De ce depinde o relaţie bună medic-pacient

1 2 jpg jpeg

Studiul a fost efectuat de „Colegiul Pacienţilor” şi de „Asociaţia din grijă pentru Client” în cadrul programului „Empatie sau indiferenţă?”, pe un eşantion de 810 pacienţi arondaţi la medicii de familie din Bucureşti şi mediul urban. E nevoie de empatie şi explicaţii pe înţelesul bolnavilor Pentru ca medicul şi pacientul să aibă o relaţie bună, de lungă durată, bazată pe încredere reciprocă, este important să comunice bine şi mai ales ca medicul să arate empatie, înţelegere. De aceastea depind aflarea tuturor simptomelor şi stabilirea unui diagnostic corect, precum şi a tratamentului potrivit. În prezent, 45% din pacienţi nu sunt pe deplin mulţumiţi de informaţiile şi explicaţiile pe care le oferă medicii despre starea lor de sănătate, iar 39% şi-ar dori o comunicare empatică a medicului de familie.

Totuşi, unii dintre cei care au participat la studiu declară că există medici care ştiu „să asculte şi să explice pe intelesul tău” aşa cum sunt şi „medici care s-au dezumanizat”, „ţipă la pacienţi” şi s-au transformat într-un „fel de funcţionar care îţi facilitează un bilet de trimitere”.

„Este esenţial ca medicul să poată comunica deschis cu pacientul, să empatizeze cu acesta şi să înţeleagă atât simptomele fizice cât şi aspectul emoţional al problemelor sale de sănătate - percepţia pacientului asupra bolii.” menţiona Cosmina Voichiţa Meseşan, preşedinte “Asociaţia din grijă pentru Client”.

Studiul relevă şi faptul că 29% din medicii de famile au contactat pacienţii pentru a-i invita în cabinet şi au recomandat în ultimul an analizele uzuale în scop de prevenţie. Aceştia au o relaţie mai bună cu pacienţii, mai ales pentru că au înţeles cât de important este ca aceştia să conştientizeze că au nevoie de un stil de viaţă sănătos şi că trebuie să se responsabilizeze.

Află cum să-ţi ajuţi copilul să-şi învingă teama de medic

„Prevenţia ar trebui să fie activitatea cea mai importantă a medicilor de familie, însă cei mai mulţi români îşi vizitează medicul de familie doar dacă au o afecţiune, pentru a obţine o retetă sau o trimitere. Prin metode de imunizare, screening, testări diverse, pot fi prevenite un număr mare de afecţiuni. Acest lucru ar conduce la eficientizarea costurilor din sistemul de sănătate, datorită reducerii consumului de medicamente şi a costurilor de îngrijire a bolnavilor” a declarat Cristian Sas, preşedinte „Colegiul Pacientilor”.

Un alt aspect observat pe parcursul realizării studiul a fost acela că există blocaje legate de accesul la consultul medicului de familie din cauza numărului limitat de consultaţii pe zi, volumului mare de muncă birocratică, problemelor întâmpinate de implementarea cardurilor de sănătate, timpului crescut de aşteptare pentru consiliere şi tratare a problemelor minore, timpul insuficient alocat consultaţiei propriu-zise.

Şi în sistemul medical timpul este una din principala cauză de nemulţumire. Doar 43% din pacienţii intervievaţi se declară foarte mulţumiţi de punctualitatea medicului, iar puţin peste jumătate, de programare – timpul până la consultaţie. În ciuda nemulţumirilor, 2 din 3 pacienţi aleg să rămână fideli medicului de familie. „Motivul pentru care suntem încă pacienţii dânsei ţine de birocraţie şi de faptul că nu putem schimba medicul de familie al copiilor mai devreme de 6 luni de la înscriere!”, menţionează alt pacient.

Printre plusurile pe care pacienţii le-au amintit când a venit vorba despre medicul de familie care îi îngrijeşte se află: seriozitatea şi punctualitatea, sinceritatea, empatia, profesionalismul şi încrederea, folosirea unui limbaj comun, pe înţelesul pacienţilor, faptul că poate comunica pe e-mail sau că poate fi sunat oricând, că are răbdare şi este interesat de prevenţie, noutăţile medicale, dar şi de tratamente homeopate.