Ce este acidul folic ┼či cine trebuie neap─ârat s─â ia suplimente

1 2 jpg jpeg

Acidul folic este o form─â de vitamina B9, care are un rol crucial ├«n crearea globulelor ro┼čii, ├«n p─âstrarea s─ân─ât─â┼úii creierului bebelu┼čilor ┼či ├«n prevenirea problemelor de auz.

Pe l├óng─â rolul esen┼úial ├«n formarea celulelor ro┼čii, acidul folic este implicat ├«n sinteza ADN-ului, este recomandat ├«n tratamentul artritei reumatoide al─âturi de metotrexat ┼či se pare c─â ar putea reduce riscul de autism al copilului dac─â mama ia suplimente ├«n perioada de dinainte de concep┼úie ┼či ├«n stadiile timpurii ale sarcinii.

Cine trebuie s─â ia acid folic

Toate femeile ├«ns─ârcinate, dar ┼či cele care pl─ânuiesc o sarcin─â ar trebui s─â consume mai multe alimente care con┼úin acid folic ┼či s─â ia ┼či suplimente ├«n primele 4 s─âpt─âm├óni de sarcin─â, aproximativ 600 mcg pe zi. Cercet─ârile arat─â c─â, dac─â o femeie ia acid folic timp de un an p├ón─â s─â r─âm├ón─â ├«ns─ârcinat─â, ├«┼či reduce la jum─âtate riscul de na┼čtere prematur─â. Acidul folic este esen┼úial pentru dezvoltarea coloanei vertebrale a fetusului, unul dintre primele elemente anatomice ale copilului care se formeaz─â ├«n uter.

Exist─â surse naturale de acid folic?

Da, cele mai importante surse naturale de acid folic sunt legumele verzi cu frunze, fie consumate crude, fie g─âtite doar pu┼úin, de exemplu, op─ârite (cu c├ót sunt expuse mai mult la c─âldur─â, cu at├ót cantitatea de acid folic din ele se diminueaz─â), dar acesta exist─â ┼či ├«n alte alimente. Include ├«n dieta zilnic─â m─âcar c├óte unul dintre urm─âtoarele ingrediente: varz─â, conopid─â, broccoli, varz─â de Bruxelles, salat─â verde, spanac, p─âst├órnac, linte, maz─âre, portocale, kiwi, papaya, semin┼úe de floarea soarelui ┼či g─âlbenu┼č de ou fiert.

De ce e periculoas─â lipsa de acid folic din organism

Pe l├óng─â anemie ┼či malforma┼úii congenitale, deficitul de acid folic poate duce ┼či la alte probleme de s─ân─âtate pentru copil, precum func┼úionarea defectuoas─â a creierului ┼či tulbur─âri de memorie ┼č ra┼úionament, riscul crescut de a avea o densitate osoas─â mic─â, precum ┼či riscul de a dezvolta ├«n timp depresie ┼či alergii. Lipsa de acid folic duce la oxigenarea slab─â a organismului de c─âtre celulele ro┼čii (├«n num─âr insuficient). Simptomele lipsei de acid folic sunt: oboseala ┼či sl─âbiciunea, r─âni ├«n jurul gurii, dificult─â┼úi de memorie, stare de iritare psihic─â, pierdea apetitului ┼či sc─âderea ├«n greutate. Exist─â ┼či reac┼úii adverse ale administr─ârii de acid folic? Dac─â ai luat mai mult acid folic dec├ót ai avea nevoie ├«n mod normal, nu te ├«ngrijora: acesta este solubil ├«n ap─â, deci orice exces va fi eliminat odat─â cu urina. Singurul efect advers raportat ├«n caz de supradozaj a fost o u┼čoar─â indigestie.

Cite┼čte mai multe despre ce este acidul folic ┼či ce beneficii aduce pentru organism:

De ce are nevoie gravida de acid folic

Acidul folic poate reduce unele tipuri de cancer la copii