Cum vii de hac sindromului premenstrual

1 2 jpg jpeg

Opt din zece femei sufer─â de sindromul premenstrual sau PMS (premenstrual syndrome). Exist─â peste 150 de simptome asociate acestei sup─âr─âtoare afec┼úiuni, ele diferind de la o femeie la alta. Printre cele mai ├«nt├ólnite, se num─âr─â preferin┼úa de a consuma unele alimente s─ârate sau dulci, durere la nivelul s├ónilor, migrene, tulbur─âri de somn (insomnie sau somnolen┼ú─â), st─âri de anxietate, manifest─âri care, ├«n general, dispar dup─â primele zile de la debutul ciclului menstrual. Unele modific─âri ├«n diet─â ┼či ├«n stilul de via┼ú─â te pot ajuta s─â ÔÇ×├«mbl├ónze┼čtiÔÇŁ sup─âr─âtoarele simptome date de sindromul premenstrual.

Mai ales ├«n perioada premenstrual─â, consum─â alimente care con┼úin calciu (produse lactate, ou─â), magneziu (nuci, alune, p├óine integral─â), zinc (carne, pe┼čte), vitamina B6 (banane, ficat, somon, ton), vitamina A (unt, lactate, morcovi) ┼či vitamina E (ulei vegetal). Nu consuma ├«n exces sare (pentru c─â determin─â reten┼úia de lichide), cafea (amplific─â iritabilitatea) ┼či alcool (acentueaz─â deprimarea). Dac─â ai o alimenta┼úie deficitar─â, po┼úi lua suplimente de vitamine ┼či minerale. Nu uita s─â te hidratezi suficient: consum─â cel pu┼úin doi litri de ap─â pe zi.

Activitatea fizic─â moderat─â (inclusiv plimbarea ├«n parc, de exemplu) are efecte benefice asupra psihicului. Mi┼čcarea regulat─â poate reduce depresia, tensiunea psihic─â ┼či trecerile bru┼čte de la o stare la alta. Exerci┼úiile fizice stimuleaz─â eliberarea de endorfine, neurotransmi┼ú─âtori care ajut─â la eliminarea stresului. De asemenea, este important s─â dormi opt ore pe noapte; lipsa somnului accentueaz─â anxietatea ┼či depresia.

Medicamente, numai la indicaţia medicului

├Än ameliorarea simptomelor date de sindromul premenstrual, medicul poate prescrie pilule contraceptive sau unele antidepresive, precum inhibitorii selectivi de recaptare a serotoninei, care men┼úin echilibrul serotoninei ├«n creier. Serotonina este un neurotransmi┼ú─âtor care influen┼úeaz─â s─ân─âtatea psihic─â, somnul ┼či apetitul.