Ce trebuie s─â ┼čtii despre prediabet p├ón─â nu e prea t├órziu

1 2 jpg jpeg

Verificarea glicemiei ┼či testul de toleran┼ú─â a glucozei te pot avertiza din vreme dac─â ai un nivel al glicemiei periculos de mare. ├Än cazul glicemiei pe nem├óncate, valorile cuprinse ├«ntre 110 ┼či 125 mg/dl indic─â prediabetul. Pentru testul de toleran┼ú─â oral─â la glucoz─â se recolteaz─â glicemia pe nem├óncate, dup─â care se ia glucoza dizolvat─â ├«n ap─â. Dup─â 2 ore, se recolteaz─â glicemia. O valoare cuprins─â ├«ntre 140 ┼či 199 mg/dl semnaleaz─â prediabetul.

De ce e necesar să acţionezi imediat

Odat─â ce ┼čtii c─â ai glicemia m─ârit─â, nu neglija aceast─â problem─â, pentru c─â pot ap─ârea complica┼úii serioase. Se poate ajunge la tulbur─âri cardiovasculare, insuficien┼ú─â renal─â, neuropatie (pierderea sensibilit─â┼úii la frig, la cald), disfunc┼úie erectil─â, ├«n cazul b─ârba┼úilor. Cere sfatul medicului de familie sau a unui specialist ├«n nutri┼úie ┼či diabet pentru a face schimb─ârile de diet─â necesare.

Atenţie!

80% din cazurile de prediabet duc la instalarea diabetului de tip 2 ├«n lipsa unui tratament ┼či a unui regim potrivit.

Ce-i de f─âcut?

Mi┼čcare ├«n fiecare zi

O prim─â schimbare pe care o po┼úi face pentru a nu ajunge la diabet zaharat de tip 2 sau chiar 1 este s─â ├«ncepi s─â faci mi┼čcare zilnic sau la 2 zile, c├óte 20-30 de minute. Vei evita ┼či bolile inimii, vei sc─âpa sau vei reduce stresul, anxietatea, vei sl─âbi mai u┼čor, ├«┼úi vei reduce nivelul colesterolului ┼či al tensiunii arteriale.

Te-ar mai putea interesa: Ai diabet ┼či vrei s─â sl─âbe┼čti? Nu e imposibil!

Elimin─â alimentele nes─ân─âtoase

Pe l├óng─â renun┼úarea la fast food, b─âuturi carbogazoase, dulciuri, produse de patiserie, po┼úi adopa dieta mediteraneean─â. Un program de mas─â bine stabilit ┼či reducerea por┼úiilor te a ajut─â s─â ai un metabolism accelerat, s─â sl─âbe┼čti ┼či s─â scapi de poftele de alimente nes─ân─âtoase. G─âte┼čte mai mult ┼či cump─âr─â preparate culinare gata f─âcute mai rar, pentru a nu risca s─â m─ân├ónci prea s─ârat sau prea gras.

┼×tiai c─âÔÇŽ

ÔÇŽdiabeticii au un risc de 4 ori mai mare de a suferi de o afec┼úiune cardiovascular─â?

Dormi suficient

Lipsa somnului sau odihna insuficient─â te predispun la diabet ┼či obezitate. Somnul permite corpului s─â-┼či regleze nivelul de hormoni, inclusiv leptina, hormon de care depinde sa┼úietatea, ┼či grelina, care stimuleaz─â senza┼úia de foame.

Cite┼čte ┼či: Cum ├«┼úi dai seama c─â ai diabet

Redu nivelul de stres pe cât posibil

Pentru a reu┼či s─â scapi de stres sau pentru a diminua nivelul acestuia, e nevoie s─â identifici ce anume ├«l genereaz─â. Odat─â descoperit─â originea, depinde de tine s─â g─âse┼čti solu┼úii pentru a ├«ndep─ârta cauza stresului. F─â o list─â de priorit─â┼úi ┼či, dac─â se poate cere ajutorul celor din jur pentru unele activit─â┼úi pe care le ai de f─âcut . Dac─â bei cafea sau b─âuturi care con┼úin cafein─â redu cantitatea, pentru a nu te agita ├«n plus. Stresul se va diminua ┼či dac─â p─âstrezi pu┼úin timp pentru tine ├«n care s─â faci ceva ce-┼úi place, fie la ├«nceputul, fie la finalul zilei.

Extrapont

Persoanele care renunţă la fumat sau care măcar reduc numărul de ţigări fumate pe zi au un risc mai scăzut de a face diabet.