Dacă toată viaţa te-ai aşezat la coada priorităţilor tale şi copiii, soţul, cei dragi, în general au fost mereu mai importante decât propria-ţi persoană, e timpul să faci schimbări. Mai ales dacă eşti o fire afectuoasă şi familistă, probabil nu ţi-a părut nimic exagerat să renunţi la o vacanţă pentru a-i cumpăra fiicei un model actual de telefon, să nu-ţi cumperi ghetele cu toc şi să-i iei partenerului cămaşa pe care-o văzuse într-o vitrină şi exemplele pot continua.

Adesea, a ne sacrifica pentru ceilalţi devine o constantă a existenţei noastre, dar, în mod paradoxal, dacă noi nu suntem bine, nici cei care depind, fie şi doar emoţional de noi nu vor fi ok. Mai ales dacă ai ajuns la o vârstă de 50 de ani sau chiar mai mult, trebuie să-ţi acorzi mai multă grijă şi dragoste ţie. Nu e niciodată prea târziu să te întorci spre tine, să ai curajul să recunoşti ce nevoi ai, să începi să te răsfeţi şi să te bucuri mai mult.

În orice caz, există câteva moduri prin care poţi face acest lucru:

Investigaţii medicale amănunţite

Mai ales odată cu vârsta, este esenţial să acorzi o importanţă deosebită stării tale de sănătate, atât fizică, cât şi psihică. Nu amâna să-ţi faci investigaţii medicale, să te monitorizezi, mai ales dacă în familia ta există un istoric de boli. De exemplu, dacă ai avut un părinte cu poliartrită reumatoidă, există şanse destul de ridicate să îl moşteneşti sau, în orice caz, să ai o sensibilitate la nivelul sistemului locomotor. Nici alte afecţiuni, cum ar fi diabetul, diferitele forme de cancer, obezitatea nu fac excepţie. Este mult mai uşor să previi decât să tratezi.

Totodată, nu-ţi neglija sănătatea mintală, mai ales că e o vârstă la care în viaţa ta pot surveni foarte multe schimbări. De exemplu, dacă ai un copil, e posibil ca el să nu mai fie la fel de deschis faţă de tine, să te evite, o perioadă de altfel normală pentru adolescenţi. Dacă fiica sau fiul tău e la facultate, cu siguranţă ai resimţit emoţional efectele unui aşa-zis „abandon”, atunci când puiul tău a părăsit căminul familial şi s-a mutat într-un oraş mare, cu iubitul sau iubita. Înainte de a înăbuşi toate aceste stări şi de a le lua ca atare, mai ales dacă eşti mai sensibilă, e indicat să începi să vorbeşti despre ele. Poţi apela la terapie online, în care să înţelegi ce ţi se întâmplă cu ajutorul unui psiholog.

Cărţi motivaţionale şi cursuri de perfecţionare 

Nu e niciun clişeu în faptul că învăţăm cât trăim. Dacă ai amânat să te duci la cursul de pilates şi la cel de dezvoltare personală, e timpul să faci ceva şi pentru tine. În această perioadă, există posibilitatea să participi la multe şedinţe online din diverse domenii, majoritatea gratuite. E o oportunitate să încerci cât mai multe activităţi, să vezi ceea ce ţi se potriveşte, pentru ca ulterior să poţi persevera şi să te perfecţionezi.

În plus, ar fi ideal să găseşti mereu puterea de a rămâne optimistă, de a avea mereu planuri şi de a nu fi afectată de o greşeală, o răutate gratuită, însă e foarte greu. În acest sens, cărţile motivaţionale te vor ajuta să te detaşezi, să deprinzi tehnici de control al emoţiilor şi al gândurilor, precum şi să rămâi determinată. Multe dintre acestea se găsesc online, în biblioteci virtuale gratuite, puse la dispoziţia publicului larg de edituri sau agregatoare de conţinut cultural.

A avea grijă de tine nu e un moft sau o dovadă de egoism, ci o necesitate. Dacă tu eşti bine, şi cei dragi vor fi. Nu amâna să faci ceea ce-ţi place, să te documentezi, să-ţi reiei, în măsura în care este posibil, pasiunile. Înainte de toate, asigură-te că eşti sănătoasă şi plină de energie.

Sursă foto: unsplash.com