Produsele dietetice, cu 0 % zahăr sunt la modă în toată lumea. Marile companii de produse alimentare se întrec să aibă câte o variantă light pentru fiecare aliment. De fapt ce înseamnă produse light şi de ce ar trebui să le consumăm cu grijă în timpul dietelor? Află în articolul de mai jos.

Auzim deseori în reclame sau vedem pe eticheta produselor „0% grăsimi“, „0% zahăr“, „0% calorii“. Avem impresia că putem mânca oricât din alimentul respectiv, pentru că nu ne vom îngrăşa. Termenul „light“ este însă speculat la maximum de firmele de băuturi răcoritoare şi alimente. Un produs light nu înseamnă că dacă îl consumi la discreţie nu te vei îngrăşa. Rezultatele studiilor arată exact contrariul: deşi sunt recomandate în dietă, pot aduce kilograme în plus. Termenul light se referă la unele ingrediente din alimente. Produsul poate avea 0% grăsimi, dar adaos mai mare de zahăr.

 

Fără zahăr, dar cu mai multe grăsimi

Zahărul este înlocuit cu îndulcitori artificiali, gen aspartam (E 951 – este de aproximativ 200 de ori mai dulce decât zahărul) şi zaharină (E 954 – este de circa 300-500 de ori mai dulce decât zahărul). Grăsimile sunt înlocuite cu grăsimile artificiale care au 0% calorii. Light înseamnă că din unele alimente este înlocuit zahărul, din altele grăsimile. Să luăm, de exmplu, un iaurt cu fructe pe eticheta căruia apare 0% grăsimi. La prima vedere. Avem tendinţa să asociem acest lucru cu 0% calorii şi mâncăm fără să ne gândim că un iaurţel de numai 125 gr ne poate aduce mai multe calorii decât unul cu 2,8% grăsimi. De vină sunt fructele din conţinut, care măresc numărul glucidelor (zahărului) şi, deci, al caloriilor.

 

Băuturile răcoritoare cu 0% calorii pot îngrăşa

În cazul sucurilor fără calorii, lucrurile stau altfel. Când suntem la dietă, bem numai sucuri light şi ne întrebăm de ce nu dăm niciun gram jos. Cercetătorii americani de la Universitatea Purdue au studiat acest efect.Ce-au descoperit ne explică Susan Swithers, coordonatoarea studiului: „Gustul alertează corect corpul, care se aşteaptă să primească mai multe calorii, dar când aceste calorii sunt absente, sistemul devine ineficient. Aceste alimente care doar imită gustul, dar nu oferă şi caloriile implicite, perturbă, în cele din urmă, organismul“. Din moment ce în corp nu se instalează senzaţia de saţietate, dată de calorii, şi nici nu se activează procesul de ardere al caloriilor, tindem să mâncăm sau să bem mai mult.

 

Sucurile dietetice, bombe de E-uri

În plus, sucurile light au zaharină, aspartam sau chiar sucraloză (E 955- mai dulce de 600 decât zahărul). Aroma lor este dată de potenţiatorii de aromă, caramel (E 150 – colorant artificial, care conferă culoarea brun-negru), cafeină.  Cu atât de multe E-uri poate fi o băutură răcoritoare light sănătoasă pentru organism? Cu siguranţă varianta light nu este mai sănătoasă decât cea clasică. Este energizantă, are edulcoranţi şi neurostimulatori, care sunt foarte dăunători dacă este consumată în cantităţi mari.

 

SFATUL SPECIALISTULUI

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi

directorul Institutului de Cercetări Alimentare, Bucureşti

 

Cele mai bune produse light: iaurtul şi carnea slabă

Termenii de „alimente funcţionale“ şi „alimente dietetice“ sunt deseori confundaţi. Nu întotdeauna „alimentele dietetice“ sunt şi sănătoase! Alte confuzii pot apărea în legătură cu încadrarea unor alimente ca fiind „light“, mai uşoare, sugerându-se în mod incorect faptul că acestea ar fi mai sănătoase. Spre exemplu, înlocuirea zahărului cu edulcoranţi intenşi de sinteză (aspartam-E 951, acesulfam-K E 950, ciclamaţi-E 952, zaharină-E 954) sau a grăsimilor naturale cu grăsimi artificiale (margarine) sau substituenţi de grăsimi. Astfel de alimente pot fi mult mai nocive decât variantele lor normale. Astfel, edulcoranţii de sinteză, deşi nu au calorii, în final îngraşă prin declanşarea unui complex mecanism insulinic. Optaţi pentru alimentele light naturale: iaurt, carne slabă, fructe şi legume în stare proaspătă.