Ce recomand─â nutri┼úionistul Mihaela Bilic c├ónd lu─âm vitaminele C ┼či D

1 646x404 jpg jpeg

Multe studii au ar─âtat rolul vitaminelor C ┼či D ├«n protec┼úia fa┼ú─â de COVID-19, iar multe persoane au ├«nceput s─â ia suplimente cu aceste vitamine. Nu este un lucru r─âu, dar este nevoie s─â fie respectate unele recomand─âri.

Nutriţionistul Mihaela Bilic atrage atenţia asupra administrării vitaminei D, care în exces poate provoca dezechilibre în corp.

Medicul nutriţionist Mihaela Bilic atrage atenţia asupra administrării de vitamina D, într-o perioadă în care foarte multe personae recurg la această metodă pentru a susţine sistemul imunitar.

Specialistul sus┼úine c─â suplimentele de vitamina C sunt recomandabile f─âr─â restric┼úii, ├«ns─â excesul de vitamina D poate face r─âu. 

ÔÇ×Spre deosebire de vitamina D, care este o vitamin─â liposolubil─â - deci se dizolv─â ├«n gr─âsime, se absoarbe ├«n gr─âsime - ┼či pe care organismul o sintetizeaz─â ┼či singur ├«n prezen┼úa luminii, a razelor ultraviolete, vitamina C este o vitamin─â hidrosolubil─â, se dizolv─â ├«n ap─â. Organismul nu o poate sintetiza, nu avem rezerve de vitamina C ┼či atunci suntem dependen┼úi de aportul alimentar. Pentru c─â este hidrosolubil─â ┼či extrem de fragil─â - trebuie ┼čtiut c─â vitamina C se deterioreaz─â, la 48 de ore scade la jum─âtate ├«n fructe ┼či legume, deci este destul de greu s─â ne acoperim necesarul de vitamina C ├«n aceast─â perioad─â c├ónd avem nevoie de cantit─â┼úi mari. Din cauza aceasta, eu a┼č recomanda suplimentele cu vitamina C ┼či pe principiul c─â ┼či dac─â lu─âm mai mult─â, ea se elimin─â prin rinichi, deci nu este niciun fel de risc. ┼×i atunci, un pic de supliment de vitamina C ne aduce aceast─â substan┼ú─â antioxidant─â, cea mai puternic─â din natur─â, f─âr─â caloriile pe care altfel ar trebui s─â le consum─âm. Vitamina C, la dozele de care avem nevoie zilnic, ar presupune nu cinci por┼úii, ci cinci kilograme de fructe ┼či legume proasp─ât culeseÔÇŁ, a explicat Mihaela Bilic la Digi24. Vitamina D poate deveni periculoas─â dac─â este administrate ├«n exces ÔÇ×├Än schimb, la capitolul vitamina D, aten┼úie mare la suplimente, pentru c─â nu numai c─â pot deregla nivelul vitaminei D ├«n organism, dar vitamina D este foarte str├óns legat─â de nivelul calciului, de activitatea hormonal─â ┼či mai ales de parathormon, un hormon sintetizat de paratiroide, ┼či atunci, ├«n momentul ├«n care noi aducem din exterior cantit─â┼úi mari de vitamina D, automat paratiroidele se opresc din sintez─â, s-ar putea s─â ne trezim cu un nivel de calciu ridicat ├«n s├ónge ┼či cu risc de calculi renali sporit ┼či atunci, toate aceste lucruri, f─âr─â o indica┼úie a unui medic, f─âr─â un nivel al vitaminei D ├«n organism detectat de ni┼čte analize, pot s─â fac─â mai mult r─âu dec├ót bineÔÇŁ, a ar─âtat medicul nutri┼úionist. 

Vitamina D, prezent─â ┼či ├«n alimente

Vitamina D exist─â ┼či ea ├«n alimente ├«n mod natural, nu este nevoie neap─ârat de suplimente, dar dr. Mihaela Bilic atrage aten┼úia persoanelor care,  mai ales ├«n aceast─â perioad─â, elimin─â gr─âsimea din alimenta┼úie, crez├ónd c─â o alimenta┼úie dietetic─â este o alimenta┼úie s─ân─âtoas─â: ÔÇ×Avem nevoie de prezen┼úa gr─âsimilor ├«n diet─â ┼či c├ónd spun gr─âsimi spun, iat─â, apropo de vitamina D, avem vitamina D ├«n mod natural, amestecat─â cu vitamina A, ├«n gr─âsimea din lapte, tot ce ├«nseamn─â br├ónzeturi, ├«n ficat, ├«n pe┼čtele gras, ├«n ou ┼či atunci aceste alimente, mai ales ├«n sezonul rece, nu trebuie s─â lipseasc─â din meniul nostruÔÇŁ, a spus Mihaela Bilic la Digi24.