Cum îi ajută pe copii terapia prin artă

1 2 jpg jpeg

„Puneţi la un loc acuarelele, foile de desen, frunzele uscate, lipiciul, lutul şi apa…cu sau fără talent…adăugaţi atenţie, acceptare din partea terapeutului, libertatea de a pune materialele de lucru în slujba imaginaţiei voastre, bucuria şi dorinţa de a experimenta şi veţi obţine o lucrare de art-terapie“, explică Adriana Boicu, specialist psihoterapie şi psihoterapie adleriană în cadrul Centrului de Sănătate şi Viaţă Armonia din Bucureşti.

Cu alte cuvinte, art-terapia sau terapia prin artă reprezintă forma de exprimare şi intervenţie terapeutică, prin mijloace creative-artistice, prin care copilul poate învăţa să-şi exprime emoţiile, trăirile, temerile şi dorinţele.

Cum se desfăşoară o şedinţă

Şedinţele de art-terapie sunt coordonate de un psiholog/psihoterapeut şi se pot desfăşura în grupuri mici (5-7 copii) sau mari (8-10 copii), dar şi individual. Şedinţele durează în medie 60-100 de minute, în funcţie de scopul lor, dar şi de activităţile pe care le vor desfăşura cei mici.

„Ele au loc într-un mediu creat special, un spaţiu în care copiii se vor simţi în siguranţă şi în care se pot exprima liber. La început, copilul, cu ajutorul specialistului, stabileşte o temă pentru şedinţa respectivă. Apoi îşi alege materialele şi trece la masa de lucru. Art-terapia asistă, în tăcere, procesul creativ al celui mic. Rareori, în momente cheie, intervine fără a manipula procesul terapeutic“, spune psihologul Adriana Boicu. Îl scapă pe copil de timiditate Pentru că art-terapia ajută la îmbunătăţirea stării emoţionale, dezvoltă comunicarea copilului şi îl ajută să depăşească anxietatea, ea este indicată în caz de timiditate, labilitate emoţională, probleme de integrare în grădiniţe sau şcoli, respectul redus faţă de sine, dar şi în caz de negativism („nu vreau“, „nu fac“).

„Acest tip de terapie aduce beneficii şi dacă cel mic are des episoade de nervozitate accentuată sau de hiperactivitate. Art-terapia este de ajutor şi atunci când există tulburări de limbaj, dacă sunt probleme legate de randamentul şcolar sau copilul suferă de stări depresive“, explică Adriana Boicu.

Prin intermediul art-terapiei se poate modela personalitatea copilului, dar se pot forma şi anumite abilităţi ale acestuia, susţin specialiştii. Mai exact, practica ajută la dezvoltarea capacităţilor de exprimare verbală şi nonverbală, a dorinţelor, a sentimentelor şi a trăirilor.

De asemenea, poate creşte stima de sine şi îl ajută pe copil să se cunoască mai bine şi să se accepte. „Art-terapia este indicată atunci când cel mic suferă de anumite blocaje emoţionale, mai ales că-l ajută să se elibereze de tensiuni, de stres, dar şi de frustrări şi sentimente negative“, adaugă psihologul. Nu în ultimul rând, ajută la dezvoltarea capacităţilor cognitive, cum sunt memoria, atenţia, limbajul şi gândirea.

Rolul psihologului este acela de a modela şi de a încuraja exprimarea liberă, spontană, într-o atmosferă degajată, în care copilul se simte în siguranţă şi protejat. Este bine cunoscut faptul că arta, creaţia artistică, permite terapeutului accesul liber în latura interioară a copilului.

Cei mici vor exprima astfel sentimentele ascunse şi le vor elibera prin intermediul materialelor specifice creaţiei artistice. Pentru că cei mici sunt încurajaţi să se exprime prin desen, prin terapie li se dezvoltă simţul formelor, a culorilor şi abilităţile de muncă. În plus, lucrul în grupuri îi ajută să se integreze mai uşor şi chiar să-şi dezvolte valorile morale şi spirituale.