Ce să alegem: unt sau margarină?

1 2 jpg jpeg

Margarina e un subiect de discuţie în contradictoriu între specialiştii în nutriţie. În trecut, margarina era produsă din diverse uleiuri vegetale, încălzite la 150°C, iar mai apoi hidrogenate în prezenţa unor catalizatori de nichel, ca să se întărească. În urma acestui procedeu se obţin acizi graşi de tip “trans” foarte greu de transformat în energie de către organism şi care duc la apariţia unor afecţiuni grave. Însă producătorii de margarină au realizat schimbări în procesul de fabricare. Cum se obţine Margarina tartinabilă de astăzi nu mai conţine grăsimi trans, grăsimi ce sunt responsabile cu creşterea colesterolului şi dezvoltarea bolilor de inimă, ci conţin grăsimi naturale nesaturate şi esenţiale omega 3 şi 6.

Aşadar, se poate spune că margarina poate fi consumată cu încredere, în special cele de calitate care au un aport însemnat de Omega 3. Margarina este cât se poate de sigură, dacă vă asiguraţi că nu conţine grăsimi trans, doar acestea predispun la bolile de inimă. Grăsimile hidrogenate trebuie trecute explicit pe etichetă, deci puteţi evita tipurile de margarină ce conţin aceste grăsimi.

Spre deosebire de margarină, untul natural, numit şi unt clarificat (ghee), conţine 99 la sută grăsime. Acest tip de unt este recomandat pentru consum oricărei persoane sănătoase, care are activitate fizică regulată.

Cantitatea maximă recomandată pe zi, este de 40 de grame, consumată crud, nepreparat. Untul clarificat ghee poate fi folosit şi la prăjirea alimentelor deoarece, la temperaturi ridicate, nu se descompune în substanţe toxice pentru organism. Totuşi, acele tipuri de unt care conţin mai puţin de 99 la sută grăsime, devin toxice dacă sunt folosite pentru a prăji alimente.

Untul este un aliment foarte hrănitor, întrucât conţine vitaminele A, E şi K2, dar şi butirat, un acid gras care luptă împotriva inflamaţiilor şi poate îmbunătăţi sănătatea intestinelor.

Ambele produse, şi margarina şi untul au aceeaşi cantitate de calorii. În comparaţie cu margarina, untul este uşor mai bogat în grăsimi saturate: 8 grame, faţă de 5 grame pe care le are margarina. Specialiştii avertizează că, margarina nu ar trebui să se afle printre alimentele din dieta copiilor, a femeilor gravide şi a bătrânilor.