clare ┼či explic─â-i exact ce a┼čtept─âri ai de la el. Nu doar copiii, ci ┼či adolescen┼úii au nevoie s─â li se stabileasc─â anumite limite ÔÇô ├«ns─â ele trebuie s─â fie adaptate la v├órsta de acum. Astfel, ├«i ajut─âm s─â creasc─â ├«n siguran┼ú─â, f─âr─â s─â ├«┼či fac─â r─âu singuri, ┼či s─â devin─â adul┼úi mai responsabili. Ie┼čirile cu prietenii, utilizarea telefonului mobil ┼či a computerului sau descoperirea sexualit─â┼úii sunt aspecte care trebuie discutate. De comun acord, pot fi convenite reguli, prin care s─â fie evitate excesele de orice fel.

Cite┼čte ┼či: Cum s─â-l aju┼úi s─â capete ├«ncredere ├«n el

- Exprim─â-┼úi afec┼úiunea fa┼ú─â de el. Chiar dac─â nu mai este copil, adolescentul are nevoie ├«n continuare s─â se simt─â iubit, s─â fie m├óng├óiat ┼či ├«mbr─â┼úi┼čat.

2 jpg jpeg

Estimarea valorii personale, gradul de auto-acceptare ┼či de auto-pre┼úuire, are loc ├«n perioada adolescen┼úei ├«n func┼úie de compara┼úia cu modele sociale sau/┼či de valorizarea pe care o prime┼čte din partea grupului, a g─â┼čtii.

De asemenea, mesajele receptate de adolescent din partea adul┼úilor din jurul s─âu pot favoriza o cre┼čtere a stimei de sine sau, dimpotriv─â, dezvolt─â sentimente de nesiguran┼ú─â fa┼ú─â de capacit─â┼úile sale. Este v├órsta la care echilibrul stimei de sine ├«n raport cu poten┼úialul real este dificil de realizat, adolescentul pendul├ónd ├«ntre sentimente de inferioritate ┼či tr─âirea sentimentului de superputeri.