Efectele bullying-ul asupra Genera┼úiei Z ┼či Alpha

1 bullying jpg jpeg

Bullying-ul este un fenomen cunoscut de decenii ├«ntregi, reprezint─â o form─â de abuz emo┼úional ┼či fizic asupra copiilor de c─âtre al┼úi copii ┼či se manifest─â foarte des ├«n mediul ┼čcolar. De c├ó┼úiva ani, expansiunea f─âr─â precedent a re┼úelelor sociale online a mutat acest fenomen traumatizant pentru copii ┼či adolescenti ├«n mediul virtual.

Din nefericire, Rom├ónia ocup─â locul 3 la nivel european privind bullying-ul, potrivit OMS, iar aproape 400.000 de elevi sunt amenin┼úa┼úi cu b─âtaia ┼či 220.000 ÔÇô b─âtu┼úi ├«n mod repetat de colegi, potrivit studiului na┼úional al Organiza┼úiei Salva┼úi Copiii. 

Psihologul Lenke Iuho┼č consider─â c─â efectele bullying-ului asupra s─ân─ât─â┼úii psihice a copiilor, ├«n special asupra copiilor din Genera┼úia Z (care au prins o parte din copil─ârie ├«n afara ÔÇťlumii digitaleÔÇŁ) pot varia de la forme mai pu┼úin grave la forme extrem de grave, cum ar fi: insomnia, ticurile, anxietatea, tulbur─ârile de comportamente, instabilitate alimentar─â, uneori ┼či crizele de identitate, multiplicate ┼či de g├ónduri de adic┼úii. ÔÇťH─âr┼úuirea fizic─â ┼či abuzul emo┼úional nu sunt fenomene noi, ci exist─â din cele mai vechi timpuri, deoarece st─â ├«n natura umana ca oamenii s─â se raporteze unii la al┼úii prin prisma puterii pe care o manifest─â. ├Än societatea modern─â, h─âr┼úuirea fizic─â nu mai este a┼ča r─âsp├óndit─â precum ├«n trecut, iar abuzul emo┼úional este cel care define┼čte, ├«n mare parte, aspectele bullying-ului, prin: folosirea etichetelor, amenin┼ú─ârilor, umilirii, jignirilor, r─âsp├óndirii de zvonuri false etc. Motivele pentru care elevii h─âr┼úuiesc ┼či agreseaz─â al┼úii elevi sunt, de cele mai multe ori, dorin┼úa a fi populari, de a fi respecta┼úi de restul grupuluiÔÇŁ, explic─â psihologul Lenke Iuho┼č. Agresorii identific─â victimele dup─â unele semnalmente

Totodat─â, specialistul afirm─â c─â agresorii h─âr┼úuiesc ├«ntotdeauna persoanele pe care le consider─â vulnerabile, at├ót fizic, c├ót ┼či psihic, deoarece ├«n spatele comportamentului de tip bullying exist─â o stim─â de sine sc─âzut─â ┼či multitudini de frustr─âri a agresorului, pe care ├«ncearc─â s─â o compenseze prin agresivitate. 

ÔÇťDe cele mai multe ori, elevi supraponderali sau subponderali, elevi care poart─â ochelari, cei care au o stim─â de sine sc─âzut─â, cei care sunt vulnerabili si nu se pot ap─âra singuri sau cei care fac parte din familii cu situa┼úii financiare precare sunt, de regul─â, ÔÇť┼úineleÔÇŁ agresorilorÔÇŁ. De cealalt─â parte, agresorii au temperament inflexibil, nu sunt empatici, ba chiar se bucur─â c├ónd fac r─âu celorlal┼úi ┼či epateaz─â cu aceast─â lips─â de empatie, crez├ónd c─â este cheia popularit─â┼úii ├«n societateÔÇŁ, declar─â psihologul Lenke Iuho┼č.

Specialistul consider─â c─â fenomenul este destul de grav, escaladeaz─â de la an la an ┼či de la genera┼úie la genera┼úie, iar ├«n cazul Genera┼úiei Alpha, putem observa c─â indicele de empatie este mult mai sc─âzut dec├ót ├«n cazurile genera┼úiilor anterioare. Totodat─â psihologul Lenke Iuho┼č afirm─â c─â autorit─â┼úile rom├óne ar trebui s─â acorde o mai mare importan┼ú─â at├ót bullying-ului din ┼čcoli, c├ót ┼či bullying-ului de pe Internet, pentru protec┼úia drepturilor copilului. ÔÇťSe impune introducerea unei discipline care s─â abordeze inteligen┼úa emo┼úional─â, deoarece copiii din ziua de azi reu┼česc tot mai greu s─â-┼či managerieze emo┼úiile, sim┼úirile, reac┼úiile iar de cele mai multe ori ac┼úioneaz─â conform sistemului de principii "cu drepturi". Copiii pot fi ├«nv─â┼úa┼úi, prin intermediul acestor cursuri, cum s─â-┼či gestioneze mai bine emo┼úiile ┼či sentimentele ┼či cum s─â-┼či canalizeze furia ┼či frustrarea ├«n scopuri constructive, ┼či nu distructive. Totodat─â, bullying-ul este un comportament ├«nv─â┼úat (nu ne na┼čtem cu astfel de comportamente lipsite de empatie), care poate fi prevenit─â ┼či comb─âtut─â, printr-o rela┼úie mult mai str├óns─â ├«ntre ┼čcoal─â-p─ârin┼úi-copii-autorit─â┼úiÔÇŁ, conchide psihologul Lenke Iuho┼č.