Câţi români au fost la stomatolog în ultimii 2 ani
Românii din oraşele mici nu acordă prioritate serviciilor stomatologice şi vizita în cabinet este privită ca o soluţie de urgenţă, 59% dintre aceştia prezentându-se la medic doar atunci când se confruntă cu dureri de dinţi.
Astfel, în ultimii doi ani, 69% dintre români nu au trecut pragul unui cabinet stomatologic. Aceste date reies dintr-un studiu intern realizat în mediul urban mic de Clinicile Dentare Dr. Ardeleanu. Studiul s-a desfăşurat în clinicile din Giurgiu şi Olteniţa, pe un eşantion de 618 pacienţi, cu vârsta între 18 şi 77 de ani, în perioada octombrie-noiembrie 2021.
Conform unui studiu Eurostat*, publicat în 2019, românii se situau la coada clasamentului în ceea ce priveşte numărul de vizite la medicul stomatolog, cu mai puţin de o vizită pe an. Situaţia nu s-a schimbat în ultimii doi ani, doar 10 % dintre români apelând la serviciile unui medic stomatolog anul acesta şi aproape 21% anul trecut. Restul de 69% nu au mai fost într-un cabinet stomatologic de peste doi ani. În ceea ce priveşte motivul pentru care au fost nevoiţi să meargă ultima dată la medic, 59% dintre cei intervievaţi recunosc că au fost forţaţi de împrejurări, mai exact de durerile de dinţi. 19,5% dintre ei au dorit să trateze o carie, în timp ce 19,9% au apelat la serviciile unui stomatolog pentru alte motive, cum ar fi tratamentele ortodontice, aplicarea de proteze dentare, de implanturi sau tratamentele estetice a danturii. Doar 1, 5% din cei intervievaţi au declarat că au mers la medicul stomatolog cu ocazia controlului anual. Atunci când a venit vorba de motivul actual al vizitei la stomatolog, tendinţa se păstrează, 40% din cei chestionaţi dorind să trateze o carie, în timp ce pe 32% durerea de dinţi i-a determinat să se programeze. 26% au avut nevoie de alte tipuri de servicii stomatologice, cum ar fi cele ortodontice, protezele sau tratamentele estetice. Din nou, profilaxia s-a clasat pe ultimul loc, doar 1,2% din pacienţii făcând din controalele stomatologice periodice o prioritate. În ceea ce priveşte motivele care-i ţin pe pacienţi departe de medicul stomatolog, în fruntea clasamentului, cu 48,2% procente, este teama de stomatolog sau de durere, urmată de motivele financiare în proporţie de 28,2%. Experienţele neplăcute cu alţi medici stomatologici i-au determinat pe 18% dintre pacienţi să amâne prezentarea la medic, în timp ce aproape 5% dintre ei au recunoscut că nu şi-au alocat timp pentru tratamentele dentare. “Spre deosebire de alte ţări europene, cum ar fi Olanda, unde pacienţii merg de 2-3 ori pe an la medicul stomatolog, inclusiv pentru tratamente profilaxice, în România principalul motiv al prezentării la medicul stomatolog este durerea de dinţi. Puţini dintre pacienţii clinicilor vin în scop preventiv şi aici ar trebui să intre în rol medicii stomatologi, prin educarea şi încurajarea pacienţilor privind rutina corectă de îngrijire orală. Chiar şi părinţii îi aduc pe cei mici la doctor doar după ce acestora le apar primele carii. Însă, controlul stomatologic ar trebui să înceapă de îndată ce copiilor le dau dinţii de lapte”, a declarat Dr. Virginia Ardeleanu, fondator şi CEO al Clinicilor Dentare Dr. Ardeleanu. Dacă vizita la stomatolog nu este o prioritate, situaţia este mai bună în ceea ce priveşte obiceiurile zilnice de îngrijire orală. 84 % dintre pacienţii intervievaţi au declarat că au obiceiul să se spele pe dinţi de două ori pe zi, în timp ce 14% se spală o dată pe zi. Doar 2% dintre pacienţi se spală pe dinţi o dată la 2 zile sau chiar mai rar. Semnele sunt încurajatoare şi în ceea ce priveşte consumul de pastă de dinţi. Dacă la începutul anului 2020, românii foloseau mai puţin de 2 tuburi de pastă de dinţi anual, 60% din pacienţii chestionaţi au declarat că utilizează 3-4 tuburi de pastă de dinţi anual, în timp ce 32% cumpără peste 4 tuburi. Doar 8% dintre pacienţi folosesc mai puţin de 2 tuburi de pastă de dinţi anual. În ceea ce priveşte criteriul după care aleg pasta de dinţi, 35% dintre pacienţi îşi doresc una care să prevină sau să trateze o anumită afecţiune dentară cu care se confruntă: parodontoză, sensibilitate dentară etc, dar doar 11 % urmează sfatul medicului stomatolog cu privire la pasta de dinţi necesară. 20% aleg ca pasta de dinţi să-i ajute în prevenirea cariilor, în timp ce 8% îşi doresc să obţină dinţi mai albi cu ajutorul ei. Preţul atractiv rămâne un motiv suficient pentru 26% dintre cei chestionaţi să cumpere un anumit tip de pastă de dinţi. De altfel, reclamele de la TV/Internet, în proporţie de 43% şi promoţiile din magazine, în proporţie de 49%, sunt principalele criterii care influenţează decizia de cumpărare a unui anumit tip de pastă de dinţi.