Dacă nu ai descoperit încă gătitul cu alte tipuri de ulei decât cel de floarea soarelui, acest material îţi este dedicat. Există pe piaţă o varietate de soiuri de ulei, cele din acest material fiind în topul celor mai sănătoase. În plus, pot fi folosite şi în friteuză, atunci când te grăbeşti şi vrei o masă rapidă.

Dacă nu ştii care este cel mai potrivit ulei pentru tine trebuie să studiezi un pic principalele feluri de mâncare pe care le pregăteşti, spun specialiştii în cooking şi nutriţioniştii, printre care Liz Weinandy, specialistă în nutriţie a Centrului Medical Wexner de la Universitatea de Stat din Ohio, care a vorbit cu jurnaliştii de la publicaţia americană TIME.

Iată, aşadar, care este top 3 al celor mai sănătoase uleiuri:

Uleiul de măsline

Bucătarii profesionişti şi nutriţioniştii spun în cor că uleiul de măsline este unul dintre cele mai versatile şi sănătoase, atât timp cât îl consumăm extra virgin. Cele rafinate sau ultra procesate nu sunt tocmai cele mai sănătoase. În schimb, eticheta de „extra virgin” înseamnă că uleiul nu este rafinat, aşadar este unul de calitate superioară. Acest tip de ulei conţine o cantitate mare de grăsimi mono-saturate şi acizi graşi poli-saturaţi, despre care mai multe studii au concluzionat că sunt benefici pentru inimă. 

Nutriţioniştii recomandă să folosim uleiul de măsline pentru gătitul la temperaturi scăzute spre medii, însă acesta este perfect şi pentru friteuză, unde cei mai mulţi dintre noi folosesc uleiul de floarea soarelui, o alegere nu tocmai sănătoasă. Însă dacă nu îţi place acest tip de ulei în friteuză, acest material detaliază toate tipurile de ulei pe care le poţi folosi la gătitul preparatelor în astfel de electrocasnice.

Însă uleiul de măsline este perfect şi pentru copt, dar şi la prepararea salatelor.

Ulei de cocos

Uleiul de cocos este fie foarte recomandat, fie se spune despre el că ar trebui să-l eviţi. Depinde pe cine întrebi. Principalul motiv de conflict pe această temă printre medici şi nutriţionişti este conţinutul ridicat de grăsimi saturate pe care acest tip de ulei îl conţine. Tocmai de aceea Asociaţia Americană a Inimii nu îl recomandă ca o alegere sănătoasă, considerându-l o sursă de colesterol şi asociindu-l cu creşterea nivelului lipidelor din organism. Însă, ştiinţa spune că nu toate grăsimile saturate sunt dăunătoare pentru sănătate. 

În plus, este cea mai potrivită alegere atunci când gătim la temperaturi foarte înalte. Uleiul de cocos, datorită conţinutului mare de grăsimi saturate, se comportă mai bine la aceste temperaturi, fiind mai benefic pentru sănătate atunci avem poftă de… cartofi prăjiţi, de exemplu. Iar asta îl face alegerea perfectă şi pentru friteuză.

Ulei de avocado

Uleiul de avocado este o alegere exotică pentru România. Este nerafinat, deci extra virgin, la fel ca uleiul de măsline, însă se comportă mult mai bine la temperaturi înalte, fiind şi el o alegere bună pentru friteuză. Însă nu are prea multă savoare.

Vestea bună este că uleiul de avocado conţine şi acizi graşi mono-saturaţi, şi acizi graşi poli-saturaţi, dar şi vitamina E. Vestea proastă este că are un preţ mai mare decât alte uleiuri.

Tu ce tip de ulei preferi pentru gătit? Te-ai gândit vreodată să le variezi?

Sursă foto: Daria Shevtsova/Pexels