Deshidratare pe timpul verii? Iat─â cum o po┼úi preveni ┼či trata!

1 2 jpg jpeg

Pierderea unei cantit─â┼úi mari de ap─â din organism, prin transpira┼úie, efort fizic, urin─âri frecvente, diaree sau v─ârs─âturi, duce la apari┼úia deshidrat─ârii. Prin deshidratare organismului nu pierde numai ap─â, ci ┼či minerale importante, cum este potasiul, cel care are ,,grij─âÔÇŁ de activitatea cardiac─â. Riscul de apari┼úia a deshidrat─ârii este ┼či mai mare ├«n cazul ├«n care persoana sufer─â de diabet, fie a luat diuretice sau laxative.

Starea de letargie, semn al deshidrat─ârii

Spre deosebire de adul┼úi, bebelu┼čii ┼či copiii sunt mai predispu┼či deshidrat─ârii. Mai ales dac─â cei mici nu se simt bine, ei nu se alimenteaz─â ┼či nu consum─â suficiente lichide, ceea ce cre┼čte ┼či mai mult riscul de deshidratare. ├Än cazul lor, urm─âtoarele semne ├«┼úi poate indica faptul c─â sufer─â de deshidratare: urina este mai ├«nchis─â la culoare, are gura uscat─â, are o stare de letargie ┼či ├«i este dificil s─â se trezeasc─â.

La adul┼úi, semnele de deshidratare debuteaz─â cu o sete accentuat─â, dup─â care poate ap─ârea senza┼úia de usc─âciune a gurii, de oboseal─â, ame┼úeli ┼či pierderea poftei de m├óncare. ├Än cazul persoanelor de v├órsta a treia, riscul de deshidratare este cu at├ót mai mare cu c├ót ele nu au senza┼úia de sete la fel de puternic─â cum este la tineri, dar nici rinichii nu mai func┼úioneaz─â la fel de eficient.

├Än special ├«n cazul v├órstnicilor, deshidratarea poate duce la accelerarea ritmului cardiac ┼či al respira┼úiei, dar ┼či la apari┼úia durerilor musculare sau de cap.

Solu┼úii: ap─â, sucuri ┼či s─âruri de rehidratare

Dac─â deshidratarea este moderat─â, persoana trebuie s─â ├«ncerce ├«n mod natural s─â compenseze pierderile de lichid. Pe l├óng─â lichidele pe care le poate consuma, ├«n caz de deshidratare sunt recomandate solu┼úiile de rehidratare (s─âruri de rehidratare), care se g─âsesc ├«n farmacii, dar ┼či sucurile de fructe sau supele. Eficient─â ├«n caz de deshidratare este ┼či baia cu ap─â c─âldu┼ú─â.

Important este ca lichidele s─â fie consumate treptat, at├ót ├«n cazul copiilor, c├ót ┼či al adul┼úilor ┼či al v├órstnicilor, chiar dac─â nu se resimte senza┼úia de sete. ├Än cazul copiilor de p├ón─â ├«n 11 ani, este indicat─â rehidratarea treptat─â (aproximativ ┼čase pahare de ap─â pe zi) pentru urm─âtoarele 24 de ore. ├Än cazul lor, hidratarea se poate face cu ap─â, suc de portocale, cereale cu lapte, fie s─âruri de rehidratare.

Alte metode de prim ajutor

- pe lângă cantitate de lichide pe care trebuie să o consume, persoana trebuie să oprească activitatea pentru câteva minute de odihnă;

- important este ca persoana s─â se fereasc─â de razele directe ale soarelui ┼či s─â odihneasc─â ├«ntr-un spa┼úiu r─âcoros;

- pentru a preveni apariţia deshidratării sunt necesare în cazul unui adult 8-10 pahare de lichid pe zi;

- ├«n cazul adul┼úilor pentru rehidratare sunt indicate ┼či b─âuturile care con┼úin electroli┼úi.