Sfaturi pentru a asimila corect calciul în organism

1 2 jpg jpeg

Factori precum osteoporoza, o alimenta┼úie incorect─â sau chiar mo┼čtenirea genetic─â influen┼úeaz─â cantitatea de calciu pe care o stocheaz─â organismul nostru.

Calciul este un macromineral esen┼úial pentru func┼úionarea inimii, a celulelor, pentru transmiterea impulsurilor nervoase, c├ót ┼či pentru sinteza hormonilor.

├Äntruc├ót calciul se pierde prin urin─â din cauza factorilor metabolici, pe termen lung nu este suficient doar s─â consum─âm produse lactate ┼či legume. Iat─â ce trebuie s─â faci pentru a asimila corect calciul ├«n organism!

De ce pierdem calciu

├Än ceea ce prive┼čte pierderea de calciu, unul dintre motive este osteoporoza sau ,,ho┼úul t─âcut'', a┼ča cum mai numesc medicii aceast─â boal─â, care poate ap─ârea, de exemplu, odat─â cu instalarea menopauzei la femei.

Necesarul de calciu cre┼čte pe m─âsur─â ce ├«mb─âtr├ónim, ├«n special atunci c├ónd intervine menopauza, iar nivelul hormonului estrogen scade semnificativ.

La fel de important este s─â i se ofere organismului cantit─â┼úi suficiente din acest mineral, deoarece organismul pierde calciu ├«n fiecare zi prin piele, unghii, p─âr, transpira┼úie, urin─â ┼či materii fecale. Aceste pierderi de calciu trebuie sa fie ├«nlocuite zi de zi prin diet─â sau medicamente care con┼úin calciu. ├Än caz contrar, organismul folose┼čte calciul din oase pentru a efectua diverse func┼úii, fac├óndu-le a┼čadar mai slabe ┼či mai predispuse la rupere de-a lungul timpului.

Osteoporoza se previne, nu se vindecă. Câteva sfaturi utile

- Pentru a ajuta organismul s─â fixeze calciul ├«n oase, este important s─â evit─âm consumul de alimente procesate ┼či de gr─âsimi nes─ân─âtoase. - De asemenea, sunt de preferat proteinele de natur─â vegetal─â ┼či mai pu┼úin cele de origine animal─â, cu excep┼úia c─ârnii slabe ┼či a pe┼čtelui. - Foarte important─â este ┼či temperatura de g─âtire a alimentelor - legumele ├«┼či pierd nutrien┼úii dac─â sunt g─âtite la temperaturi ridicate. ├Äncearc─â pe c├ót posibil s─â le consumi crude sau g─âtite u┼čor la abur (nu mai mult de 5-10 minute). - Mare aten┼úie ├«ns─â la excesul de sare ┼či cafein─â! Alimentele foarte s─ârate, ceaiul negru, cafeaua pot reduce capacitatea corpului de a asimila calciul. - Vitamina D3 ajut─â la absorb┼úia calciului ├«n organism: Calciul nu ac┼úioneaz─â de unul singur, ci are nevoie de sus┼úin─âtori pentru a ajunge acolo unde este nevoie de el. De aceea sunt indicate medicamente care con┼úin calciu + vitamina D3, un duo imbatabil ce ajut─â la absorb┼úia eficient─â a calciului ├«n organism.

* Important de precizat este faptul că vitamina D3 nu poate fi sintetizată prin alimentaţie, ci numai prin expunerea la soare timp de 10-15 minute sau prin suplimentele alimentare.

Alimente bogate în calciu

Printre alimente bogate ├«n calciu se num─âr─â laptele ┼či produsele lactate, tofu, pe┼čtele, sucurile de fructe, dar ┼či legumele verzi precum spanacul, maz─ârea, dovleceii, prazul, broccoli, castrave┼úii etc.

├Än ceea ce prive┼čte fructele, portocalele, l─âm├óile, grepfrutul, mango, kiwi ┼či pepenii con┼úin cantit─â┼úi ├«nsemnate de calciu.

Alimentaţia sănătoasă nu este suficientă

Pentru oase rezistente, nu este suficient─â o alimenta┼úie ca la carte, ci ┼či de mi┼čcare zilnic─â (mers pe jos, jogging, urcatul sc─ârilor, dans, tenis, yoga etc), evitarea obiceiurilor nocive (fumat, exces de alcool) ┼či odihna corespunz─âtoare sunt alte elemente ce contribuie la men┼úinerea ├«n parametri optimi a sistemului osos.