Calciul, mineralul cu cele mai multe funcţii în organism

1 2 jpg jpeg

Calciul este responsabil pentru formarea din┼úilor, a men┼úinerii activit─â┼úii cardiace, a contrac┼úiilor musculare ┼či activit─â┼úii neurologice. De asemenea, acest mineral esen┼úial pentru ├«ntreg corpul favorizeaz─â procesul de coagulare.

C├ónd nu este asigurat necesarul zilnic de calciu, ├«n timp apar tulbur─ârile de fixare, respectiv caren┼úele de calciu care favorizeaz─â apari┼úia osteoporozei ┼či a altor boli care degradeaz─â structura osoas─â.

Cum se face absorbţia de calciu

La nivelul intestinului sub┼úire se face absor┼úia mineralului, ├«n propor┼úie de aproximativ o treime din calciul ingerat. Nu se poate absorbi ├«ns─â f─âr─â prezen┼úa vitaminei D. Surplusul este excretat prin rinichi, fecale ┼či pu┼úin prin transpira┼úie.

Nevoia de calciu, în funcţie de vârstă

Doza zilnic─â recomandat─â de calciu este diferit─â ├«n func┼úie de categoria de v├órst─â. Copiii ├«ntre 4 ┼či 8 ani au nevoie de 800 mg de calciu, iar adolescen┼úii cu v├órste cuprinse ├«ntre 9 ┼či 18 ani trebuie s─â ia 1.300 de mg de calciu pe zi. 1.000 de mg de calciu este doza zilnic─â recomandat─â pentru persoanele din categoria de v├órst─â 19 ┼či 50 de ani, inclusiv pentru femeile ├«ns─ârcinate. Dup─â 50 ani, fiecare persoan─â trebuie s─â ia 1.500 de mg de calciu zilnic. Pentru fixarea lui, mineralul trebuie asociat cu vitamina D, respectiv 800 unit─â┼úi pe zi.

Din ce ne putem lua doza zilnic─â de calciu

Cele mai bune surse de calciu sunt, de departe, lactatele ┼či br├ónzeturile. Pe┼čtele, ├«n special somonul ┼či sardinele, au de asemenea o cantitate mare de calciu ├«n con┼úinut. ├Än ceea ce prive┼čte legumele, varza de Bruxelles, spanacul ┼či broccoli pot asigura o parte din necesarul zilnic de calciu.

Pentru fixarea lui, trebuie s─â includem ├«n meniu alimente care con┼úin vitamina D, cum sunt carnea de vit─â, de pui sau pe┼čte, untul ┼či g─âlbenu┼čul de ou.

Bineînţeles, pentru a asigura corpul cu doza zilnică recomandată de calciu trebuie să apelăm la suplimentele alimentare care conţin calciu.