Acizii grasi saturati sunt parte din categoria de grasimi rele din care se regasesc si grasimile trans, ce produc efecte adverse negative uriase pentru sanatate. Cand vine vorba despre acizi grasi saturati, acestia nu influentează negativ starea de sanatate, daca sunt consumati cu moderatie.

Acizii grasi saturati si cei trans (hidrogenati) sunt cunoscuti si sub numele de grasimi rele, deoarece favorizeaza aparitia multor boli si cresc nivelul de colesterol „rau“ (LDL). De obicei, grasimile saturate sunt solide la temperatura normală si se gasesc in produsele de origine animala: carne, unt, lapte, branza, dar si in uleiul de palmier, margarina, prajituri, chipsuri, produse de patiserie, inghetata. Excesul de acizi grasi saturati poate duce la aparitia hipertensiunii arteriale, a infarctului si aterosclerozei, putand mari riscul de aparitie a unor afectiuni cardiovasculare.

Acizi grasi saturati - de preferat in locul grasimilor trans

Se mai numesc grasimi hidrogenate, grasimile trans se gasesc in mod natural in produsele de origine animala sau sunt obtinute din procesarea grasimilor nesaturate, avand efecte daunatoare ridicate fata de cele saturate. Din cauza uleiului hidrogenat pe care il contin, acestea ridica nivelul colesterolului rau si scad nivelul colesterolului bun din sange. De aceea e bine sa limitezi consumul lor sau sa le inlocuiesti cu grasimi monosaturate si polinesaturate. Pentru ca se gasesc in mare parte in alimentele procesate, grasimile trans trebuie evitate.

Pe de alta parte, grasimile saturate, care se regasesc si in uleiul de cocos, unt, smanatana, nu sunt atat de rele pentru sanatate cum se crede. Insa, chiar daca sunt consumate moderat, acestea nu au un efect protector precum au cele nesaturate. Nu poti sa spui nici ca acizii grasi saturati sunt nocivi, cu atat mai mult cu cat au si avantaje pentru sanatate. De exemplu, produsele lactate, chiar daca au un continut ridicat de grasimi, reprezinta o sursa buna de calciu si proteine. Asadar, consumate cu moderatie, produsele bogate in grasimi saturate pot fi mai putin daunatoare pentru organism.

Mizeaza pe grasimi bune

Din dorinta de a te feri de grasimile nesanatoase, in loc sa adopti o dieta slaba in grasimi, o decizie deloc sanatoasa, consuma alimente care au grasimi bune si evita-le pe cele rele. Produsele cu un continut scazut de grasimi pot fi in realitate o capcana, deoarece grasimile sunt inlocuite cu zaharuri rafinate, ceea ce afectează glicemia.

Alimentele bogate in grasimi bune sunt: grasimile monosaturate (ulei de masline, ulei de floarea soarelui, ulei de arahide, ulei de susan, avocado, masline, migdale, arahide, alune, caju, unt de arahide) si grasimi polinesaturate (ulei de soia, ulei de porumb, ulei de floarea soarelui, nuci, seminte de floarea soarelui, seminte de dovleac, seminte de in,  peste gras - somon, ton, macrou, hering, pastrav, sardine -, lapte de soia si branza tofu.

foto: heart.org