De ce sună copiii şi părinţii la Telefonul Copilului, la Adevărul Live

Despre problemele unei generaţii însingurate discutăm cu specialistii: Cătălina Florea, directorul Asociaţiei Telefonul Copilului, Daniela Gheorghe, psiholog şi director executiv al Federaţiei Organizaţiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC) şi Mihaela Gună, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi. , la Adevărul Live, de la ora 11.
Telefonul Copilului 116 111 este linia europeană de asistenţă pentru copii, gestionată în România de Asociaţia Telefonul Copilului şi Romtelecom. Apelul către 116 111 este oferit gratuit de Romtelecom şi Cosmote.
În primele şase luni ale anului au fost înregistrate 51.059 de apeluri la 116 111, iar dintre acestea 2.569 au reprezentat cazuri care au necesitat şi intervenţia instituţiilor abilitate pe de o parte, iar pe de altă parte consilierea şi monitorizarea continuă a specialiştilor Asociaţiei Telefonul Copilului. Discutăm de o creştere cu aproape un sfert a numărului cazurilor de abuz asupra copilului sesizate la această linie telefonică, faţă de aceeaşi perioadă din 2012.
Însă, principalele necazuri semnalate de copii, în acest an, la 116 111 sunt din spectrul problemelor de ordin psihologic. Nevoia de comunicare, neînţelegerile cu părinţii sau relaţia deficitară copil – părinti reprezintă aproape 70% din numărul total al apelurilor copiilor, principalii utilizatori ai liniei telefonice gratuite.
Însă şi părinţii sună pentru consiliere, de multe ori juridică, pentru a afla cum pot obţine diferite drepturi sau pur şi simplu pentru ajutoare din cauza sărăciei, dar şi pentru a primi sfaturi în privinţa relaţiei cu copiii lor.
Cele mai importante declaraţii:
„La Telefonul Copilului au fost înregistrate peste 50.000 de apeluri, dar nu toate aceste cazuri care au necesitat intervenţia instituţiilor specializate. În societatea de astăzi,vorbim tot mai mult de nevoia de consiliere psihologică. Vorbim despre copii, dar şi despre părinţi, în special mame, victime ale abuzului în familie“, a explicat Cătălina Florea, directorul Asociaţiei Telefonul Copilului.
„Am dorit să facem o evaluare a numărul apelurilor înregistrare pe perioada vacanţei şi am constatat că 2013 s-a înregistrat o creştere cu 70% a numărului de apeluri faţă de anul precedent . Suntem sunaţi ne copii care ne povestesc despre lucruri care, în mod normal, ar trebui să le discute cu părinţii. Spre exmeplu, ne spun ce lecţii au pregătit. Unii agenţi de la call center au rezolvat şi probleme de matematică. Nu există o limită. Pur şi simplu, suntem sunaţi de micuţii care se simt singuri. Iniţial, ei doresc ca aceste conversaţii să rămână confidenţiale. Totuşi, dacă cazurile sunt grave, nu aşteptăm acordul lor şi luăm direct legătura cu instituţiile locale cu care colaborăm“, susţine Cătălina Florea.
În ce măsură faceţi diferenţa între numărul apelurilor reale şi simplele fabulaţii?
„Sunt anumite măsuri pe care le luăm. Spre exemplu, le punem anumite întrebări şi dacă copilul se blochează este clar că problema nu este una reală“, punctează directorul Asociaţiei Telefonul Copilului.
Există o tipologie a cazurilor?
„Aşa cum am menţionat şi în comunicatul emis, vorbim de nevoiea de consiliere psihologică pe care o atribuim nevoii de comunicare. Suntem contactaţi pentru diferite probleme. Nu lipsesc nici cazurile grave de abuz sexual“, aminteşte Cătălina Florea.
Avem o problemă cu relaţia copil-părinte?
„Problema este, de fapt, timpul pe care părinţii îl petrec în preajma propriilor odrasle. Copii din ziua de astăzi nu au probleme cognitive, ci afective. S-a schimbat foarte mult tipologia copiilor, gradul lor de dezvolatare. Astăzi nu mai vorvim de pubertate, ci direct de adolescenţă. Avem o altă generaţie, pe care nu o cunoaştem. Nu-i ştim nevoile. Dacă s-a ajuns să se discute de percheziţia copilului înainte de a intra în şcoala.Violenţa este un răpuns al copilului la neglijare“, precizează Daniela Gheorge, psiholog şi director executiv al Federaţiei Organizaţiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC).
„Se transmite modelul comportamental, iar copii au învăţat că prin agresivitate se rezolvă lucrurile. Dacă am putea să ajutăm părinţii, am putea să ajutăm şi pe micuţi. Elevii manifetsă comportamente agresive în şcoli, pentru că instituţiile educaţionale nu mai răspund nevoilor celor mici“, a completat psihologul.
Există fenomenul bullyng (hărţuite în şcoli - n.r. ) în România?
„Da, există. Tocmai de aceea, în maxim trei săptămâni, noi vom lansa un proiect care stopeze şi să prevină acest fenomen. Ne bucurăm că putem face acest lucru în urmă nenumăratelor apeluri pe care le-am primit la Telefonul Copilului. Va dura aproximativ opt luni până vom implementa proiectul, urmând ca, în această perioadă, să susţinem mai workshopuri în şcoli“, a declarat Cătălina Florea, directorul Asociaţiei Telefonul Copilului.