Vitamine ┼či minerale esen┼úiale pentru v├órsta a treia

1 2 jpg jpeg

Vitamina D

O cantitate insuficient─â de vitamina D poate duce la epuizare ┼či depresie. Un nivel suficient al acestei vitamine se ob┼úine prin expunerea la lumina soarelui sau prin consumul de ou─â, pe┼čte ┼či produse lactate, bogate ├«n acest tip de vitamin─â.

Magneziul

Ajut─â la reglarea tensiunii arteriale ┼či, prin urmare, la prevenirea apari┼úiei bolilor de inim─â ┼či a afec┼úiunilor asociate. Magneziul contribuie ┼či la absorb┼úia mai bun─â a calciului, av├ónd astfel un aport considerabil ┼či ├«n protejarea sistemului osos. Spanacul, salata, urzicile ┼či varza sunt bogate ├«n acest mineral. ┼×i diferite feluri de semin┼úe, alune, nuci ┼či avocado con┼úin acest element.

Potasiul

Dacă mănânci banane, ai probabil cantitatea suficientă de potasiu în dieta ta. Iar dacă nu-ţi place acest fruct, mai există câteva alimente care conţin potasiu: cartofii dulci, fasolea, lintea.

Vitamina C

C├ónd nu ob┼úinem cantit─â┼úi suficiente de vitamina C din diet─â, sistemul imunitar este din ce ├«n ce mai sl─âbit, devenim sensibili la orice tip de infec┼úii ┼či o r─âceal─â banal─â, care la unii dureaz─â c├óteva zile, ne ┼úintuie┼čte la pat ┼či pentru c├óteva s─âpt─âm├óni. Vestea bun─â este c─â vitamina C se g─âse┼čte ├«n multe surse alimentare - ├«n fructe ┼či sucuri de fructe ┼či ├«n multe dintre legume, mai ales cele cu frunze verzi, cum este salata.

Vitamina B6

Are un rol semnificativ ├«n func┼úionarea sistemului nervos ┼či a celui imunitar la parametrii optimi. Vitamina B6 se g─âse┼čte ├«n carnea de pas─âre, ├«n pe┼čte, cartofi, banane ┼či n─âut.

Vitamina A

Important─â pentru buna func┼úionare a ochilor ┼či pentru piele, vitamina A se asimileaz─â mai ales din proteina animal─â. Dar vegetarienii ┼či veganii nu trebuie s─â se sperie: ea se g─âse┼čte at├ót ├«n fructe c├ót ┼či ├«n unele legume, mai ales ├«n morcovi.

Acidul folic

Este important ca orice persoan─â trecut─â de prima tinere┼úe s─â primeasc─â o cantitate necesar─â de acid folic, care ne ajut─â s─â p─âstr─âm s─ân─âtoase celulele ro┼čii, s─â men┼úinem nivelurile normale de energie ┼či s─â reducem riscul de hipertensiune arterial─â ┼či boli de inim─â. Acidul folic se g─âse┼čte ├«n fasole, maz─âre, linte, spanac, sparanghel, salat─â, sfecl─â ┼či broccoli.

Vitamina B12

Considerat─â de speciali┼čti una dintre cele mai importante vitamine pentru persoanele trecute de 40 de ani, vitamina B12 joac─â un rol esen┼úial ├«n men┼úinerea unui nivel s─ân─âtos al tensiunii arteriale ┼či ajut─â la buna func┼úionare a creierului. Este disponibil─â sub form─â de supliment ┼či e adesea inclus─â ├«n multivitamine, dar se g─âse┼čte ┼či ├«n multe alimente, de la ou─â ┼či pe┼čte p├ón─â la carnea de pui ┼či lapte. Re┼úine c─â, pe m─âsur─â ce ├«mb─âtr├ónim, vitamina B12 este absorbit─â mai greu de organism - deci avem nevoie de o cantitate mai mare.

Calciul

Probabil c─â este primul mineral pe care-l cunoa┼čtem din fraged─â pruncie. De mici ni se spune c─â e bine s─â bem lapte pentru c─â e bogat ├«n calciu, care ne ajut─â s─â avem oase ┼či din┼úi s─ân─âto┼či. ┼×i a┼ča este - dar avem nevoie de el toat─â via┼úa, ba chiar se poate spune c─â dup─â o anumit─â v├órst─â avem la fel de mult─â nevoie ca ├«n copil─ârie. De data aceasta, pentru c─â sistemul osos intr─â ├«ntr-un proces de degradare lent─â, pe care e bine s─â-l ├«ncetinim.

├Än acord cu particularit─â┼úile v├órstei, nutri┼úia v├órstnicului trebuie s─â corespund─â unor criterii generale care s─â asigure o bun─â stare de s─ân─âtate fizic─â ┼či psihic─â. Alimenta┼úia trebuie s─â fie divers─â ┼či s─â cuprind─â alimente care con┼úin c├ót mai multe substan┼úe hr─ânitoare ├«ntr-un volum c├ót mai mic sau corespunz─âtor unui aport caloric c├ót mai mic. Nu trebuie neglijat aportul adecvat de calciu, pentru prevenirea sc─âderii densit─â┼úii osoase ┼či tratamentul pierderii de mas─â osoas─â, frecvent─â la aceast─â v├órst─â.

Doi factori importan┼úi afecteaz─â metabolismul calciului la v├órsta a treia: consumul sc─âzut de produse lactate ┼či deficitul de vitamina D. ├Än acest context, este indicat─â suplimentarea cu vitamina D, dar sub supraveghere medical─â, datorit─â riscurilor unor doze prea mari. De asemenea, la v├órstnici se constat─â adesea un aport sc─âzut de vitamina B12 ┼či o frecven┼ú─â mare a gastritei atrofice (afec┼úiune a stomacului legat─â de deficitul de vitamina B12).

Deficitul de vitamina B12 ┼či de acid folic contribuie ┼či la cre┼čterea concentra┼úiei unui aminoacid (homocisteina), cu impact negativ asupra bolilor de inim─â, bolilor circula┼úiei cerebrale ┼či chiar asupra tulbur─ârilor cognitive. ├Än acest context, dac─â aportul alimentar nu este corespunz─âtor, sunt indicate alimente ├«mbog─â┼úite (fortificate) ┼či/sau suplimente.